0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"det är inte de samma.. ja de blir färre antal starter, men inte på samma vis.när du ändrar start/stopp diffen så får du en högre stop temp =högre tryck ökad förbrukning.när man flyttar givaren så kan du hålla samma stop temp som original.=något lägre tryck, lägre förbrukning."Jag tror tyvärr att du har fel om detta. På min VP kan jag, i alla fall på sommaren, se att börvärdet för nedre pannan är 50 grader (min VP har ännu inte passerat 72 timmars drifttid på kompressorn!). När jag använde den fabriksinställda temp.-diffen såg jag att temperaturen i pannan sjönk till 45 grader varefter kompressorn startade. Nu sedan jag ökat diffen till 7 grader kan jag se att temperaturen sjunker till 43 grader innan kompressorn startar.Jag tror att en ökning av temp.diffen är det enklaste sättet att minska antalet start/stopp.
Flera här på forumet talar om 55 graderskörningar. Var i EcoHeatmanualen står det om dem?. Jag har lusläst min manual och inte hittat någon information om att var fjärde körning ska ta upp tempen till 55 grader. Jag har nu på sensommaren när VP går ur sommardriften under nätterna observerat att tempen på morgonen i övre delen av tanken är praktiskt taget lika med tempen i nedre delen av tanken. Så borde inte vara fallet om det fanns någon 55 graders körning. Under natten förbrukas ju inget varmvatten som kyler övre delen av tanken, alltså borde tempen i övre tanken vara betydligt högre än i den undre men det är den inte.Jag har en CTC EcoHeat som är tillverkad under slutet av 2008 så programvaran är nog den senaste versionen.
När vi nu talar om vad som finns och inte finns i manualen, har jag upptäckt ett fel i manualen (eller fel i SW) för min EcoHeat.I manualen står det att man under menyn "Historisk driftinfo" ska kunna se kompressorns totala drifttid i timmar. På min VP måste jag gå in i menyn "Fabriksinst kodad" och ange koden och sedan lämna den menyn utan att ta bort koden. Därefter kan jag avläsa kompressorns drifttid. Om jag inte anger koden finns texten "Kompressor Total drifttid" men ingen tid! Den som inte har tillgång till koden, och den vägrar CTC att släppa, kan alltså inte se hur många timmars drifttid han har på sin kompressor, en i mitt tycke viktig uppgift.