0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... och det är det totala som är intressant för kunden i första läget för denne vill veta hur mycket han ska betala.
I allmänhet i Östergötland där jag är verksam så brukar 20 m tillägg på kalkylens aktiva djup vara Ok, då tillåter vi alltså att det är 20 m till berget och att vattennivån då minst står där berget börjar (i allmänhet står det högre)I offerten står det då att vi räknat med detta, det står ochså att om djupet till berget eller till grundvatten nivån skulle vara längre än 20 m så rekommenderar vi att man förlänger hålet med minst denna avvikelse, dock får då kunden ta denna kostnad (alltså löpmeter priset på borrningen) Här gäller det alltså att man har en uppmärksam borrare.
Det värsta som finns enl mig är företag som enbart säljer ett aktivt borrhål och sen anger i det finstilta att det tillkommer 250 kr/m för det som man behöver borra extra....varför då ?? jo för på det viset får man offertens första klumpsumma att se billigare ut, många kunder fattar inte att det kommer en slutfaktura på marginalen ner till aktivt djup.... och inser därför inte att det tillslut kan vara så att det som såg billigt ut på pappret kanske var en dyrare affär än väntat, Ty det är så att säljaren redan från början när han beställer hålet beställer ett totalt djup ab borraren.För att: Om det är dåligt tillflöde så kommer inte borraren att stå och vänta i kanske 1 vecka på att grundvattennivån i hålet ska stabilisera sig...utan man jobbar med marginal även här fast förtäckt så att säga.
Vidare så anser jag att det skall ingå 6 meter stålsättning i ett offererat borrhål ....varför ?? jo för att när man anmäler till sin kommuns miljökontor så intygar man som kund att borrhålet skall utföras enl normbrunn 97 , och i normbrunn 97 så står det att det minst skall vara 6 m stålsättning...alltså de som enbart har med 3 m stål i priset fuskar enl mig för då kommer ju kunden alltid att bli debiterad 3 m extra stål förutsatt att man följer normbrunn 97....men alla gör nog inte det.
Nå det viktigaste är ju att kunden får ett bra borrhål som han är nöjd med, för på detta viset kommer han att rekommendera oss vidare och genererar mer försäljning till oss och det är det som vi lever av. Men det gäller att vara TYDLIG !!
--->> NorrlänningenJapp...visst är det så....själv skulle jag önska att regleringen vore lite hårdare , dvs att inte vem som helst fick sälja och installera och borra en värmepump...men nu är det som det är..vi som varit med ett tag får vackert se på när det kommer in en ny generation "lycksökare" som knappt vet hur en pump fungerar....det är illa, och det är detta fenomen som tyvärr får genomslag när det sen inte funkar..visst händer det även mig att det inte blir riktigt som man önskar , men då vill det ju till att man tar hand om det hela och löser det på bästa sätt.Men helt klart skulle branchen klara sig utan "fuskarna" "klåparna" och dom som kör ett år eller 2 och sen lägger ner när de ej får "skiten" att fungera utan att veta varför... men men ...så här är verkligheten vi lever i , och får inte vi "seriösa" en chans att tjäna några pengar så försvinner snart vi också och kvar blir bara dom andra...vem ska då ta hand om pumpar som ej funkar som dom ska ... oj då...nu lallade jag iväg lite märker jag...nå...det är inte alltid lätt att vara i "branchen " så att sägaNu ska i allafall jag ta en ÖL och ladda för nästa veckas äventyr... Trevlig helg på ertjopp