0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle helst vilja värma själva pannan också så jag tar VV från pumpen också. Jag stänger av elementkretsen i mitten av april till början av september. Dvs då jag skulle ha som mest nytta av VP'n
Citat från: Schnyggve skrivet 07 mars 2009, 09:40:24Jag skulle helst vilja värma själva pannan också så jag tar VV från pumpen också. Jag stänger av elementkretsen i mitten av april till början av september. Dvs då jag skulle ha som mest nytta av VP'nÄr det inte det, pumpen gör enligt schemat?//Ronnie
Nej, CTC Family är tyvärr en panna med rätt lite pannvatten och en vattensnål värmeväxlare för varmvattnet. Den kräver vanligen panntemperaturer uppåt 70 ºC om det ska bli något varmvatten och det fixar inte en VP. Dessutom kommer VP:n ha väldigt lite vatten att jobba mot om den kopplas direkt mot pannan.CTC själva löser det på detta sätt (sid 52 shuntat system) med en extra VVB efter pannan.http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoLogic_0902.pdf
Som du skriver pga av shunten kommer inget av VPs energi att gå in och värma VV. Kan tillägga att jag ALDRIG har haft en panntemp på 70 grader. ligger mellan 45-50 grader . Sedan så har jag ett automagiskt shuntsystem vilket ger 30-40 grader ut på elementkretsen.Och att använda en CTC 1100 som acctank om den nu är så liten 145l? och ska jag ändå köpa till VVB? knns nästan som det vore bättre att skrota pannan? Vill ju försöka göra något billigt på så mycket befintliga delar som möjligt = kort avbetalningstid
Men det finns ju en "källar radiator retur i botten på pannan. Skull den gå att använda på något smart sätt??
Har en härligt knepig följdfråga.Vilka LV pumpar tar inte ut vatten i själva pumpen utan tar in köldmediet till själva huset och har en separat Värmeväxlare inne? Känns ju tryggt att inte allt helvete fryser sönder om pumpen stannar i -20. CTC 105? Nibe fighter? Energicentra/foma6200/osv har ju så. Har även snackat med fjärrvärmebolaget som lovar fjärrvärme till mig i 2år tid nu att jag tröttat och tänker hoppa av... Det har lovat att återkomma med besked om det blir nåt och i så fall när.