Det enklaste och vanligaste är att man tömmer systemet helt och fyller upp med angiven mängd.
Det brukar kosta runt 1500-2000:- att detta gjort, men om det ska vara lönsamt på en Nordic Air måste man
till 100% utesluta andra fel innan man gör detta då det annars blir en ren förlustaffär.
Kontrollera först och främst att fläkthastigheten är satt på MAX (inte auto) och att pumpen kör på mode "HEAT" och INTE "auto"
Full fläkt, vinkla upp spjället så att luften går rakt ut i rummet, läge "HEAT" och inställt värde på +24.
Hjälper inte detta sår är det kort sagt fel på pumpen.
Mvh Örjan.
Men är det tänkt att fläkthastigheten ska stå på max? Hur funkar det då? Kommer den ändå att dra ner på hastigheten när värmen uppnåtts? Har samma problem med min nya Sanyo som ämnet handlar om dvs. att den orkar inte ens upp till 20 grader i rummet den sitter fastän den är inställd på 24 grader!
Det varierar från pump till pump, men på de flesta pumpar som jag varit kontakt med så
fungerar den inställda fläkthastigheten endast som ett "maxtak" för hastigheten.
Det vill säga om den är inställd på ex. hastighet 2/5 så kommer fläkten aldrig att gå kraftigare än 2, men om du ställer den på 5/5 så har den vid behov möjlighet att gå upp i hastighet om så behövs. När värmen i rummet uppnås sänks hastigheten något, men bibehåller en högre hastighet relativt sett jämfört med en lägre inställning.
Snurrigt det blev...

Kort sagt, har du en Sanyo som jag har så måste du köra den på full fläkt, annars är det bara att glömma att den orkar få runt luften i våningsplanet. Sanyon har ganska lågt luftflöde, så där vill man få ut mesta möjliga flås ur inomhusdelen.
Om du inte har gjort det så blås rent inomhusdelen med tryckluft och se till att hålla filter etc. rena.
P.S Såg nu att du hade en ny Sanyo så då behöver du förstås inte blåsa rent den...
men full fläkt = Ja.
\Ö.