Okej, jag har inte hunnit att uppgradera min story något vidare.
Jag har ej heller hunnit blåsa rent inomhusdelen eller mätt tempen på utblås luften, MEN
jag har hunnit få till en hyfsat fungerande pump i dagsläget....
I mitt fall verkade problemen bero på en "felplacerad" fjärrkontroll!
Jag har flyttat runt fjärren på lite olika ställen, väntat ett par dagar och noterat hur pumpen betett sig osv.
Nu har jag hittat ett ställe där allt verkar fungera som bäst. Fjärren sitter nu monterad på väggen i trappen upp till övervåningen.
Det ser lite roligt ut då den sitter frankt monterad i ögonhöjd mitt på väggen snett riktad neråt för att på så sätt "kunna se" inomhusdelen, och därav kunna skicka tempinfo. Börvärdet är inställt på +23, full fläkt och spjällen i näst högsta läget. Dvs den blåser ut lufter ganska högt utmed taket.
Jag gick runt och läste av temperaturen i hela huset igår kväll (ja jag har tempar i varje rum
och kan konstatera följande:
Utetemp: -1
Börvärde +23 på fjärren. Visad temp på fjärren +22 till +23 (varierar ett par gånger i timmen)
Temp i hallen fem meter framför inomhusdelen = +24
Temp i vardagsrummet +22
Temp i köket +22
Temp i övre hall direkt ovanför trappen = +21
Temp i sovrummen på övervåningen (tre sovrum+badrum+egen toa): Lägsta temp i rummet "längst bort" = 19.2 Högtsa temp = +21
Än så länge är jag helt nöjd då jag inte har ett enda element på i hela huset.
Jag kan aceptera väremskillnader i huset för att spara pengar så länge det inte går ner under +18 i sovrummet.
Det viktigaste för mig är att tempen är behaglig på nedre plan där man har vardagsrummet, köket etc. Det är ju där man är till största delen av tiden.
Tack för all input och jag ska fortfarande se till att blåsa ut innerdelen ordentligt!
Till alla som upplever värmeproblem med Sanyo,
var noga med fjärrkontrollens placering då många uppenbarligen missar betydelsen av detta!
Testa, testa och åter testa är det som gäller.