0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SchyggeRT 10 är ju en enkel rumstermostat som skickar signaler till 2025 när det är dax att starta eller stoppa. Det funkar, men inte så exakt som jag vill. Ställer jag rt 10 på 22 grader, så bör ju 2025 starta vid ex 21,5 och stänga av när inomhustempen är ex 22,5.Så är ej fallet. Jag kan ställa rt 10 på 20 grader och pumpen kör för fullt trots att det är 22 grader inomhus.Det funkar, men hela min installation med inkoppling på pannretur och styrning via rt 10...är ju den absolut enklaste lösning som finns. I mitt gamla trånga hus, fanns dock ingen bättre lösning.Inför nästa vinter hoppas jag ha hittat nå´n exaktare termostat.
Nån som har koll om RG10 (RumsGivare) funkar på samma sätt som RT10 (RumsTermostat)?? de ser ganska lika ut. Tror jag skall prova med en rumsgivare iallafall mest för att slippa få det så varmt inne när solen ligger på. kåken ligger högt och fritt i en sydsluttning så jag har sol hela dagen
Citat från: Schnyggve skrivet 07 maj 2009, 18:14:41Nån som har koll om RG10 (RumsGivare) funkar på samma sätt som RT10 (RumsTermostat)?? de ser ganska lika ut. Tror jag skall prova med en rumsgivare iallafall mest för att slippa få det så varmt inne när solen ligger på. kåken ligger högt och fritt i en sydsluttning så jag har sol hela dagen Nix, det är 2 olika grejor, till Nibe 2025 passar endast RT10 eller nån annan brytande termostat.
Citat från: Carl N skrivet 08 maj 2009, 05:40:10Citat från: Schnyggve skrivet 07 maj 2009, 18:14:41Nån som har koll om RG10 (RumsGivare) funkar på samma sätt som RT10 (RumsTermostat)?? de ser ganska lika ut. Tror jag skall prova med en rumsgivare iallafall mest för att slippa få det så varmt inne när solen ligger på. kåken ligger högt och fritt i en sydsluttning så jag har sol hela dagen Nix, det är 2 olika grejor, till Nibe 2025 passar endast RT10 eller nån annan brytande termostat.Rg10 koplar man till pannan (evp270 eller nån annan) som i sin tur styr värmepumpen, så det jag vill säga är att visst passar den till 2025
Var på jula och köpte en termostat idag.. Men den är gjord för att ta hela drivströmmen, Dvs den har ett slutande relä som sedan ger fas ut och vid värmekällan så drar man fas till nolla... Skulle ju gå att dubbelslå fas på plint 1 i pumpen och sedan dra den slutade fasen till plint 2. Men det verkar ju inte helt smart om inte pumpen är konsruerad för det. instuktionenhttp://www.jula.se/EsaImages/item/Bruksanvisningar/419005.pdf
Idag har jag en 10cm lång röd tråd på plint 30 . håller ju pumpen igångHur som den termostaten jag har köpt verkar kräva 230V för att reläet skall slå till. Har kollat och det är mycket enkelt ut att löda om så att den blir slutande utan matning....Men orkar jag??
Citat från: Schnyggve skrivet 09 maj 2009, 20:12:40Idag har jag en 10cm lång röd tråd på plint 30 . håller ju pumpen igångHur som den termostaten jag har köpt verkar kräva 230V för att reläet skall slå till. Har kollat och det är mycket enkelt ut att löda om så att den blir slutande utan matning....Men orkar jag??du måste ha en termostat som är slutande när den behöver värme som du kopplar till plint 30men hur fixar du varmvattnet ? kjell