0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad det kostar att köpa en Comfortzone beror helt på hur mycket man kan tänka sig att göra själv. Jag och KAVE gjorde rätt mycket själva och tog hjälp av en rörmokare och en elektriker vid installationen.Kan även tillägga att vare sig jag eller KAVA gjort någon liknande installation tidigare och vi är inga hantverkare.
Ok, då blir det ju annorlunda att jämföra.En bergvärmepump med borra går att köpa lös för 70000:-resten kan man göra själv.Värmeåtervinningsmodul (frånluft)FLM30, 10000:-
Citat från: nic2 skrivet 09 januari 2009, 20:33:07Ok, då blir det ju annorlunda att jämföra.En bergvärmepump med borra går att köpa lös för 70000:-resten kan man göra själv.Värmeåtervinningsmodul (frånluft)FLM30, 10000:-Då vet jag nog många som vill köpa bergvärme av dig till det priset.70.000 plus 10.000 för rörkrokare och elektriker. Då faller ju alla andra alternativ.Kan jag bli ÅF för det du påstår för det måste ju vara som att skära guld med täljkniv.
Men kära nån då, hur kunde du glömma källaren? Tacka nic2 för att han drog upp det. Det är viktigt med kompletta uppgifter om man vill ha goda råd. Nu blev det helt annorlunda, nu har du ju volym, nu faller nog Nibe640 som ett alternativ.
Fungerar oljepannan? Är tanken nedgrävd eller inomhus?Går pannan att elda med ved? Får man göra det i Ert radhusområde?Finns det elpatron i pannan?Är det ett alternativ att docka en Luftvatten utevp direkt till befintlig panna?Har du en separat el-vvb i serie efter oljepannan eller måste man elda för att få sommar varmvatten?Min undringar baseras på erfarenheter att vi gärna vill ha snabba, och definitiva lösningar istället för att vara flexibla och ta det lite lugnare.
Då är Nibe640 på igen, men det var det här med att sätta huset på undertryck, LV är kanske det bättre alternativet, ser att CTC har för 60´vet en som har en sån och han är mycket nöjd.
Jag kännde mig lite utpekad, så i mitt fall 126m2 x 2,4 /2 = 151m3 IVT490 ventilerar på lägsta hastighet 220m3 Jag ligger på ungefär 3/4 av 220 när det är kallt ute, jag har full koll på hur huset mår. Detta vet jag att fler har gjort med gott resultat.
Det är det att en våning är i källarplan med risk att dra fukt igenom källarvägen vid undertryck som gör att jag reserverar mig för att råda till mek ventilation. Jag har 4 bekanta som har VP utan mek ventilation 2st LV och 2st berg. 1 fick problem med källaren och löste detta genom att komplettera med en extra radiator i källaren. Därmed är det inte sagt att man inte skulle behöva förbättra ventillationen.