Hej
Kave jag tror det är som vanligt att man använder fel uttryck för vad som händer när det gäller fukt.
Jag tycker mig läsa att han säger att om man sänker temperaturen så kan man få fuktproblem och en del har löst det genom att sätta dit ett element.
Och det är inte undertryck som gör att man får såkallad fuktvandring utan det är sänkt temperatur som åstadkommer såkallad fuktvandring.
Det blir en lång beskrivning om jag skall försöka förklara, jag kanske redan skrivt om det i forumet för fukt och ventilation men om ni tjatar så kan jag försöka.
MVH
Messer
Det hade varit intressant.
Jag tolkar:
hplp: "Det är det att en våning är i källarplan med risk att dra fukt igenom källarvägen vid undertryck som gör att jag reserverar mig för att råda till mek ventilation"
som att det enbart har med mekanisk frånluft att göra.
Normalt drar sig fukt till värmen och inte tvärt om. Låt säga att vi har en betongvägg med väldigt fuktig jord utanför. Om vi då har hög värme inne så torde risken öka att fukten drar sig inåt. Detta är ju fuktvandring och jag har svårt att se hur det skulle bli bättre med ett element som värmer extra

Ett annat exempel. Vi har varmt inne, fukt på utsidan av en dåligt isolerad betongvägg, då torde fukten kondensera på betongväggens insida.
I inget av ovanstående scenario förbättras läget av en försämring av ventilationen.
Ett element kan ju möjligen ha den positiva effekten att luften rör sig något mer under den kalla årstiden. Men som tidigare påpekats är det under den varma fuktiga årstiden man behöver ventilationen som mest.
Nåväl, framtiden får utvisa hur det kommer gå för de utan ventilation.