0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mavu skrivet 15 januari 2009, 16:25:24Ser ut som om min Nocria 14 håller på att logga ut Just nu har vi -18 och pumpen blåser bara pissljummet oavsett om man ställer in +30 på fjärren.Var ut och kollade utedelen, tyckte kompressorn fick jobba nog så mycket/högljutt. Vet inte men kan det vara brist på kylmedia? Har provat stänga av pumpen, skruvat ur säkringen, rengjort filtrena manuellt (då automatfunktionen lagt av sedan tidigare) mm. Ingen skillnad. I morse gick den fortfarande som den skulle. Då hade vi -19 och det var govärme i hela huset. Jaja, bara och avvakta och se vad som händer. Kanske någon tillfällig formsvacka Den pumpen bör nog kollas av något "proffs" !låter som misstänkt läckage. ACE
Ser ut som om min Nocria 14 håller på att logga ut Just nu har vi -18 och pumpen blåser bara pissljummet oavsett om man ställer in +30 på fjärren.Var ut och kollade utedelen, tyckte kompressorn fick jobba nog så mycket/högljutt. Vet inte men kan det vara brist på kylmedia? Har provat stänga av pumpen, skruvat ur säkringen, rengjort filtrena manuellt (då automatfunktionen lagt av sedan tidigare) mm. Ingen skillnad. I morse gick den fortfarande som den skulle. Då hade vi -19 och det var govärme i hela huset. Jaja, bara och avvakta och se vad som händer. Kanske någon tillfällig formsvacka
Alla tillverkare med självinsikt försöker hålla temperaturer och tryck innom vissa ramar, för att inte skada pumpen/kompressorn.en av dessa parametrar brukar vara att inte tillåta höjning av fläkt under en vis kondenseringstemp.ACE
Nu blir det lite offtopic...Hur funkar det då med de fabrikat där fläkten är helt manuell? Borde finnas en risk att trycket blir för lågt då om man väljer en hög fläkthastighet och värmebehovet är litet?!
Annars har den fungerat ned till -19 då det blev för mycket kalldrag för den och jag fick stänga trapphuset till övervåningen och bara värma nedervåningen.Stod i ecomode ner till -16 dvs begränsad till 70% effekt. Drog ju fortfarande över 3000w enligt elmätaren vid -19 utan ecomode.(med ecomode sjönk effekten till 2000w)vilket väl säger en del om Nocria 18 pumpens kapacitet i kyla.
Det är ju en Nocria 18 jag har,den drar lite mer el än Nocria 14 modellen som brukar klara sig på 10A säkring.Nocria 18 är ju i praktiken en chiptrimmad 14 där kompressorn har högre maxvarv/effekt, min är avsäkrad på 16A då den drar 13,9A max enligt specen.Med det spänningsfall som man får särskilt vid höga effekter,så har min Nocria 18 dragit runt 15A max då spänningen sjönk ned till 216V som lägst trots ny egen dedikerad ledning och säkring direkt i elcentralen.Även mätt upp med universalinstrument och får då liknande värden där också så någon större avvikelse verkar det inte vara.Nu är det ju sällan den går för fullt egentligen,har nästan alltid ecomode inkopplad och då är den ju begränsad till 70% av maxeffekten. Elmätaren kan väl mäta en del fel men verkar ändå vara hyffsat bra för att vara en lös mätare då den mäter och räknar med effektfaktorn vilket de flesta billiga mätare inte gör.Den verkar klart bättre en Clas Ohlsson mätare jag jämfört den med.Har man en 18 och kör den fullt ut så skulle jag inte köra på 10A säkring även om det nog fungerar utom då till de där ganska sällsynta kalldagarna då pumpen behöver köras för fullt. Pumpen går ju inte upp på max förbrukning innan temperaturen ligger rejält under nollan.Det man inte heller får lura sig på är ju den nominella effekten som ofta anges i datablad, max effekten är ju mycket högre.
Hej Tegheim! Ja det gör du helt rätt i, Nocrian skall nämligen ha just en 16 amp säkring och 2.5 mm2 elkabel som matning. Mvh Raffen.