0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag hur mycket VV pumpen kan ge, och det räcker precis när det är 0-gradigt ute Thumbsup. Tror att det är dax att skaffa en liten VVB, verkar bli enklast så.Pumpen har iallafall inga problem att värma min lilla kåk när det är 0-gradigt. undrar vid vilken temp den behöver spetsvärme -5? -10?? ska bli intressant i vinter
nu var jag nog inte riktigt tydlig när det är 0-ute får jag duscha ljummet då jag kör mitt varmvatten på pumpen. Jag behöver en liten spets-VVB för att kunna duscha varmare. Har en inbyggt VVB i pannan som går på panntempen det är en liten plattväremväxlare. När jag börjar tvättafingrarna/duscha så sänker jag tempen i hela väresystemet 150-200 liter. kollade pumpen igår och den går ca 10h/dygn nu, tror tempen ligger strax över 0an.
Hur tusan kör du nu....vilket reglersystem använder du när du får för varmt? Kan du inte skruva ner tempen.
Citat från: larryd skrivet 29 april 2009, 23:59:57Hur tusan kör du nu....vilket reglersystem använder du när du får för varmt? Kan du inte skruva ner tempen.Fastkondensering mellan 40 och 50 grader på radiator returen. måste ju hålla några radiatorer öppna för att få lite flöde genom pumpen . shunten till pannan fullt öppen och pannan är avstängd. att det blir varmare inne när solen ligger på beror väl på att termostaterna på elementen inte stänger lika mycket som jag vill
Citat från: Schnyggve skrivet 30 april 2009, 13:29:13Citat från: larryd skrivet 29 april 2009, 23:59:57Hur tusan kör du nu....vilket reglersystem använder du när du får för varmt? Kan du inte skruva ner tempen.Fastkondensering mellan 40 och 50 grader på radiator returen. måste ju hålla några radiatorer öppna för att få lite flöde genom pumpen . shunten till pannan fullt öppen och pannan är avstängd. att det blir varmare inne när solen ligger på beror väl på att termostaterna på elementen inte stänger lika mycket som jag vill Jamen...om radiatortermostaterna stänger, så får du ju ännu mindre flöde. Mitt styrsystem (Ecologic) har på förmiddagen kopplat om flödet, så att allt vatten går via pannan och tillbaka till pumpen igen. Enbart för att värma varmvattnet.Men någon gång i natt så öppnade tydligen Ecologic vattenflödet via radiatorerna några timmar. Vi hade någon minusgrad ute. Radiatorerna var ljumma i morse.
Citat från: larryd skrivet 01 maj 2009, 20:21:58Citat från: Schnyggve skrivet 30 april 2009, 13:29:13Citat från: larryd skrivet 29 april 2009, 23:59:57Tror dock att det bästa skulle vara att köra mot en fet accumulatortank men jag har varken plats eller lust att stoppa in en sådan.Mja...om du med ackumulatortank menar vad man definierar som acktank på detta forum, så skall VP gå med fast kondensering, så hög temp som den kan, mot tanken. Från tanken shuntar man sedan ut lagom varmt vatten till radiatorerna.Det här är en gammal vedeldningsteknik för att slippa gå upp och lägga på mer ved på nätterna.Tror det är bättre att köra flytande kondensering mot en sk volymtank som ligger i serie med radiatorerna/pannan. Och att värmepumpen inte ger högre temp än vad huset behöver för tillfället. Utom på sommaren då pumpen får ge maxtemp för varmvattnet.
Citat från: Schnyggve skrivet 30 april 2009, 13:29:13Citat från: larryd skrivet 29 april 2009, 23:59:57Tror dock att det bästa skulle vara att köra mot en fet accumulatortank men jag har varken plats eller lust att stoppa in en sådan.Mja...om du med ackumulatortank menar vad man definierar som acktank på detta forum, så skall VP gå med fast kondensering, så hög temp som den kan, mot tanken. Från tanken shuntar man sedan ut lagom varmt vatten till radiatorerna.Det här är en gammal vedeldningsteknik för att slippa gå upp och lägga på mer ved på nätterna.Tror det är bättre att köra flytande kondensering mot en sk volymtank som ligger i serie med radiatorerna/pannan. Och att värmepumpen inte ger högre temp än vad huset behöver för tillfället. Utom på sommaren då pumpen får ge maxtemp för varmvattnet.
Citat från: larryd skrivet 29 april 2009, 23:59:57Tror dock att det bästa skulle vara att köra mot en fet accumulatortank men jag har varken plats eller lust att stoppa in en sådan.Mja...om du med ackumulatortank menar vad man definierar som acktank på detta forum, så skall VP gå med fast kondensering, så hög temp som den kan, mot tanken. Från tanken shuntar man sedan ut lagom varmt vatten till radiatorerna.Det här är en gammal vedeldningsteknik för att slippa gå upp och lägga på mer ved på nätterna.Tror det är bättre att köra flytande kondensering mot en sk volymtank som ligger i serie med radiatorerna/pannan. Och att värmepumpen inte ger högre temp än vad huset behöver för tillfället. Utom på sommaren då pumpen får ge maxtemp för varmvattnet.
Tror dock att det bästa skulle vara att köra mot en fet accumulatortank men jag har varken plats eller lust att stoppa in en sådan.