0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kallast hittills var -8 (när jag kollat närmare på detta) och då pendlade effekten mellan 1,85 och 7,4 men låg längsta tiden på 3,7kw.
[Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.]Hej! Nu kanske ni tycker att jag lägger mig i men jag vill bara hjälpa till att reda ut begreppen! P=U*I gäller EN FAS systemFör trefas som detta gäller så är formeln P=U*I*roten ur 3 För 20 A så gäller således 380*20*1,73=13,16kW!! Har man dessutom 400V som de flesta har eller kommer att få så blir det :13,86kWSå här fick jag i alla fall lära mig i skolan... Om någon har annan åsikt så får ni höra av er!
Varmvattenbiten kan man lösa enkelt med en förrådsberedare med slinga i. Låt VP värma så mycket den kan och toppa upp till 60-80grader med elpatron. Fördel en burk i stället för flera, inga krånliga inkopplingar på vatten sidan. Klarar av att leverera alldeles utmäkt till ditt behov.
Jag blir inte populär om någon/några av tonåringarna eller sambon blir utan vv i duschen Har redan upplevt det - innan jag "skrämde" upp vvb till 6kw & 75 grader
Vet inte hur Engan kom fram till sitt resultat men 20*230*3 = 13,8kW liksom 20*400*sqrt(3).
Citat från: PerF skrivet 24 februari 2005, 12:03:02Vet inte hur Engan kom fram till sitt resultat men 20*230*3 = 13,8kW liksom 20*400*sqrt(3).Uh=Uf x Sqrt(3)Uh=huvudspänning=400VUf=Fasspänning=230V
Jo men var fasen fick han 7,6kW ifrån? Aha han räknade med 380V * Ampen.
"var fasen..." ialla fall lite roligt i sammanhanget... Jag är nog lättroad...
CiteraDet man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.
Hej jag har kopplat en 210 liters vvberedare efter vp oftast avslagen den värmer jag med att vattnet från pumpen går in igenom vvberedaren och sen vidare badrummen där vattnet går igenom handukstorkarna och tillbaka till pummpen.Det tar ganska lång tid att få upp tempen i vvberedaren efter ett bad i bubbelkaret(330 liter ).Har vi badat på kvällen så är tempen ej normal vv förren morgonen efter.Då jag har oisolerade vatten rör huset så spiller jagen del energi ,jag tappar ca 15 grader på ett varv.(pumpen har gått ca 13000 timmar varav ca 6000 timmar är vvtid)