0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har pratat med CZ och de har kontrollerat mina värden på pumpen och ser inga direkt fel förutom att elförbrukningen är på tok för hög. Igår stängde jag av elpatronerna, hade 20,5 grader enligt pumpen, vilket stämmer bra, den gick ner till 19 grader trots 8 plusgrader ute (vindstilla).Ska testa att sänka temparaturen i garaget men behöver lite värme där pga pumpen är placerad här. Avluften ligger ca -16 grader, pumpen värmer varmvattnet som den skall. Luftflöden ok enligt CZ. Har 7 st fresh 90 don i huset, vilka är strypta till ca 60-80 % nu under vintern. Fläkthastighet i pumpen läge 2. Jag har en vvb 300 L seriekopplad till pumpen.Tänker köra utan elpatroner några veckor och elda ordentligt i braskaminen varje kväll för att se vad som händer. Kan det vara så mycket fukt i väggarna (365 mm lb + innerväggar) samt platta som gör att pumpen inte orkar värma huset ?
Avluften ligger ju på -16 så den tar energi ur frånluften i alla fall.Går kompressorn hela tiden när det är kallt ute? Det borde den göra.
OM ni nu har strypt flödet till ca 60-80% har ni också strypt effekten till 60-80%
Igår stängde jag av elpatronerna, hade 20,5 grader enligt pumpen, vilket stämmer bra, den gick ner till 19 grader trots 8 plusgrader ute (vindstilla).Ska testa att sänka temparaturen i garaget men behöver lite värme där pga pumpen är placerad här. Avluften ligger ca -16 grader, pumpen värmer varmvattnet som den skall. Luftflöden ok enligt CZ. Har 7 st fresh 90 don i huset, vilka är strypta till ca 60-80 % nu under vintern. Fläkthastighet i pumpen läge 2. Jag har en vvb 300 L seriekopplad till pumpen.
Hmm... många intressanta kommentarer. Att jag "strypt" friskluftsventilerna är att jag kände ett rejält tryck i ventilerna, känns som det är omöjligt att dessa ska vara helt öppna året runt i vårt hus. Det blir ju svinkallt i sovrummet. Rörmokaren vill att jag ska styra varmvattentemp i vvb, dvs om jag skulle vilja höja varmvattentemparaturen ska jag göra detta på vvb men det har jag ännu inte haft behov av. VVB underhållsvärmer enbart det vatten den får från CE50 vad jag förstått. Som jag förstår det har jag inga problem med uppvärmning av vattnet, vvb drar mycket lite ström. Mina ytterväggar består av 365 mm lättbetong, luftspalt och massiv tegel, häri borde ligga mycket fukt, borde blir betydligt bättre utgångsläge till nästa vinter när väggarna värmts upp under sommaren.