Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde? (läst 17936 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 757
Karma +0/-0
Kön:
Offshore windfarms, theworst greenwashing there is
Abuquir
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
«
Svar #30 skrivet:
21 februari 2009, 10:29:47 »
Citera
Jag sjunker inte under "min temp" då pumpen jobbar på innan den kommer dit. Det jag har sett de sista dagarna är dock att pumpen går väsentligt lugnare. Det gäller bara för mig att hitta ett vettigt värde på "min temp retur" tror jag och därmed min fråga. Golven känns dessutom mer varma nu än vad de gjorde förut, till och med garaget känns varmare och det behövs nu för att torka upp allt slask bilarna har dragit in.
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
walle74
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 91
Karma +0/-0
walle74
«
Svar #31 skrivet:
21 februari 2009, 14:02:57 »
Citera
Hur har ni fått fatt i den senare versionen V1.17?
Verkar vara guld värd...
e de bara "Min retur temp" som skiljer från V1.15?
Martin
Loggat
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Abuquir
«
Svar #32 skrivet:
21 februari 2009, 15:35:19 »
Citera
Har inte en aning om det är mer som skiljer sig ifrån 1.15 till 1.17.
Har nu sänkt nivån till 23.5°, då jag hittade en siffra på 22° på ett annat ställe här i forumet.
Pumpen går hela tiden nu, vilket den inte alltid gjorde förut, men med låg frekvens. Skall vänta tills innomhustempen kommer ner på normal temperatur innan jag börjar justera "min tempen" igen.
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
guran54
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 175
Karma +0/-0
guran54
«
Svar #33 skrivet:
21 februari 2009, 17:55:19 »
Citera
Visst jag har eldat något i kakelugnen, men pumpen jobbar på ändå med relativt låg effekt men ibland verkar den få spel och kör upp till max effekt trots att innetempen ligger över 22°.
Pumpen kanske helt enkelt reagerar på sjunkande temperatur . Jag har sett detta efter jag har eldat, då träder oftast pumpen in innan man har nått börvärdet.
Loggat
Min CE-50 logg finns på
http://comfortzone.servehttp.com
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Abuquir
«
Svar #34 skrivet:
21 februari 2009, 19:22:50 »
Citera
Den svarar säkert på sjunkande temperatur, men just i detta fallet tror jag att jag har haft min returtemp i för högt värde. (27°)
Loggat
jback
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 66
Karma +0/-0
jback
«
Svar #35 skrivet:
23 februari 2009, 08:37:05 »
Citera
Hur har ni som kör v1.17 fått tag i den? Verkar vara något för att få pumpen att gå jämnare.
Loggat
guran54
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 175
Karma +0/-0
guran54
«
Svar #36 skrivet:
26 februari 2009, 21:45:40 »
Citera
Har nu provat ett tag med att köra med minimum returtemperatur satt till 25 ºC ( jag har radiatorer ) .
Det fungerade dåligt i mitt fall , oönskade VP starter med korta perioder utav VP drift , VP start även om tempen var stigande & över börvärdet.
Dessutom påverkade det reglersystemet så att VP'n fortsatte med högre beräknat effektbehov ...
Det är nog bäst för dom flesta att behålla minimum returtemperatur till ett värde under normal rumstemperatur .
Bäst är nog att sätta den till värdet motsvarande semestersänkningen.
Pannan levererades med v1.17
Loggat
Min CE-50 logg finns på
http://comfortzone.servehttp.com
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Abuquir
«
Svar #37 skrivet:
01 mars 2009, 09:15:03 »
Citera
Jag provade med dessa inställningarna, efter att ha hittat några gamla lappar med lite förklaringar på vad som sker med de olika värderna.
A1= -575
M1= 38
A2= -6
M2= 40
Pumpen går lugnare och varvar upp långsammare när innetemperaturen sjunker. Varvtalet har ökat under natten samtidigt som temperaturen sjunker för att nu på morgonnen gå på ca: 4700w när jag tittade första gången och en liten stund senare var den uppe på 5000W.
Nu har jag iofs satt på en brasa då stumpan tyckte det var lite kallt och då var det ändå runt 22° eller strax under inne.
Dessa siffror är säkert inte helt optimala, men jag prövar dem ett par dagar så får vi se.
Loggat
jockerock
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
jockerock
«
Svar #38 skrivet:
18 november 2009, 18:01:16 »
Citera
Abuquir
Vad blev resultatet av dessa värden?
A1= -575
M1= 38
A2= -6
M2= 40
Kör du med dem fortfarande?
Hur stor platta har du?
Mvh
Jocke
Loggat
Enplanshus från 2007, 160m2 + 40m2 (garage) med CE50 och golvvärme
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Abuquir
«
Svar #39 skrivet:
18 november 2009, 18:37:15 »
Citera
Jag har inte funderat om detta på länge, men jag har kvar
A1= -575
M1= 38
dock är A2 ändrat tillbaka till -8 (varför jag har ändrat tillbaka kommer jag inte ihåg)
M2= 40
Min platta är på 180 kvadratmeter.
Jag har haft mintemperaturen avstängd under sommaren, men satte på den för några dagar sedan och har satt den först på 23° men har ökat på den och nu är den på 25.5°
Värmepumpen går för det mesta på 2900W nu och vissa termostater stänger av när temperaturen har kommit upp till "rätt" temperatur. Dock är de båda badrummen satta på högre temp så det blir igentligen aldrig för varmt i systemet.
Loggat
kave
Expert på värmepump
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 277
Karma +0/-0
Kön:
kave
«
Svar #40 skrivet:
30 november 2009, 07:50:01 »
Citera
Våran pump blir bara värre och värre.
Vi har inställt 20.5 grader med nattsänkning -0,5 grader.
Vi kör oftast med alla tre patronerna helt avstängda. Om det blir kyligare, dvs under 0, eller vi badar så slår jag på elpatronerna till auto. Låt säga att vi efter ett bad har en innetemp på 19 grader. Pumpen kör då igång på maxeffekt med alla tre patroner tills innetempen är uppe i över 21 grader. Returen börjar då närma sig 50 grader så då stänger jag manuellt av elpatronerna för att slippa detta.
På morgonen efter har pumpen stabiliserat sig och ligger på kanske 80& av sin effekt för att hålla inställd temp.
Jag utgick från att elpatronerna skulle stänga av sig när inställd temp minus nattsäkning uppnätts, men icke.
Abuquir: Vill du inte tala om hur du fått nya programvaran?
Loggat
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Abuquir
«
Svar #41 skrivet:
30 november 2009, 11:37:14 »
Citera
Fick den ifrån Comfortzone.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1034
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Smurfen.
rocas
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info