Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!  (läst 16411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« skrivet: 02 mars 2009, 23:18:10 »
Jag tror jag blir gaalen snart. Bergvärmepumpar hit och dit och i flera olika märken , pris och jag fattar inte! Men, ooom jag nu fastnat för en IVT greenline HT plus C11: Kan någon vänlig själ svara mig: Är den bra för mig och mitt hus(håll)?
Boyta: Ca 230 (inkl dubbelgarage )
Hushåll: 7 pers ( Ja , jag har många barn! )
Har bara bott i huset 2 mån och vi kan INTE jämnföras med de tidigare ägarna för de var ett pensionärspar. Men, en halvmånads elräkning a 7000:- ( dec ):Innan jag kom på att man kunde stänga radonventilerna-heh..(och då löste vi inte radonet)
 Nästa räkning kom pÃ¥ 9000:- ( Jan )
Alltså, vår energi/Uppvärmning ligger på minst 40 000 kwh/ år säkert ( överslagsräknat/gissat)
Tror ni att detta är bra:
Citat ur offert.

"Vi föreslÃ¥r en värmeanläggning som bestÃ¥r av 
 
• Värmepump IVT Greenline HT Plus E11, anpassad för högtempererade system.
• Styr- och reglerautomatik REGO 600 med mätare för gångtid.
• Inbyggd steglös el-kassett som reservsystem för vatten och värme, upp till 9 kW.
• Separat dubbelmantlad varmvattenberedare om 300 liter.
• Expansionskärl med tryckmätare.
• Erforderliga givare 
• Cirkulationspump på varma och kalla sidan
• 1 st. Energibrunn som borras till 200 meters djup. 
• Anläggningen placeras i nuvarande pannrum."

Tacksam för svar och Tack för de svar jag förhoppningsvis får

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2009, 00:32:02 »
När de skriver
"Separat dubbelmantlad varmvattenberedare om 300 liter."
så undrar jag vilken beredare de avser.

Det finns de som rymmer 290 liter (200+90) och 460 liter (300+160).
Det är den senare du ska ha. Du får även be installatören öka tiden för varmvattenberedning från 30 minuter till 60 minuter.

Annars ser det bra ut, om din uppskattade förbrukning håller. Har du koll på vilken framledningstemp du behöver?

Kom ihåg att ansluta rumsgivare.

Elpatron kan begränsas till 3 kW, för att spara huvudsäkringen.

De skriver även att:
"Anläggningen placeras i nuvarande pannrum"
sÃ¥ hoppas jag att de ansluter den till värmesystemet ocksÃ¥.  ;D

Avstick för naturkyla är aldrig fel. Billigare i samband med installation.
7 st. vid matbordet samt spillvärmen från spisen kan leda till komfortproblem, som en fläktkonvektor ansluten till borran råder bot på.
« Senast ändrad: 03 mars 2009, 00:40:29 av Lexus »

Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2009, 08:57:47 »
Tack rara du Lexus.
Um, jag kan INGENTING om hus och värme ( annat än att jag betalar räkningen och då å då byter elbolag :-D )

Jag ska fråga offerteraren om det du påpekar och se vad han säger då.
Framledningstemp?
Jag rodnar..men vad är det?
Rumsgivare? Menas det med vreden på elementen ( el ja ja radiatorerna -har jag lärt mig att det heter på fackspråk!)

Naturkyla: Är det det här med "frikyla" som menas då? Dvs att den ger tillbaka till berget?

Ill be back  *vinkar*
Igen, stort tack Lexus!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2009, 10:16:29 »
Tack rara du Lexus.
Um, jag kan INGENTING om hus och värme ( annat än att jag betalar räkningen och då å då byter elbolag :-D )

Jag ska fråga offerteraren om det du påpekar och se vad han säger då.
Framledningstemp?
Jag rodnar..men vad är det?

Det är temperaturen som går ut till radiatorerna. Det är viktigt att du inte behöver mer än 55°-60° de kallaste dagarna. Fördel om den temperaturen är så låg som möjligt.

Citera
Rumsgivare? Menas det med vreden på elementen ( el ja ja radiatorerna -har jag lärt mig att det heter på fackspråk!)

Rumsgivare är en lite låda på väggen som placeras i husets mittpunkt. Den känner av solinstrålning eller annan värme som ökar rumstemperaturen. När ni kommer hem efter en arbets/skoldag så bidrar ni med över 700 watt kroppsvärme. Lådan på väggen ansluts till värmepumpen via kabel typ telefonkabel.

Citera
Naturkyla: Är det det här med "frikyla" som menas då? Dvs att den ger tillbaka till berget?

IVT kallar den typen av kylanläggning för naturkyla. Nibe kallar det för frikyla. Det går utmärkt att kalla det för bergkyla också.


Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2009, 10:24:34 »
Lexus,
Jag frågade om det här med rumsgivare och blev avrådd för att det bara är i ETT rum man har det och så blir det kanske kallt i de andra rummen.
( tex vi eldar brasan i v-rummet då går den ner och då blir det kallt i sovrummen)

Kan jag dra med dig till Nibe forum och fråga dig om Nibe där ? :D
För,, ugh ugh nu kanske det lutar åt en sån i stället...
Bättre pris , prestandan lika bra men med mer vatten..
Det här är fani me en djungel !
Det jag "vet" jag vill är iaf att ha förberett för solvärme.
( så kan man ta det om man tycker man har pengar över nån da)
Ang frikyla/naturkyla osv: Det finns just nu en sån där luftvärmepump här-som jag fattar det efter läst den manualen kan man göra kalluft med den varma sommardagar. De extra 10+ tusen som en frikylainstallation kostar ter sig dyr att addera? Väl?
Jag menar om det e extremt varmt får vi väl sova under luftvärmepumpen i vardagsrummet allihopa då! *roflmao*

Igen, tack för att du svarar

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2009, 13:06:54 »
Lexus,
Jag frågade om det här med rumsgivare och blev avrådd för att det bara är i ETT rum man har det och så blir det kanske kallt i de andra rummen.
( tex vi eldar brasan i v-rummet då går den ner och då blir det kallt i sovrummen)

Blir du avrådd att skaffa rumsgivare, så kanske det är bra att byta installatör.

Jag svarar dig med den viljan att skapa dig bästa förutsättningarna för komfort, ekonomi och livslängd på din investering.

Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska.

Det är varmvattenberedare i den storlek jag tidigare gett förslag på, som ger er tillräckligt med varmvatten. Nibe har inte "mer vatten" i sina villainstallationer.

Det är naturkyla som ger er bästa komfort till lägsta pris.

Naturkyla återladdar borran, som kan eventuellt ge högre temp in till värmepumpen på vintern.....som i sin tur får bättre COP.


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2009, 13:22:39 »
Det kan vara en djungel här med.

Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska.

Det där håller jag nog inte med om, Thermia och Nibes reglering är lite annorlunda men inte sämre.

Vad gäller varmvatten, vilket behov har du?
Bubbelbad, tonåringar, eller varför behövs mycket varmvatten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2009, 14:28:55 »
Varmvatten behövs nog för att vi är 7 pers.
Nu duschar ju inte alla samtidigt så jag vet inte jag..
Men jag har en son pÃ¥ 16 ( som duschar lääääääänge - ofta och jämt! ). Sen har jag en son pÃ¥ 11 som man fÃ¥r tvinga att bada  ;D men, det vet vi ju att snart kommer han stÃ¥ i timmar han med. Sen är det jag och min gubbe som duschar snabbt snÃ¥lt och 1 ggr dag ( morgonkön kan bli lÃ¥ng) Sen har vi en 3 Ã¥ring som badar nÃ¥ra ggr i v och sist men inte minst sÃ¥ bidde det tvillingar. De badar minst 1 ggr i v. De smÃ¥ badar alltsÃ¥ inte samtidigt som 4 pers behöver duscha pÃ¥ morgonen. Men , kan det va därför? Att vi är snart 4 pers som ska ha endel vatten pÃ¥ samma morgontid.
Bubbelbad och pool är lyx som det absolut inte finns i planerna. Inte ens inom framtid.

Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2009, 14:31:06 »
Lexus, kan du snälla motivera  för mig varför det är sÃ¥ dumt att jag blir avrÃ¥dd?
Det lät så logiskt när han sa det..

( maj maj måne jag kan lura dig till skåne! känner jag mig som nu)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2009, 14:55:13 »
Det kan vara en djungel här med.

Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska.

Det där håller jag nog inte med om, Thermia och Nibes reglering är lite annorlunda men inte sämre.


Du vet vad jag har för åsikt om gradminuterregleringen, och du har ju själv föreslagit utegivaren på södervägg för att mildra bristerna.

Jag har väl skrivit 50 inlägg om vilka bristerna är, och även hur man kan lösa vissa av dessa. Har även skrivit att detta forum är ett ypperligt verktyg för att sätta press på tillverkaren att åtgärda bristerna, men då måste det också erkännas att dessa finns.

Vid varmvattenladding så slutar gradminuterräknaren att räkna, vilket kan vara förödande för Nettis som kommer att få långa varmvattenladdningar. Det betyder att PI-regleringen smulas sönder om varmvattenberedare ingår i systemet, speciellt en beredare som producerar stora mängder varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2009, 14:58:50 »
Lexus, kan du snälla motivera  för mig varför det är sÃ¥ dumt att jag blir avrÃ¥dd?
Det lät så logiskt när han sa det..

( maj maj måne jag kan lura dig till skåne! känner jag mig som nu)

Komfort, ekonomi och livslängd kan inte bli optimal, om rumsgivare saknas. Vi får kompromissa.

Bästa komfort skapas med temrmostater på radiatorer och golvvärme, eller annan styrning som reglarar temp i varje enskilt rum. Nackdelen är då att värmepumpen producerar varmare vatten än nödvändigt, samt att värmepumpen startar/stoppar fler gånger d.v.s. både livslängd och ekonomin blir lidande.

Ekonomi skapas genom att värmepumpen jobbar med så låg temperaturer som möjlig. Ekonomi skapas om värmepumpen inte startar då värmebehov inte finns. IVT:s rumsgivare medför att värmepumpen inte startar vid övertemp.

Livslängd skapas med få start/stopp och låg tryckuppsättning/framledningstemp. Låg framledningstemp skapas genom att alla radiatorer/golvslingor hjälper till att värma huset d.v.s. stängs vissa ner via termostat så har värmepumpen jobbat med för högt kondenseringstryck/framledningstemp.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2009, 19:43:33 »

Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska.


Jag är inte speciellt imponerad av Rego 600 som finns i min pump. Jag kan inte inse att det systemet på något sätt skulle vara bättre än gradminutreglering som Nibe och Thermia. IVT:s sätt att reglera ger samma problem när det är mycket varmvattenberedning. Det blir svalare inne. Det krävs i bägge fallen inomhusgivare om det skall fungera perfekt. Men det fungerar bra utan inomhusgivare om det inte är speciella förhållanden som stora söderfönster.

Sen är styrsystemet i min pump rätt hopplöst att arbeta med i och med att inställningarna hoppar lite hit och dit när man skall ändra dem. Jag vet att andra har nämnt de men det kan ju vara bättre på dagens pumpar. Trodde faktiskt att man hade lämnat Rego 600 för något nyare.

Med en pump på 11 kW är det inga problem med duschvatten, den hinner nästan med att göra varmvatten i samma takt som duschen förbrukar det.

Oavsett vilket fabrikat på värmepumpen man väljer blir man nöjd när elräkningen för en månad är 9000 kr.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2009, 20:31:46 »
Jag är inte speciellt imponerad av Rego 600 som finns i min pump. Jag kan inte inse att det systemet på något sätt skulle vara bättre än gradminutreglering som Nibe och Thermia.

Ja, jag vet inte vilken erfarenhet du har av Nibe/Thermias reglering...men de 50-tal inlägg jag skrivit om problemen är jag ganska säker på att du har läst. Menar du att IVT har sådana brister som gör att Nibes/Thermias kompressordrift vid övertemp är jämförbara?

Citera
IVT:s sätt att reglera ger samma problem när det är mycket varmvattenberedning. Det blir svalare inne. Det krävs i bägge fallen inomhusgivare om det skall fungera perfekt. Men det fungerar bra utan inomhusgivare om det inte är speciella förhållanden som stora söderfönster.

Menar du att rumsgivare är avgörande om Nibe startar efter en lång varmvattenladdning. Vet du hur Nibes reglering fungerar?

Den räknar inte gradminuter vid VV-laddning, oavsett om rumsgivare är ansluten. Det medför att kompressorn kan stå still efter en laddning, trots att rumstempen har sjunkit. Med IVT så kollar den returledningens temperatur när den laddat färdigt, och växlar över till radiatordrift utan stopp. Naturligtvis beroende på utetemp osv.

Här har jag försökt ge en lösning på en av bristerna på Nibe/Thermias reglering.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Citera
Sen är styrsystemet i min pump rätt hopplöst att arbeta med i och med att inställningarna hoppar lite hit och dit när man skall ändra dem. Jag vet att andra har nämnt de men det kan ju vara bättre på dagens pumpar. Trodde faktiskt att man hade lämnat Rego 600 för något nyare.

Nu är det väl inte varje år man är där och petar, så det tror jag inte är så stort bekymmer. Varför skulle de lämna Rego 600?

Citera
Med en pump på 11 kW är det inga problem med duschvatten, den hinner nästan med att göra varmvatten i samma takt som duschen förbrukar det.

Menar du att 0,08-0,1 liter/sekunden är tillräckligt för att duscha? Borde familjen skaffa sig en C-modell menar du?

Det måste vara helt hopplöst för en nytillkommen medlem, att förstå och kunna bilda sig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt.

Utloggad Nettis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2009, 20:43:04 »
"Det måste vara helt hopplöst för en nytillkommen medlem, att förstå och kunna bilda sig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt. "
Jaaaa haha studs
Men, jag e me!
Jag läser och lär mig och läser och frågar och frågar !
Jag är tacksam för allas inlägg.

Du är då inget fan av Nibe ?
(flåt jag e ju i IVTS forum-jag vet...men nu blev den aktuell iom pris och nedan jox)

1135-10kw
med:

(http://www.heatacc.com/pdf/Produktblad%20HeatAcc%20HA400TBS%20mar08.pdf
en lösning för att använda solvärmen både till värme och varmvatten. 400l +160l
Detta system garanterar också att det inte kan förekomma några värmeknappningar i radiatorsystemet.)

Bra för mig?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus C11 ? Snälla, hjälp!
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2009, 22:34:00 »
Det fina med dina feta elräkningar är att du kan räkna hem nästan vad som helst på kort tid! Sådant känns alltid fint.

Sedan skulle jag vilja lägga till en annan fördel med innetempgivare (som jag saknar tyvärr, ren dumhet och lathet, ska köpa en i ivt butiken när jag kommer ihåg det...)
Det är att när det blåser kallt runt mitt dåligt isolerade hus blir det lite kallt inne, det skulle givaren kompenserat för även om det kostat lite mera el så hade det varit värt det för en bekväm människa.

Samma sak när solen nu tittar fram och värmer på, det märken inte pumpen utan laddar på som inget hänt (den mäter ju temperaturen ute i skuggan) och jag får 25ºC inne istället för 22ºC som jag tänkt mig, det skulle spara lite el om jag slapp.

Sedan så tycker inte jag du ska oroa dig för mycket om olika åsikter kring nibe och ivt/bosch, båda systemen funkar. Jag kör bosch och jobbarkompisen nibe, vi har båda varmvatten och ingen fryser ihjäl :)

Det som du däremot kan titta på när du jämför olika märken är uteffekten vid olika temperaturer på vattnet ut, pump x heter nått med 10kW kanske ger 9kW vid 50ºC medan pump y som också heter nått med 10kW ger 10kW vid 50ºC. Det kan vara små skillnader som gör att man sparar lite timmar på tillskottselpatron när det är kallt ute eller behöver mycket varmvatten.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!