0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan du precisera vad problemet är? Är det komfortmässiga problem att temperaturen svänger eller vill du att pumpen ska gå mer på lägre effekt med högre COP?Eftersom reglersystemet endast mäter innetemp så vet systemet inte om det är -20 C eller + 10 C ute och börjar därför med att köra på lägsta effekt när innetempen börjar sjunka. Om tempen då fortsätter sjunka börjar effekten rampas upp tills maxeffekt eller börtempen nås och den börjar sänka effekten igen. På min pump börjar i varje fall den sänka effekten direkt när börvärdet uppnås och ibland strax innan, men jag har inställt på radiatorläge. Sedan tar det ett tag innan den har reglerat ner effekten och till slut stannar och då är temperaturen oftast 0.3-0.4 C över börvärdet. Vill man ha lägre temperatursvängningar kan ett sätt vara att öka P-delen i regleringen (750W/K). Jag har inte själv provat det, men den borde bli snabbare på att dra på till maxeffekt och även slå av när börvärdet har uppnåtts. Extremfallet blir att så fort temperaturen faller under börvärdet går den på max och när tempen är över börvärdet stängs den av, dvs en on-off pump. Nu tror jag inte att det är det du menar med att gå mer optimalt?Så jag skulle vilja påstå att det är två krav som är svåra att uppfylla samtidigt, dvs gå optimalt med rätt frekvens och med minimalt reglerfel.Fördelen med att reglera på innegivare är dock att hänsyn tas till andra värmekällor (spis, diskmaskin, belysning, TV, datorer, solljus) vilket en utegivare inte kan göra. Jag ser det tydligt på kvällstid när alla el-apparater drar igång så stiger temperaturen och pumpen reglerar ner eller stannar.
jbackUpplever exakt samma som dig. Vad testar du för värde?Fredrik
Har precis samma problem med min CE65. Har försökt mixtra lite med m1, m2, a1, a2 men inte hittat något bra läge. Har även mailat Kent på CZ 2 gånger och bett att få version 1.17 på mailen men jag har inte fått svar./Per
Hoppas CZ ser en merförsäljningspotential genom att sälja underhållslicens på programvaran. Köper underhållsavtal/licenser gör jag på otaliga system på jobbet så jag ser inte det som speciellt kostigt att göra det på min panna som är husets mest avancerade och kanske viktigaste pryl.
Efter 1 dygns försök.....Kunde ej se att pumpen startade snabbare och tidigare mot börvärde efter övertemperatur.Kollar ett dygn till innan nytt värde läggs till. Återkommer vad det blir och resultat........Fredrik