0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett litet tvåvåningshus på 145 m2. Byggt 06.Det är golvvärme i båda plan. Jag har fått nya versionen 1.17 då kontrollerenhet + kondring för fläkten och en ventil är utbytta.Jag har ställt in 23 grader och enligt pumpen ligger tempen strax under detta. Det gör det säkert på undervåningnen där det är väldigt varmt.På övervåningen däremot blir det inte alls bli tillräckligt varmt. Det är så pass kallt att jag inte vill låta min sjuka dotter sova själv.Jag har känt på till-röret i golvfördelaren och ibland är det jätte varmt och i andra fall kallt. Borde det inte jobbas med små temperaturförändringar?Jag är verkligen inte hemma på det här med värmepumpar men har läst på alla manuler så gott jag kan.
RohmelDu ger ett dåligt råd, och ingen förklaring vad du menar ?Att Comfortzone och hustillverkarna vill att cirkpumpen/pumparnaska gå på max, är ju bara för att kunden ska uppleva golvet så jämnvarmt som möjligt.( vilket innebär sämre ekonomi, men det talar man inte om.) När man har värmepump så vill väl dom flestaatt den ska gå så ekonomiskt som möjligt,och grundförusättningen för det, är att man har tillräckligtVB delta minst 6° gärna 7-8°Du tjänar mkt mer på att ha rätt delta,än vad du förlorar på att ha 2° högre framledning.Läs i länken nedan vad ACE och på slutet PerJ skriverhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.0;all Anders