0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, men när man nästan får två "självmonteringspumpar" till priset av en proffsmonterad :,v( är inte valet så svårt
Jo men finns ju dyrare pumpar för självmontering med, häng upp den själv och gör allt, sätt fast kylrör, sen kommer kyltekniker och vacumsuger och skriver under och faxar papper till ÅF, då kostar montage "by the bok" ca 1000kr.
Jag personligen tycker installationen blir bättre om man gör det själv, annars vill jag vara med och peka vart den skall sitta exakt, tror inte nån kylkille gör några större ansträngingar utöver standardmontage, och de sätter dem alltid för långt ner.
Citat från: Apan skrivet 25 februari 2009, 21:53:00Jag personligen tycker installationen blir bättre om man gör det själv, annars vill jag vara med och peka vart den skall sitta exakt, tror inte nån kylkille gör några större ansträngingar utöver standardmontage, och de sätter dem alltid för långt ner.Instämmer !!Det är bara koning av rör samt själva vacuumsugningen som man behöver hjälp med, resten kan man ganska enkelt göra själv.
Ofta får mer än 3 års garanti.../Rickard
Hej.Hur mycket har hänt på luftvärmepumps fronten dem senaste 5 åren?Jag tänker på utvecklingen av maskinerna, det borde ha hänt en hel del, likt datorer!?!?En pump som är 5 år gammal borde vara hästlängder efter en ny modern pump....Låt säga att det hänt en hel del (har sett att vissa påstår det), då borde en modern "fulpump" vara bättre än en 5 år gammal "finpump"!!Om det nu har hänt så mycket i utvecklingen kan man ju undra varför t.ex. Sanyo envisas med att sälja sina 93or och 123or till så höga priser som över 20000kr!!!! Det är exakt samma modell nu som för 5 år sedan!Har även sett det starkaste beviset på att installatörer börjar sko sig på oss "vanliga" kunder som inte monterar själv:Panasonic E9HKE-3 Pris: 17195kr Med rot-avdrag 12995kr (gick in och kollade hemsidan, pumpen kostar 8495kr)Du får alltså betala 4500kr för installationen EFTER ATT ROT-AVDRAGET ÄR GJORT!!!!!!