0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej ja då vet man ju det har ju iof på 3 element för att få varmt i garaget och sen vill lillemannen ha lite varmare i sitt rum så det kan ju dra lite där med. 1 element är på 1000w och 2 st på 600w vardera. Så det är väll bara å gilla läget när de gällerförbrukningen.Jo tyckte jag kände igen huset Tempeldog Jo 19- har de varit och kallare vore det bli. Mvh Daniel
Citat från: Tempeldog skrivet 24 november 2008, 21:26:32Har haft som kallast -19 ºC,men medeltempen har väl legat runt -7 ºC de senaste veckorna?Vilket köldhål Tittade på Umeå hos temperatur.nu och där har man haft -10 som lägst och en medel på -2,8Bor själv i Gävletrakten och där har vi haft -7 som lägst enligt samma källa och med ett medelvärde runt 0.Inte så stor skillnad kan tyckas, men värre lär det väl bli...Hur räknar man föresten på hur mycket en skillnad i medeltemperatur påverkar energiförbrukningen. Tar man inte hänsyn till effekten av solljus (vilket Umeå snart kan bortse ifrån ) så borde det väl kunna jämföras med att höja inne-temperaturen motsvarande. D.v.s. -2,8ºC ute och 20ºC inne kostar lika mycket som 0ºC ute och 22,8ºC inneBor man i Ystad med 3,7ºC i medel de senaste 14 dagarna borde man kunna lyxa med 26,5ºC inne till motsvarande kostnad som 20ºC i Umeå. Grattis alla ni som bor i Ystad, ni har just vunnit ett par badtofflor...För att inte tala om förmånsbeskattningen som kommer att införas på höga medeltemperatursvärden från och med 1:a Januari nästa år tomte::Och grattis även ni med välisolerade hus. Mina pumpar börjar närma sig 40kWh/dygn och totalt ligger jag på ca 100kWh/dygn.
Har haft som kallast -19 ºC,men medeltempen har väl legat runt -7 ºC de senaste veckorna?
Kollade in hur mycke jag hade förbrukat för någon dag sedan.Hade förbrukat 127kwh På ett dygn. Körde 5 element ställt på 15 grader och pumpen på 31 grader för det var kring 12 minus ute just då , men fattar ej vad som kan drar så otroligt mycke. Är 2 vuxna en dator och en tv är väll igång till en viss del.hur mycke kan pumpen dra i kwh som mest när jag kör på full belastning på ett dygn?Mvh Daniel