Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem att värma upp 100kvm garage med högt tak. Vilken pump?  (läst 38288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Jag har den inställd på 16 ºC nu. Och eftersom vi har väldigt gynsamt väder här på höglandet så håller den stadigt 17 ºC. Har kollat både tidigt på morgonen och sena kvällar. Just nu ligger förbrukningen på ca 300w vilken är grymt bra för en så pass stor maskin kan man tycka? Övrigt vet jag inte om den är på just 9.1kw max? På polarpumpen står det ju så, men hittade nåt reklamblad om den på nätet som jag inte finner nu. Men där stod det 8.4kw max. Och samma sak med maxförbrukningn som jag pratade om. Uppgivet 1.56kw hos polarpumpen, och jag har noterat 3.006kw på min energimätare som loggar max-värdet. Genomsnittet ligger runt 0,7-0.8kwh på några dygn.

Kör ingen timmerfunktion nu och har ingen direkt nytta av det eftersom jag inte kan sänka tempen mer än till 16 ºC.

Någon som har en tillförlitlig spec på Nocrian?

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror 8.4 kW är en gammal siffra som uppgavs när modellen var ny på marknaden. Senare ändrades den till 9.1 kW. Då vet jag inte om det var en korrigering på pappret eller om man verkligen ökade maxeffekten på maskinerna.

Så den kan gå ända ner till 300 W utan att behöva stanna? Inte illa med tanke på storleken. Jag har inte kollat här hemma men jag hade gissat på någonstans mellan 400 och 500 W. Jag har mätt upp en medelförbrukning på drygt 2.1 kW på fullgas i området 25-31 minusgrader och då går den på max ca 75% av tiden. Det borde betyda ca 3 kW i maxförbrukning, kanske lite drygt det t.o.m.

När det är runt 25-26 minusgrader har den en hygglig verkningsgrad. Hur det är vid -30--32° är svårare att säga då jag blev tvungen att köra elpannan lite grand.

Här finns en tabell med data på Nocria-modellerna:
http://www.fjklima.no/bedrift/inverter/AWYZ14.html#  (Klicka under "Teknisk Informasjon")

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Nu har vi ju ganska varmt som sagt var. Ligger ju på mellan 5-15 plusgrader ute dagtid. Och då som sagt ligger den omkring 300w enbart. Och jag håller med om att den är lite imponerande med tanke på maxeffekten. Ska bli hemskt intressant och se hur det blir i vinter. Men 0.3-3.0kw i förbrukning är väl ganska okej? Sen får vi väl se hur kul vi tycker det är att betala 3kwh i några månader i ett garage :) Men har man väl fått upp temperaturen så borde den gå billigare samtidigt som vi brukar ligga omkring -15 till -20 grader på höglandet som kallast.
Vilken temperatur har du inställt på din? Vilken Swing-effekt och så vidare? Jag kör på Swing rörelse åt båda håll och HEAT 16grader samt Auto-fläkt.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Vilken temperatur har du inställt på din? Vilken Swing-effekt och så vidare? Jag kör på Swing rörelse åt båda håll och HEAT 16grader samt Auto-fläkt.
Jag har innedelen i vardagsrummet i ett litet enplanshus, så jag kör med en och samma riktning på luften. Så horisontellt som möjligt plus att jag har vridit runt mittersta vingen så att den är parallell med den undre, för att inte bromsa luften. "Sidorodren" står åt höger för att undvika bokhylla/vitrinskåp (de ändrar inte riktningen så värst mycket, tycker jag). Allt för att luftstrålen ska pricka öppningen från rummet ut mot resten av huset. Ett undantag är när det är svinkallt ute och man vill sitta länge i tv-soffan. Då kör jag varmluften rakt ner och fyller rummet från golvet och upp. Annars drar det kallt längs golvet när den avkylda luften från resten av huset kommer tillbaks.
Jag har den inställd på HEAT och 23° från kanske -10° och varmare. Är det mycket kallt ökar jag till 24-25°, (26-30°=max om det är -23 och kallare). Ner till ca -20° kör jag i ECO-läge för en jämnare kompressordrift. Fläkthastighet 4 vilket i praktiken blir trean i ECO-läge och/eller när kompressorn inte går på max.
Där vi bor kan utetempen falla snabbt när det blir mörkt och molnfritt. Om det t.ex. har varit -20° och jag ser att tempen börjar dyka så drar jag järnet på vp'n och utnyttjar den högre effekten och COPen för att buffra värme i huset innan det blir för kallt ute.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Det står i Nocrians handbok att man ska rikta spjällen neråt om man vill värma, och utmed taket om man vill kyla. Vet inte om det spelar så hemskt mycket roll. Vad innebär ECO-läget? Skönt o höra att den inte ger upp för att det blir kallt iaf. Den kämpar på bra? Hur länge har du haft den?

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det står i Nocrians handbok att man ska rikta spjällen neråt om man vill värma, och utmed taket om man vill kyla. Vet inte om det spelar så hemskt mycket roll. Vad innebär ECO-läget? Skönt o höra att den inte ger upp för att det blir kallt iaf. Den kämpar på bra? Hur länge har du haft den?
Handboken har väl rätt i teorin, för bästa komfort. Vi har inte så öppen planlösning, så jag behöver fläktens kraft för att få ut varmluften ut ur vardagsrummet och då gäller det att sikta högt.

ECO-läget innebär att maxeffekten är begränsad till 70% av den normala. Innefläktens hastighet minskas också med ett steg i förhållande till det inställda. I vårt fall räcker det ner till ca -20° utetemp och vi får då en jämnare och gissningsvis effektivare drift mellan avfrostningarna.

Jag fick vp'n installerad i början på februari -08. Den har kämpat på bra den här vintern och klarat hela uppvärmningen ner till ca -26°. Det har varit kring -30° till -32° som kallast och då har jag fått hjälpa till lite med elpannan men Nocrian har fått göra grovjobbet med en uteffekt på sannolikt uppemot 3 kW.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Nu är ju ditt hus mindre, och garanterat bättre isolerad bottenplatta än vårt garage på näramre 350kubikmeter luft. Men det ska bli väldigt spännande i vinter! ECO-läget är inget jag tjänar på nu då antar jag? Är nog inte fullt med på varför man vill ha 70% effekt. Den jobbar väl ändå mot inställd temperatur?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Nu är ju ditt hus mindre, och garanterat bättre isolerad bottenplatta än vårt garage på näramre 350kubikmeter luft. Men det ska bli väldigt spännande i vinter! ECO-läget är inget jag tjänar på nu då antar jag? Är nog inte fullt med på varför man vill ha 70% effekt. Den jobbar väl ändå mot inställd temperatur?

Om man har ett mkt lågt effektbehov som tex nu denna årstid så kan det ju vara bra med reducerad kompressoreffekt då sannolikt pumpen går mindre on/off. Sen så reglerar den nog inte ner fläkthastigheten lika snabbt om fläkten är manuellt inställd när man kör pumpen i ecoläge.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Har ikväll varit ute och putsat lekastenen. Hade den inställd på 16 ºC när jag kom dit. Va ca 17 ºC inne, 15 ºC ute. När det blev lite kyligare ute så gasade jag på och ställde den på 25 ºC. Tog inte många minuter innan termometern på andra sidan tyckte att det va 22 ºC :) Good for me! Får ställa in den på ECO imorgon och se vad energimätaren tycker om det.


Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu är ju ditt hus mindre, och garanterat bättre isolerad bottenplatta än vårt garage på näramre 350kubikmeter luft. Men det ska bli väldigt spännande i vinter! ECO-läget är inget jag tjänar på nu då antar jag? Är nog inte fullt med på varför man vill ha 70% effekt. Den jobbar väl ändå mot inställd temperatur?

I en stor öppen lokal behöver man säkert inte hålla på och trixa med inställningarna så här.
I mitt fall där innedelen inte har så stor luftvolym att jobba i, suger den i sig ganska varm luft när den gått ett tag. Låt säga att det är -20° ute och den har gjort en avfrostning (inträffar var förtionde minut vid -15° och kallare). Då drar den på väldigt hårt en stund för att få upp tempen. Efter några minuter har det blivit så varmt i rummet att den måste gå ner på nästan tomgång i stället.

Med ECO-drift får man i stället en jämnare gång. Den går upp i 70% och kan hålla sig på den nivån mest hela tiden.

I manualen står det att "under ekonomidrift ändras termostatinställningen automatiskt med temperaturen, för att undvika onödig kylning och uppvärmning". Jag förstår inte riktigt vad de menar med det.

Mvh/ Göran

Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Problem att värma upp 100kvm garage med högt tak. Vilken pump?
« Svar #25 skrivet: 02 januari 2010, 17:54:55 »
Jaha, man fick ju vara glad en liten stund iaf. Pumpen har funkat värmemässigt under hösten tycker jag. Visst, de drar massa el, men det får man räkna med antar jag. Nu idag när jag var ute för första gången på 2-3veckor fick jag en chock. Det var bara 8 ºC varmt i garaget!
Pumpen verkade inte vilja kämpa heller. Låg omkring 2.2kw i förbrukning och man kände ingen värme när man höll handen framför den. Den sitter ju på ca 2.8m höjd så man var ju en bit ifrån.

Gick ut på baksidan och kollade utedelen, och herregud, den är helt överisad! Avfrosningen gör ingen nytta, hela tråget är fullt med is, och den låter och brummar massor!
När fläkten drar igång så hör man ett litet "flapp-flapp" tills den fått upp farten, precis som att fläkten tar i någonstans. Ser dock inga skador eller uppenbara grejer.

Ang tråget på dessa Nocria 14, jag har ingen avtappning under?? Nu är det is under hela tråget, men jag blev förvånnad att jag inte hittade något hål ens??

Ikväll va det -10 ºC ute, och vi har haft runt -5 till -20 ºC i kanske två veckor.

Detta monster ska vid svåra förhållanden vilja ha ca 4-4.5kw, men jag kan inte ens tvinga igång förbrukningen, så nånstans känner den ju att det inte är lönt.
Imorgon ska jag ställen byggfläkt bredvid den så den kan frosta av ordentligt och kanske få ordning på avrinningen i tråget.

Några andra spontana ideer?

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem att värma upp 100kvm garage med högt tak. Vilken pump?
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2010, 18:10:29 »
Några andra spontana ideer?

1) Kontrollera att trågvärmekabeln fungerar som den ska när du har fått bort all is. Den verkar behövas vid kallare/svårare väderlek.
2) Köp en byggfläkt till och ställ den sedan under innedelen att använda vid ev. framtida behov av backup-värme då Nocrian isat igen.
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 18:21:49 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Problem att värma upp 100kvm garage med högt tak. Vilken pump?
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2010, 21:16:26 »
Några andra spontana ideer?

1) Kontrollera att trågvärmekabeln fungerar som den ska när du har fått bort all is. Den verkar behövas vid kallare/svårare väderlek.
2) Köp en byggfläkt till och ställ den sedan under innedelen att använda vid ev. framtida behov av backup-värme då Nocrian isat igen.

1)
Vad jag vet så är inte trågvärme-kabeln inte standard på denna? Jag har inte köpt till någon heller, så jag tog för givet att jag var utan. Däremot saknar jag själva tråg-pluggen och anslutningsröret som jag ser i mina installations-papper. Detta var inget installatören reagerade över heller.

2)
Visst skulle en byggfläkt vara bra att ha som stöd, men, denna värmepumpen är ju en känd Norrlands-pump med hela 9.1kw som max och 6.1kw nominell effekt. Ska klara av ca 350kvm enligt Fujitsi själva om jag minns rätt. Och jag har endast 130kvm och bor på småländska höglandet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
Kolla med vattenpass att du verkligen har bra lutning i sidled så att smältvattnet kan rinna ut, låter som maskinen beckat igen pga smältvatten+isproppar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem att värma upp 100kvm garage med högt tak. Vilken pump?
« Svar #29 skrivet: 02 januari 2010, 21:30:12 »
1) Vad jag vet så är inte trågvärme-kabeln inte standard på denna? Jag har inte köpt till någon heller, så jag tog för givet att jag var utan. Däremot saknar jag själva tråg-pluggen och anslutningsröret som jag ser i mina installations-papper. Detta var inget installatören reagerade över heller.

2) Visst skulle en byggfläkt vara bra att ha som stöd, men, denna värmepumpen är ju en känd Norrlands-pump med hela 9.1kw som max och 6.1kw nominell effekt. Ska klara av ca 350kvm enligt Fujitsi själva om jag minns rätt. Och jag har endast 130kvm och bor på småländska höglandet.

1) Airborne har en på sin ivf.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29205.new#new
2) Jo Nocria ska ju räcka till enl. specen, men man måste ju se till hur det fungerar i verkligheten också.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!