0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo vet att det är snorigt dyrt" Och det är inga påkostade installationer, de hängs på det mest konstiga ställen, samt väldigt långt ned tycker jag, nästan så den snöar över och isen under bygger på, samt att barnen på denna gata stod med pinnar på grannens pump in i fläkten.Klart mer övertänkt om man gör det själv, samt snyggare.
Vad är det som är billigt?En luftvärmepump är väl inte något som kostar mer en några tusenlappar att plocka ihop!
Citat från: manche skrivet 25 februari 2009, 09:20:32Vad är det som är billigt?En luftvärmepump är väl inte något som kostar mer en några tusenlappar att plocka ihop!Det är just det som är problemet, de är FÖR billiga. Skitprylar helt enkelt. Jättesynd eftersom det fungerar jättebra med luftburen värme i vårat hus, men kvaliteten är inte övertygande. Beträffande installationen har jag inga synpunkter eftersom jag hängde upp mina pumpar själv och sedan var det en kylkille som sög av dem..
Citat från: D_Sundsvall skrivet 25 februari 2009, 09:31:26Citat från: manche skrivet 25 februari 2009, 09:20:32Vad är det som är billigt?En luftvärmepump är väl inte något som kostar mer en några tusenlappar att plocka ihop!Det är just det som är problemet, de är FÖR billiga. Skitprylar helt enkelt. Jättesynd eftersom det fungerar jättebra med luftburen värme i vårat hus, men kvaliteten är inte övertygande. Beträffande installationen har jag inga synpunkter eftersom jag hängde upp mina pumpar själv och sedan var det en kylkille som sög av dem..Samma skit alltihop faktiskt...En bergvärmeanl eller en luft/vatten har inte bättre byggkvalite den, om du jämför med en luft/luft av bättre fabrikat.Har många exempel på vänner och bekanta vars kompressorer och utomhusdelar brakat ihop efter ett par år.Så prisskillnaden är tämligen omotiverad egentligen anser jag om man tittar till "hårdvaran". Största skillnanden är ju installationskostnanden.Mvh Örjan.
Okej.Man ska köpa en maskin av en importör, ex, kinnan! Man betalar kanske 8 500 Exkl moms för maskinen.man kanske tar ut 13-16 000 Exkl moms för en produkt!Man ska precis som er bilmek, tandläkare, bankman kunna ...Ta ut lön "betala lön"hålla en servicebil med tillhörande verktyg rullandeta ut semesterkunna vidareutbilda sig (kurser,litteratur etc.)betala lokalerstå för garantierHålla ett lager av maskiner&delarman ska ochså kunna visa ett positivet resultat efter bokslutetEller ska man inte kunna det? Är det fult att tjäna pengar kanske, nu menar jag givetvis inom rimliga gränser, inget ocker. med min enkla matematik så tror jag nog att om alla seriösa Kylinstallatörer tog ut melllan 12-15 inkl moms & installation för en luft/luft pump så skulle dom nog försvinna efter en kort tid. vem ska man då ringa när det krånglar?Tycker ni jag har helt fel?