Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gfrekvent muller frÃ¥n ytterdelen  (läst 5919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Lågfrekvent muller från ytterdelen
« skrivet: 25 februari 2009, 19:16:13 »
Hej!
Jag har en Sanyo SAP CRV93EHNA som ger ifrån sig ett lågfrekvent muller som går rakt genom min yttervägg (träfasad). Är detta ett vanligt fenomen när man bor i trähus eller är det pumpen i sig det är fel på eller möjligtvis placeringen. Montören placerade ytterdelen knappt 15 cm från väggen på två betongplattor.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2009, 21:34:03 »
Alltid vart detta ljud eller har det framkommit under tiden? Mjukare "kuddar" är nog en lösning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 08:43:33 »
Jo, det har alltid varit så. Fick ett par ny fötter till ytterdelen, men de hjälpte ingenting. Går verkligen lågfrekvent ljud dämpa bort med ett par mjuka kuddar?
Jag funderade på, ifall det inte bara är så den här ytterdelen är, att man kanske kunde bygga någon typ av barriär mellan ytterdelen och huset för att få bort/minska oljudet. Enligt montören är det inget fel på ytterdelen (naturligtvis).

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 10:42:23 »
Eller ställa den på markstativ..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 11:03:38 »
Eller ställa den på markstativ..

Den står redan på ett par små betongplattor och de fyra benen har höga gummifötter.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 11:06:01 »

Alltså markstativ på betongplattor?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2009, 11:11:36 »
Japp.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2009, 11:23:11 »
Konstigt, är rören in till husen spända eller dylikt? Om du får vibrationen där igenom? För 99% är det att den hänger på väggen, i vissa frekvenser hör vi vår pump, men lite.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2009, 11:54:00 »
Ja, man kan nog säga att rören till huset är spända. Det är i princip 90 graders vinklar som gäller. Jag har påpekat detta för montören eftersom det i instruktionerna för hur det hela ska monteras står att det ska monteras med 30-40 cm extra längd på rören, ner i en böj, för att man ska minimera riskerna för att oljud ska fortplanta sig mellan ytterdelen och innerdelen. Men montören menar att det inte har någon som helst betydelse och att så har han aldrig gjort.
I instruktionerna står även att ställningen till ytterdelen ska bultas fast i betongplattor, av samma skäl. Vilket den här montören inte heller har gjort med samma förklaring till varför han inte har plussat på den extra längden på rören.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2009, 13:28:57 »
Tycker att beställer man jobbet, så skall allt vara enligt "boken", ändå tar dessa bra betalt, hävdar fortfarande att själv är bäste installatör, mer genomtänkt och mer noga..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2009, 14:06:01 »
Ja, fast jag inte är världens händigaste person hade jag kunnat göra detta arbetet bättre, men i detta fallet kunde man inte köpa värmepumpen (en Sanyo) utan att den installerades av deras "certifierade" montörer. Har efter fem månader!!!!!! och ett antal löften om att det hela ska åtgärdas tröttnat och meddelat att de får komma och hämta sin värmepump.
Om jag har förstått dig, Apan, så beror detta oljud sannolikt på felmontering. Vilket jag hela tiden också har hävdat. Funderar nu på en pump från Mitsubishi istället.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2009, 08:24:54 »
Jäkligt dåligt! Ja åberopa återköp! Tycker en pump som inte hänger på väggen borde vibrera mycket om det hörs inomhus ändå, kan ju bara vara kylrören som överbryggar detta in till huset, att det inte provar att börja där?

Tror det flesta klarar att hänga upp en värmepump, lite håltagning, och skruva konsoller, låt de ta igen din pump, och köp en "lös" pump som du ställer på samma ställe och häng upp innerdelen och ring en kylmontör som bara vacumsuger och skriver under garantihandlingen.

Du klarar det...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2009, 08:30:04 »
Du kan själv ta av locket på kabelkanalen och se till att rören från värmepumpen inte ligger an mot väggen, om de gör det, böj dem försiktigt så att de inte ligger an.
(Just i hålet in genom väggen är det inte möjligt att få dem att gå fritt från väggen, men med ovanstående åtgärd borde det bli mycket bättre.)

Bäst är naturligvis om installatören själv gör det, så att du inte råkar böja rören så mycket att de går i veck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2009, 08:54:45 »
Hej

Kan ju ocksÃ¥ vara sÃ¥ att maskinens utedel har sjunkit ner eller flyttat sig aningens lite sÃ¥ att rören har hamnat i spänn ? Är den bultad i cementplattorna ? Hur lÃ¥nga är rören ? GÃ¥r rören upp i en bÃ¥ge innan de gÃ¥r in i ytterdelen eller gÃ¥r de kortaste vägen ? Ett foto vore inte dumt.  :)

Just Sanyos utedelar är (ö)kända för ganska rå gång och vibrationer.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Simna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lågfrekvent muller från ytterdelen
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2009, 11:09:43 »
Jag har lyckats att få återförsäljaren att ta till baka pumpen (har egentligen inte haft något problem med återförsäljaren, utan det har varit Ahlsells certifierade montörer som har varit problemet). Återförsäljaren erbjuder mig, om jag är intresserad, att när de hämtar min Sanyo, installerar en annan pump. Han säljer, förutom Sanyo, även Electrolux och Mitsubishi. Vad väljer man av dessa märken om man är ljudkänslig? Eller väljer man ett helt annat märke?
Jag bor i ett trähus på ca 115 kvadratmeter med öppen planlösning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!