0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack rara du Lexus.Um, jag kan INGENTING om hus och värme ( annat än att jag betalar räkningen och då å då byter elbolag :-D )Jag ska fråga offerteraren om det du påpekar och se vad han säger då.Framledningstemp?Jag rodnar..men vad är det?
Rumsgivare? Menas det med vreden på elementen ( el ja ja radiatorerna -har jag lärt mig att det heter på fackspråk!)
Naturkyla: Är det det här med "frikyla" som menas då? Dvs att den ger tillbaka till berget?
Lexus,Jag frågade om det här med rumsgivare och blev avrådd för att det bara är i ETT rum man har det och så blir det kanske kallt i de andra rummen.( tex vi eldar brasan i v-rummet då går den ner och då blir det kallt i sovrummen)
Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska.
Det kan vara en djungel här med.Citat från: Lexus skrivet 04 mars 2009, 13:06:54Då är det IVT/Bocsh/Carrier med Rego 600, som har den bästa regleringen av de stora svenska. Det där håller jag nog inte med om, Thermia och Nibes reglering är lite annorlunda men inte sämre.
Lexus, kan du snälla motivera för mig varför det är så dumt att jag blir avrådd?Det lät så logiskt när han sa det..( maj maj måne jag kan lura dig till skåne! känner jag mig som nu)
Jag är inte speciellt imponerad av Rego 600 som finns i min pump. Jag kan inte inse att det systemet på något sätt skulle vara bättre än gradminutreglering som Nibe och Thermia.
IVT:s sätt att reglera ger samma problem när det är mycket varmvattenberedning. Det blir svalare inne. Det krävs i bägge fallen inomhusgivare om det skall fungera perfekt. Men det fungerar bra utan inomhusgivare om det inte är speciella förhållanden som stora söderfönster.
Sen är styrsystemet i min pump rätt hopplöst att arbeta med i och med att inställningarna hoppar lite hit och dit när man skall ändra dem. Jag vet att andra har nämnt de men det kan ju vara bättre på dagens pumpar. Trodde faktiskt att man hade lämnat Rego 600 för något nyare.
Med en pump på 11 kW är det inga problem med duschvatten, den hinner nästan med att göra varmvatten i samma takt som duschen förbrukar det.