0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Något som jag inte läst om är det faktum att huset är beläget på norr-sluttning vilket borde ge sämre återladdning i berget. Jag tycker även att 15-20m mellan uttagen är i minsta laget. Hur många kW uppskattar du att ni tillsammans tar ut och på hur stor yta? (Bara för att det kunde vara roligt att veta).
Men eftersom jag bara är efterklok och expert på fantasi så har jag lösningen redan.Är vattennivån är extremt låg och det finns möjlighet att borra ytterligare ett hål så skulle jag vänta med att borra ett till hål. Däremot först utesluta fel på kb slingan och sedan en lagomt varm sommarhelg fylla upp hålet och slingan med finstenig betong och kanske fundera på ett i komfortshänsyn (1). Frikyla som får återladda borran under varma dagar. Kanske med någon typ av STOR fläktkonvektor som sommartid dessutom kan snurra på utomhus dygnet runt för enbart återuppladdning, eller 2. En mindre solfångarlösning (kan få vänta något år). Men detta beroende på hur mycket av hålet som är nära nog värdelöst i dag.
Återladdning sommartid hjälper inte pumpens funktion vintertid. Mycket lite av de tillförda kWh kan utnyttjas. Tar man med cirkulationspumpen i kalkylen brukar den ge minusresultat så då är ett elelement som kompletterar värmepumpen vettigare.
CiteraÅterladdning sommartid hjälper inte pumpens funktion vintertid. Mycket lite av de tillförda kWh kan utnyttjas. Tar man med cirkulationspumpen i kalkylen brukar den ge minusresultat så då är ett elelement som kompletterar värmepumpen vettigare. Detta gäller väl OM värmen vädras bort av omgivande vatten? Med tanke på att det finns energianläggningar där man i princip pumpar vatten mellan 2 borror beroende på årstid. Typ SAS Frösundavik eller akademiska huset i lund.
Värmespridning strävar efter att utjämna skillnad i temperatur.Ett kallt borrhål med omgivningar skapar en "tratt" där du kan hälla in värme sommartid och behålla det till vintern.