0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för de snabba svaren. Jag har ytterligare en fråga men den gäller uppvärmning. Hur stor pump tror ni det behövs för att värma upp en källarvåning på ca: 60m2 där både innerväggar samt ytterväggar är i betong samt även plattan.Mvh// Dandy
Citat från: Dandy skrivet 04 mars 2009, 22:06:19Tack för de snabba svaren. Jag har ytterligare en fråga men den gäller uppvärmning. Hur stor pump tror ni det behövs för att värma upp en källarvåning på ca: 60m2 där både innerväggar samt ytterväggar är i betong samt även plattan.Mvh// DandyHej Dandy! För pumpar är det vanligast att de uppgivna siffrorna under ”värmer upp till” brukar vara beräknade efter ca 30w/m² och detta kan då tillämpas om det är ett modernt och fullisolerat hus det är frågan om. Ca 40w/m² täcker dom flesta mera normalisolerade hus, men har man en sämre isolering i huset så bör man öka upp värdet till ca 60w/m². Är värmepumpen tänkt att placeras i en oisolerad källare så behövs det en mer rejäl höjning till ca 100w/m². Så i ditt fall är minimistorleken på en pump 5 kw tycker jag, så en pump på 5-6 kw skulle vara lämpligt för din del Dandy. Mvh Raffen.