Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken slags värmepump?  (läst 10227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjogus56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Vilken slags värmepump?
« skrivet: 09 januari 2009, 03:55:24 »
Halloj.

Har precis köpt ett radhus med en gammal oljepanna från -58 som måste bytas ut illa kvickt!

Nån form av värmepump lär det bli - men jag är helt okunnig om sånt här, även om jag snabbpluggat lite här på forumet :)

Jord/Bergvärme är nog inte riktigt motiverat i radhuset på 140 kvadrat (varav 38 kvadrat är garage, förråd samt pannrum). Installationen blir ju dyrare med borrning osv, såvitt jag förstår.

Frånluftsvärmepump verkar ju bra på så vis att man får ventilation "på köpet" (oljeeldningen har tidigare bidragit till ventilationen, och besiktningsmannen från Anticimex varnade för att man kanske behövde fixa nån ny ventilationslösning om man tog bort pannan).

Men luft/vattenvärmepump tycks ha klart lägre driftskostnad jämfört med frånluftsvärmepump... eller? Driftskostnad är ju viktigt, men om man måste fixa separat ventilationslösning kanske den eventuella förtjänsten äts upp?

Jag tittade lite på Nibe 410P, en frånluftsvärmepump där man enligt produktbeskrivningen ska kunna docka andra värmekällor.. är det ett vettigt alternativ att köra med Nibe 410P och komplettera med luft/vattenvärmepump för att få ner driftskostnaden? Eller funkar det inte så?

Tacksam för tips och råd!

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2009, 09:28:54 »
Självklart kan du docka en LV-pump till en Nibe 410p men frågan är vad kostnaden hamnar på då. Jag var själv inne lite på ditt spår när jag hade en IVT 490, alltså en motsvarande FLVP som jag tänkte docka mot en LV-pump. Runt 50' skulle installationen och LV-pumpen kosta. Jag sålde då 490 pumpen och köpte en Comfortzone CE50. Detta blev väl lite dyrare men jag slipper utedelen. I ditt fall skulle jag tro att du hamnar på nästan samma kostnad oavsett lösning.

Lycka till!

Fredrik
« Senast ändrad: 09 januari 2009, 12:58:25 av Rohmel »
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2009, 10:13:25 »
Hej.
Rohmel,Jag ser att du hade 18000kw med din IVT på 100m2 , känns lite som att det var fel på den pumpen. Själv hamnar jag under 13000 allt inklud på 126m2. Inget uppvärmt garage (36m2) men en avfuktare som går lite då och då året om.
Nibes FIGHTER 640P tycker jag ser intressant ut. Priset är kanske lite högt, vet inte vad man får för merkostnaden mot en vanlig fl-vp. Jag skall bygga om min 490 när kompressorn rasar. behöver ju bara ett y-rör till inluften, ett spjäll med motor och termostat, kanske en PLC så att fläkten varvar ner när uteluften stryps och så en kompressor på lite mer än 1kW. Det bör väl vara allt, och då tycker jag att prisskilnaden är för stor. Men jag kan ha fel. Intressant lösning är det i alla fall.

Å, ursäkta Rohmel, jag läste fel, 168m2 + 68garage, då är det inte så konstigt längre, absolut rätt att byta.
« Senast ändrad: 09 januari 2009, 10:17:54 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2009, 10:41:38 »
bjogus56:

Har du ventilationsrör för tilluft och frånluft dragna i ditt hus?
Nibe 410 är en frånluftspump som värmer upp tilluft (och radiatorvatten)som distribueras till sovrum och allrum.
Mycket jobb att dra ventilationsrör i efterhand i ett hus.

Nja, jag skulle välja mellan dessa alt.
1. Bergvärme, dyr lösning, men den absolut billigaste driftskostnaden. Totalt 100-120000kr
2. Elpanna med varmvattenberedare, finns massor på blocket, kan nog få tag på en för ett par tusen som bara är 2-4 år gammal.
    Komplettera med en luftvärmepump. Totalt 30000kr
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2009, 10:46:40 »
Han måste lösa ventillationen på något sätt skrev han. Annars håller jag med dig nic2
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2009, 11:13:19 »
Jo, det klart.
Alla som går från olja till vp, hur gör de?
De få jag känner som gjort de har satt in ett par friskluftventiler, självdrag alltså.
Fast de har ingen källare, undrar om frågeställaren har det? Kanske är känsligare då.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2009, 11:20:11 »
Jag läste nåt om det någonstans ska se om jag hittar var. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2009, 11:23:54 »
Hittat! SPs sida


Självdragsventilation
I äldre hus erhölls en naturlig självdragsventilation genom att luft strömmade in som tilluft via otätheter, speciellt runt fönster och frånluft och evakuerades genom skorstenen. Självdragsventilation är således ventilation utan fläktar och bygger på principen att luftrörelser skapas (skorstenseffekten) då varm luft strömmar från husets lägre delar via uppvärmda kanaler till uteluften i husets övre delar. Skorstensverkan ökar ju fler våningsplan luften strömmar igenom.

 

Självdragssystemets drivkrafter varierar med uteklimatet och vindens variationer. Under en kall och blåsig dag skapas bra drivkrafter och luftomsättningen blir stor med risk för drag, särskilt i ett hus med flera våningar. Ett enplanshus med god lufttäthet har under sommaren däremot obefintligt med ventilation. I ett sådant hus måste man fönstervädra sommartid för att få tillräcklig luftomsättning.

 

Nuförtiden är det inte är självklart att det finns varma genomgående kanaler (ger skorstenseffekt) i hus där ventilationen ska ske via självdrag. Tilläggsisolerar man fasader och/eller byter fönster ökar oftast hela husets täthet och minskar tilluften. För att säkerställa god ventilation i självdragsventilerade byggnader bör man minst komplettera systemet med tilluftsintag i sov- och vardagsrum samt frånluftsfläktar i kök och våtrum.

 

För mycket fönstervädring är en nackdel eftersom det är svårt att stänga ute bullrig utemiljö. Det är vidare svårt att filtrera tilluft via filter i ett hus med självdrag eftersom det blir stora tryckfall över dessa. Vidare kan man inte värmeåtervinna frånluften eftersom det är svårt att få frånluften genom en värmeväxlare utan mekanisk hjälp. En fördel med självdragsventilation är naturligtvis att det inte kräver någon energi för sin drift och att det inte alstras något buller.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2009, 11:31:01 »
 Thumbsup

Då skulle ju utsugsfläktar från våtrum (t.ex Pax -fläkt genom vägg), samt tilluftsventiler(friskluft) fixa biffen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2009, 11:37:08 »
 Thumbsup
Ja, 100m2, det borde räcka.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2009, 16:45:30 »
Jo, det klart.
Alla som går från olja till vp, hur gör de?
De få jag känner som gjort de har satt in ett par friskluftventiler, självdrag alltså.
Fast de har ingen källare, undrar om frågeställaren har det? Kanske är känsligare då.


Många som byter från olja till värmepump struntar i ventilationen. Eller rättare sagt missar detta pga att man helt enkelt inte vet bättre. Vissa firmor brukar installera en element där oljepannan tidigare stod och hävda att detta räcker. Enligt mig är det tveksamt om den lösningen ger en fullgod ventilation.

Resultaten brukar ofta bli att lukten försämras i husen och sedan kan även fuktproblem uppstå. Speciellt vaksam bör man vara om man har källare. Är inte huset bra dränerat är risken stor att fuktskador uppstår inom ett par år efter att värmesystemet byts.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad bjogus56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2009, 17:00:48 »
bjogus56:

Har du ventilationsrör för tilluft och frånluft dragna i ditt hus?
Nibe 410 är en frånluftspump som värmer upp tilluft (och radiatorvatten)som distribueras till sovrum och allrum.
Mycket jobb att dra ventilationsrör i efterhand i ett hus.

Nej, inga rördragningar för frÃ¥nluftspump är gjorda. Men grejen är att hela huset ska totalrenoveras nu, sÃ¥ jag tänkte att det inte är sÃ¥ komplicerat att fixa det i samband med renoveringen.. men jag kanske underskattat storleken pÃ¥ projektet  :)

De få jag känner som gjort de har satt in ett par friskluftventiler, självdrag alltså.
Fast de har ingen källare, undrar om frågeställaren har det? Kanske är känsligare då.

Japp, där är källare. Dessutom ett ventilationssystem som inte är byggt som det ska, med ventilationskanaler som mynnar på vinden (!). Det var lite på grund av att ventilationen måste fixas i vilket fall som helst som jag började fundera på frånluftsvärme.. men att dra rör för en frånluftsvärmepump kanske ändå är ett onödigt stort projekt?

Då skulle ju utsugsfläktar från våtrum (t.ex Pax -fläkt genom vägg), samt tilluftsventiler(friskluft) fixa biffen.

Jaa, jag vet inte riktigt hur mycket som krävs, jag får väl ta dit nån ventilationsexpert. Men det kanske är betydligt mindre ingrepp än de som krävs för att köra med frånluftsvärme.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2009, 18:27:08 »
Intressant fråga. Jag och Kaffe75 har gjort exakt samma fast vi har större hus.
Med CE får du enbart frånluftsventilation och friskluftsventiler, du behöver inte dra några mögel- och allergiframkallande tilluftskanaler.
Jag hade satsat på en CE 50L med 500 liters acctank och solslinga. Borde gå att få loss för 60000:-. Då har du en rejält dimensionerad pump direkt, bra varmvatten kapacitet och möjlighet till solvärme.
Att dra frånlufts rör är inget komplicerat.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2009, 19:24:42 »
Ja, vid en helrenovering så blir det ju lättare att få dit rören, helt klart.

En Comfortzone FLVP är ju betydligt rejälare än de "vanliga" FLVP:s.
Om du dessutom kan ha den i källaren så slipper du bekymret med buller från den som många upplever.

"Få loss" för 60kkr? Är det vad den kostar installerad, kave?
Eller är det vad pumpen kostar?
Trodde de kostade ungefär 90kkr installerad och klar.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken slags värmepump?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2009, 19:44:19 »
Nej att installera frånluftskanaler är inte så svårt. Vad som kan vara ett problem är att dra rören på ett snyggt sätt. Skall man bara dra rördragningen på vinden är det inga problem.

Jag var också tvungen att dra mina rör synligt i min källarvåning. Någon kan säkert tycka att det inte är så tilltalande med synliga spirorör men det är en smaksak.

Vad det kostar att köpa en Comfortzone beror helt på hur mycket man kan tänka sig att göra själv. Jag och KAVE gjorde rätt mycket själva och tog hjälp av en rörmokare och en elektriker vid installationen.

Sedan lönar det sig att ringa runt till olika återförsäljare och fråga om pris. Vi beställde våra CE.s från en firma i Stockholm. Det var mycket billigare än att beställa från en lokal återförsäljare.

Kan även tillägga att vare sig jag eller KAVA gjort någon liknande installation tidigare och vi är inga hantverkare.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!