0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är normalt att temperaturprofilen ser ut som den gör med ett minimum en bit upp från botten. Botten är varmare, dels tillförs värmen längst ner från en större volym. Det blir ju en halvsfär som matar botten med värme i stället för en cylinder. Dessutom ökar temperaturen med ökande djup.
Tycker inte det finns tillräckliga bevis för inströmmande kallt vatten som kyler borrhålet. Men eftersom jag högg ordentligt i sten när jag hävdade att det fattades en massa meter borrhål avstår jag från vidare spekulationer.
Är det 40 mm slang med en godstjocklek på 2,4 mm rymmer den ganska exakt en liter per meter. Ändras pumpens hastighet följs ändringen i flöde och hastighet åt. Jag trodde att temperaturdifferensen kom från avläsning av givarna som, om displayen visar bara hela grader, ger stor osäkerhet i differensen. Det här var ju ett tillförlitligt värde. Jag hittade en gång en artikel på nätet – tyvärr finns den inte där längre - där man hade räknat på ett radhusområde med sammanlagt16 hus på bägge sidorna av en gata (alltså 2 rader à 8 hus) . Om alla husen installerade bergvärme (18 meter mellan borrhålen) skull efter 10 år köldbärartemperaturerna för mittenhusen vara 2 grader lägre än vid ensamt borrhål. Installerades bergvärme i vartannat (37 meter mellan borrhålen) hus var skillnaden 0,5 grader. 200 anläggningar/km2 ger att avstånden mellan borrhålen måste vara minst ca 45 meter. Det blir en sänkning men den tar decennier. Tittade i föregående inlägg men kunde inte se någon uppgift om på vilken nivå i borrhålet grundvattenytan ligger. Det är ju ingen större höjdskillnad till grannens fungerande borrhål men det vore ändå intressant att veta det. Det kan ju vara så att det är långt ner till grundvatten och att grannen hade tur med strömmande vatten förbi borrhålet.
Om jag lägger in dina uppgifter i mitt program och säger att du har en 8 kw VP eftersom 7 inte finns i mitt program. Och om jag talar för programmet att dii hål är "lite sämre än normalt". Så talar det om för mig att du ska he en KB temp årsmedel på -0,2 och vid DUT -4,2.Kanske inte är så mkt fel ändå.
..Men eftersom jag högg ordentligt i sten när jag hävdade att det fattades en massa meter borrhål avstår jag från vidare spekulationer.
Grundvatten 22 meter under markytan, det var inte bra och det måste vara förklaringen. Måste ha missat den uppgiften, annars skulle jag ha reagerat på den. Är det 117 meter aktivt borrhål och pumpen tar 5,5 kW från berget blir det nästan 47 W/m aktivt hål. Jämför jag med mitt borrhål och räknar om för det högre effektuttaget och lägger på en grad för att berget skall ha högre temperatur i Göteborgstraken blir KBin -1,5 grader. Med tanke på osäkerheten i värdena och att berget inte behöver ha samma värmeledningförmåga är -3 inte orimligt.
Grundvattennivån tycker jag inte är någon fullständig förklaring då grannen borde ha samma grundvattennivå. Grannen kan ha haft tur med att få en grundvattenström genom borrhålet som tillför värme men det känns som krystad förklaring. Det skulle vara intressant att veta vad grannens pump har för effekt och hur många timmar per dygn den går just nu. Det verkar vara ca 117 meter aktivt borrhål om grundvattennivån är densamma nu som vid borrningen. Den sträcka som slangarna går i luften har man ingen glädje av. Uppemot en meter går bort pga tyngden i botten. Jag skrev tidigare att jag tyckte det saknades 30 meter borrhålsdjup med tanke på köldbärartemperaturerna. Jag tänkte mig då en grundvattennivå på runt 4 meter. Här är det 22 meter så där har vi 18 meter av de som jag saknade. Men det är bara en del av förklaringen. Pumpen bör ge 7 kW vid -3 grader in och lite över 40 grader värmebärartemperatur. Jämför jag med mina förhållanden och korrigerar för högre temperatur på berget, annan pumpeffekt och lite sämre COP borde KBin bli ungefär två grader högre om berget har samma ledningsförmåga. Det verkar därför som om det fattas ytterligare meter aktivt borrhål men det är ju inte säkert att det är samma värmeledningsförmåga hos berget. Därför vore det intressant att veta lite mer om grannens anläggning.