0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fundering som kanske kan vara ett led i diskussionen om konkopplingar kontra quick-connect:Förr i tiden användes ju uteslutande konkopplingar för kylmedium i AC-installationer på bilar. Men under 80- och 90-talen gick åtminstone de flesta europeiska biltillverkare över till en koppling med överfallsmutter och O-ring. I en del fall dök det också upp kopplingar med plana kopplingsplattor med O-ringar i spår och flera rör anslutna i samma platta. Varje sådan platta hålls på plats av en eller två skruvar. Jag har svårt att tänka mig att bilindustrin skulle övergå från en gammal välkänd kopplingstyp till en potentiellt opålitlig anordning.Det enda problem jag har upplevt med snabbkopplingar på kylmedierör till värmepumpar är att kopplingen blir så skrymmande längs med röret att det kan behövas en otrevligt tvär rörböj om man inte ska sätta utomhusdelen mycket långt från väggen.Ur pålitlighetssynpunkt ska man nog inte heller dra alla sorters snabbkopplingar över en kam, det förekommer tydligen flera olika typer.
Låt oss säga så här ,staten kommer med nya regler som ibland är luddiga och dåligt skrivet, vi kan jämföra detta med att man får för sig att sänka hastigheten på en viss vägsträcka med 20 km, följer alla denna anmaning.....Avseende quick-connect, akilleshälen med denna teknik är att allt hänger på en vanlig gummipackning som ska kunna klara -35 till c:a +100 ºC där tryck upp till c:a 45-50 bar kan förekomma. Med tanke på att gummi åldras och hur det uppför sig i sträng kyla är den teknikkvalité som marknaden erbjuder helt klart ett större riskmoment än en vanlig konkoppling med kopparrör/mässingsskruv.
Ultimatemarket basic 6 kostar 198€. Alla som köpt basic 6 har fått basic 9.Priset är utan stativ och rör. Stativet gör man själv och kopparrör köper man från närmaste kylfirma.Frakt? Jag rekommenderar att ta med polarna i bilen, ta viking line från stockholm till åbo. Från åbo kör ni upp till björneborg till ultimatemarkets lagerbutik. På hemresan lastar ni bilen full med billig sprit från färjans tax-free. Kan det bli bättre? studs