0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla med vattenpass att du verkligen har bra lutning i sidled så att smältvattnet kan rinna ut, låter som maskinen beckat igen pga smältvatten+isproppar.
Citat från: Tegheim skrivet 02 januari 2010, 21:16:261) Vad jag vet så är inte trågvärme-kabeln inte standard på denna? Jag har inte köpt till någon heller, så jag tog för givet att jag var utan. Däremot saknar jag själva tråg-pluggen och anslutningsröret som jag ser i mina installations-papper. Detta var inget installatören reagerade över heller.2) Visst skulle en byggfläkt vara bra att ha som stöd, men, denna värmepumpen är ju en känd Norrlands-pump med hela 9.1kw som max och 6.1kw nominell effekt. Ska klara av ca 350kvm enligt Fujitsi själva om jag minns rätt. Och jag har endast 130kvm och bor på småländska höglandet.1) Airborne har en på sin ivf.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29205.new#new2) Jo Nocria ska ju räcka till enl. specen, men man måste ju se till hur det fungerar i verkligheten också.
1) Vad jag vet så är inte trågvärme-kabeln inte standard på denna? Jag har inte köpt till någon heller, så jag tog för givet att jag var utan. Däremot saknar jag själva tråg-pluggen och anslutningsröret som jag ser i mina installations-papper. Detta var inget installatören reagerade över heller.2) Visst skulle en byggfläkt vara bra att ha som stöd, men, denna värmepumpen är ju en känd Norrlands-pump med hela 9.1kw som max och 6.1kw nominell effekt. Ska klara av ca 350kvm enligt Fujitsi själva om jag minns rätt. Och jag har endast 130kvm och bor på småländska höglandet.
Det va som tusan! Det måste jag kolla upp då, har en vagt minne av det kallades tillbehör när jag köpte min. Återkommer imorgon när jag tinat upp all is. Går det att se om man har en trågvärmekabel? Sitter den synlig?
Citat från: Tegheim skrivet 02 januari 2010, 21:41:51Det va som tusan! Det måste jag kolla upp då, har en vagt minne av det kallades tillbehör när jag köpte min. Återkommer imorgon när jag tinat upp all is. Går det att se om man har en trågvärmekabel? Sitter den synlig?Han kanske har beställt den extra iofs, men det kanske inte är så dumt att ha en iaf. Ev. värmekabel bör du kunna se när isen är borta.
Ska försöka tina upp all is med elbjörn imorgon, så får vi se hur det ser ut i botten.
Citat från: Tegheim skrivet 02 januari 2010, 21:40:23Ska försöka tina upp all is med elbjörn imorgon, så får vi se hur det ser ut i botten.En annan brutal metod, sätt maskinen i kylläge och häng en pressenning eller lufttät filt över utedelen så att den får chans att bygga upp värme (annars kyler fläkten i utedelen ner).
Vem sjutton har monterat denna ?. Backjobb så det skriker om det !!Väggkonsollen är den som Trendimport säljer, den verkar sitta i våg så då finns det ingen lutning alls i sidled.Sen ska det finnas 2 justerskruvar på baksidan av konsollbenen längst ned, båda dessa är borta så konsollen ligger dikt mot väggen, tacka fan för att pumpen lutar utåt vilket är helt fel, den ska luta lite bakåt/inåt mot väggen, nu har smältvattnet runnit framåt och bildat en sjö, sen har det fryst på och byggt på och förmodligen har fläkten huggit i och stått stilla ett tag, alltså stor risk att fläktbladet slås sönder mot isen inne i maskinen. Man kan se att kompressorvärmaren har fungerat, i övrigt fick du en isrink i priset. Pumpen är felmonterad och du kommer att få samma problem igen.Maskinen ska luta bakåt och lite i sidled för att ALLT kondensvatten ska kunna rinna ut, med nuvarande montering funkar det inte alls. Har du garanti får killen komma tillbaka, passa då på och förhandla till dig en värmeslinga också.