0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag påstår att du är rökt.Nästan alla offerter jag tittat på specificerar borrdjup, inte aktivt borrdjup. Vad energikalkylerna säger hör faktiskt inte hit. I ditt, liksom många andras, kontrakt står ingenting om aktivt borrdjup och det finns ju ett skäl till det....Jag tror dock inte det är omöjligt att pressa leverantören till att specificera aktivt borrdjup i anbudet. Ett problem kan dock vara att om man inte borrat i området tidigare så kan det vara svårt att veta hur mycket man måste borra. Det tar ju ett tag för hålet att fyllas med vatten?Jag tror snarare att din linje i diskussionen skall vara att du köpt en totalentrepenad och att anläggningen inte fungerar som den utlovat. -4 på kb kommer sannolikt resultera i ett fryst hål och oavsett vad Rickard tycker om frysta hål ( ) är detta något som leverantören borde ta hand om.
Har nu fått svar från SEV och Thermia.Som någon sa ovan så är jag mycket riktigt rökt...Enligt Thermia så har installatören grundat mitt borrdjup på ett tidigare hål i min närhet där stabil grundvattennivå var på 2m djup. Eftersom han inte hade några indikationer på att det skulle ligga djupare hos mig så förutsatte han att det skulle gälla även här. Nu kommer vi att öka djupet med 30m till samma kostnad som om jag hade gjort det vid installationstillfället. Installatören tar alltså etableringskostnaden för borriggen, jag betalar bara ett meterpris på 185:-/m plus moms.