0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En granne hade +12 grader inne häromdagen då han klev upp på morgonen.Orsaken var att hans Sanyo hade stannat p.g.a kylan under natten (-24 ºC)./Klasse
Citat från: Intruder@1400 skrivet 05 januari 2009, 18:19:25En granne hade +12 grader inne häromdagen då han klev upp på morgonen.Orsaken var att hans Sanyo hade stannat p.g.a kylan under natten (-24 ºC)./KlasseSjälv var jag ut i förrgår och pillade lite med vår Sanyo 123 och satte några strippor och så på kylaren enligt tips eftersom jag retade mig lite på ljud ifrån den (och knackade till den rejält en par gånger eftersom oljudet ända kom tillbaka).Vaknade igår morse och konstaterade att den inte gick alls...SHIT! Vad har jag gjort?? Har jag pajat pumpen!! Testade oroligt att starta om den flera gånger innan jag inser att det är -21 grader ute... pumpen har stannat för att det är för kallt ute. PUST!Kompisen startade igen när det blev -16 och man är glad igen...Mvh Thomas
När slutar (villken ute temp) din MITSUBISHI att ge värme?
Har 170kvm byggt från början av 80-talet med en orginalpanna med doppvärmare på 6000w. Det har varit nästan -40 ºC utan att vår panna inte orkat med.
Citat från: oooo_quattro skrivet 05 januari 2009, 23:41:10När slutar (villken ute temp) din MITSUBISHI att ge värme?LLVP slutar inte ge värme redan vid -10 grader. Det är först vid -20 som man kan säga att COP närmar sig 1 för vissa värmepumpar. En del ger värme ner till -25 grader. Problemet är bara att husets värmebehov ökar lika brant som värmepumpens värmeeffekt minskar, så det kan tyckas som att värmepumpen slutar ge värme. En normalstor villa från 1980 på 140 kvm behöver minst 4200 W värme vid -10 grader. Vid -20 grader har värmebehovet ökat till 5600 W. För att klara temperaturer på -15 till -20 under längre tid (inte bara över natten alltså) behöver man 2 st LLVP i storlek 6,5 kW till ett sådant hus. De flesta har 1 värmepump på 6,5 kW till ett sådant hus och då möts kurvorna vid ca -8 till -10. MVH/Gano
-Är det 170 kvm i souterräng ?-40 grader ? I Strängnäs ? Sedan tvivlar jag inte på att man kan klara tillfälliga köldknäppar, det tar rätt lång tid innan kylan tar sig igenom väggarna. Men byggnormerna för ett 170 kvm hus byggt i början av 80-talet helt ovan mark ska ge ett W/K-värde på ca 170. Jag pratar om medeltemp.Edit:Tillägg. Glöm inte elvärmen i vvx-aggregatet, brukar vara 1000W, men kan vara mer också. Sedan spelar även hushållselen in givetvis; den hjälper till att värma upp huset. MVH/Gano
Det gick inte alls.