0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 januari 2009, 08:01:36hej skit i nominell & medeleffekt..har du en öppenplanlösning så köp en stoor inverterpump på 8-10 kw så klarar du dig ner mot minus 20-25 graderallt svammel om effekter är ovesäntligt då dom inte redovisas vid minus 15 grader att en pump lämmnar 7kw vid +7 är av mindre intresse då man väldigt sällan kör max på pumpen vid den tempen,tänk i stället att pumpen lämnar ut ungefär hälften då du behöver det Hej Dr Chun-Lan! Jo då, så kan man väl göra om man vill ha hyfsat bra förutsättningar du, men störst är väl ändå inte alltid bäst va?? Utan vill man då ha riktigt bra förutsättningar så skall man nog istället skaffa sig 2 st mindre pumpar på ca 5-6 kw/st. Då får man både en större tillförd värmeeffekt till huset, klart mkt bättre och jämnare värmespridning, färre avfrostningar, inga temperatursvackor vid avfrostningarna + att man dessutom får en billigare driftskostnad på 2 st pumpar eftersom de i huvudsak bara kommer att gå på dellast. Mvh Raffen.
hej skit i nominell & medeleffekt..har du en öppenplanlösning så köp en stoor inverterpump på 8-10 kw så klarar du dig ner mot minus 20-25 graderallt svammel om effekter är ovesäntligt då dom inte redovisas vid minus 15 grader att en pump lämmnar 7kw vid +7 är av mindre intresse då man väldigt sällan kör max på pumpen vid den tempen,tänk i stället att pumpen lämnar ut ungefär hälften då du behöver det
Ja, man blir inte mindre snurrig......Som jag ser det så måste jag skaffa en kraftigare pump om jag inte vill ha en innerdel i sovrummet.....mvh/Manche
Hej Raffen.Du har säkert rätt med ditt förslag om placering av en pump till!Samtidigt har jag som novis svårt att tänka mig att ha en pump till på samma tredjedel av huset som den befintliga pumpen, plus att vi har en öppen spis i vardagsrummet.(funderar på energi-kassett men spisen är så stor att dem kostar därefter) mvh/Manche