0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- "Om man dockar vpn mot bef vvb och därmed låter vpn förvärma vattnet så kommer ni få ännu mera vatten"
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.
CiteraDet man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...
Thermia Duo + Termia Mbh300
Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?
MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag. Citat från: jwallen skrivet 23 februari 2005, 12:46:24Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.
Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.
Citat från: jwallen skrivet 24 februari 2005, 08:53:42Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?Om du kan brassa på med alla 12,85Kw det beror på hur stora dina huvudsäkringar är och vad effektvakten är inställd på, troligen så har du en sådan och den är inställd på vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.
Citat från: jwallen skrivet 23 februari 2005, 12:46:24MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag. Citat från: jwallen skrivet 23 februari 2005, 12:46:24Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.
Bertil,Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:- vv från vpn direkt- vv från vpn via vvb- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb
CiteraBertil,Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:- vv från vpn direkt- vv från vpn via vvb- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvbHelt rätt det krävs inte mycket rör extra!!! osså 3 ventiler extra prylarna kostar några hundra det är det värt tycker jag.MEN kom ihåg att stora mängder stillastående varmvatten (även kallt) är en riskfaktor för legionella!!
Därför ska man ha stoppventiler mot beredarna så inte det stillastående vattnet har möjlighet att komma in i tappvarmvattnet. Normalt stänger man av en vvb bara på kallvattensidan, men du ska ha ventiler även på "varma" sidan. Dom ska sitta nära "huvudledningen"!Rörigt blev det hoppas du fattade åtminstone lite :-[ Blir det skarpt läge kanske jag kan ta en bild!
Ang test kör med maxeffekt det duger jättebra!!!Det borde gå om du maxar värmekurvan. är du osäker om vilken effekt den "går" på kan man mäta det med en tångamperémätare. Då är man riktigt säker.Med flyt känner du kanske en elektriker!?Vet du om den brukar gå för fullt vid svinkyla?