0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ser ju trevligt ut, hur verkar den gå nu då?
Hei.Takker for svar.Boligen er 2-etg.enebolig med en grunnflate på 100m2.D.v.s 200m2 totalt.Vannbåren varme i gulv i hele 1.etg,mens bare på bad i 2.etg.Totalt areal med vannbåren varme er 115m2.El.tilskuddsvarme er på 9kw,men er deaktivert.
Det enda jag inte gillar är att cirk pumpen i Hydroboxen låter en del
På de nya Althermorna är betäckningarna 06, 07, 08, 11, 14 och 16. De äldre är betäckningarna 05, 06 och 07 men har samma effekt som 06, 07 och 08.Ändra 1.00 till -20Ändra 1.02 till +46Det ger samma lutning på kurvan, men förlänger den så att du får högre framledningstemp när utetempen understiger -10°. De gånger som varmvattnet laddas med 5° lägre temperatur, är vid utetemperatur över +15° ute. Helt i sin ordning.Justera cirkulationspumpens hastighet till dess att missljuden upphör. Fördelar med lägre hastighet på cirkulationspumpen:Cirkultionspumpen förbrukar mindre energi.Bättre komfort genom uteblivet missljud.Mer gratisenergi från underkylning.Nackdelar med lägre hastighet på cirkulationspumpen:Högre kondenseringstemperatur.
Er litt usikker på om dette svaret var til meg?
Citat från: Tor m skrivet 31 januari 2009, 15:21:00Er litt usikker på om dette svaret var til meg?Svaret är till dig!Är du osäker på något?
Vad är "betjeningståblå"?
Att du flyttat manöverpanel till köket, påverkar inte drift av värme eller varmvatten.När kompressorn har laddat varmvatten, så avgör nästa varmvattenladdning med kompressor av meny 8.02. Är det så att temperaturen sjunker i tanken, och tiden i meny 8.02 ej passerat så kan temperaturen sjunka under 40°.
Det høres greit ut det,men om temp synker under 40c så skal vel pumpen likevel være med å fyre tappevann opp til innstilt verdi i 6.01 i mitt tilfelle 48c?? 8.00 er 1,8.01 er 50,8.02 er 0.5.
Jeg har nå endret varmekurven slik du foreslår,men hvorfor går ikke 1.oo lenger ned en -20c?.Her blir det kaldere en det.
Hvis man endrer 9.00,har det noe og si for varmekurven?9.00 står hos meg på 55c.
Citat från: Tor m skrivet 01 februari 2009, 10:15:06Det høres greit ut det,men om temp synker under 40c så skal vel pumpen likevel være med å fyre tappevann opp til innstilt verdi i 6.01 i mitt tilfelle 48c?? 8.00 er 1,8.01 er 50,8.02 er 0.5.Ja, har det passerat 30 minuter sedan föregående varmvattenladdning......så ska den ladda varmvatten igen när tempen är inställ värde minus värdet från 6.00. [quoteHei igjen.6.oo er 41c6.01 er 48cSkal ikke da pumpen starte fyring av tappevann når tempen synker under 41c og tiden for foregående fyring av tappevann har passert?Pumpen stopper da fyring på 48c.