0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Återladdning sommartid hjälper inte pumpens funktion vintertid. Mycket lite av de tillförda kWh kan utnyttjas.
Jag tror att återladdningstiden är direkt beroende av vilken mängd enegi som berget tömts på under säsongen. En sak som jag undrar över är, om, eller hur mycket det skiljer på enegimängd i berget om terängen är flack eller om det är mindre berg? Se skiss hur jag menar. Vilket av alternativen är den bästa resp sämsta borran? Vi antar att det under linjen är berg av samma kvalitet och att borrorna är lika långa. Bortse också från min slarviga skiss och anta att avståndet mellan borrorna är detsamma.
Killarna på LTH gjorde många modeller på detta ( T 18-1985 BFR)
Klok cosmosgranne-norsk eller dansk?Det kan vara som han säger att grundvattenflödet är riktat från din granne förbi din brunn.
Intressanta värden. Jag var övertygad om att det saknades rätt många meter borrhål men så är inte fallet. Utifrån uppgifterna i de första inläggen, KBin = -3 och KBut = -6 och data för pumpen uppskattar jag att den ger ca 7,3 kW värme och att kompressorn drar ca 1,8 kW. 5,5 kW tas alltså från borrhålet. Då deltaT var 3 grader (synd att vi inte vet värdet med bättre noggrannhet) blir vätskeflödet 0,44 L/s. Nu är det så bekvämt för den köldbärarslang som normalt används att ett flöde på 1 L/s motsvarar en strömningshastighet på 1 m/s. Värdet stämmer alltså mycket bra med den strömningshastighet som går att beräkna från cirkulationstiden för ett varv. Längden på slangen är vad den ska vara och därmed är rimligen också borrhålet så djupt som det ska vara.
Jag fattar inte varför borrhålet är så kallt. Kartor över berggrundens temperatur visar att berget i Göteborgstrakten ska vara 8-9 grader. Nu var mätningen gjord i juni. Slutet av sommaren ger noggrannare värden men jag tror inte att den uppmätta borrhålstemperaturen kan vara mer än en halv grad för låg.