0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag börjar bli less på det här, men drar det än en gång. (Ja, denna diskussion har kommit upp tidigare)Jag kommer inte att börja sälja loggningsutrustning för comfortzone. (Inte så vitt jag vet just nu i alla fall)Det står vem som helst fritt att göra det, dock inte via denna sajt.De regler jag har när det gäller hobbyprojekt som kan bli kommersiella produkter hanterar jag på samma sätt som projekt som ÄR kommersiella, det finns flera anledningar till detta, men främsta anledningen är att jag inte vill tillåta nåt som jag efter ett antal månader eller år måste gå in och radera, när det kanske finns hundratals eller tusentals inlägg skrivna i de ämnen och trådar som berörs.I Exemplet med CZ-loggningen kan vi kanske se en utveckling som jag beskriver nedan:1. MR X har utvecklat mjukvara och hårdvara för loggning av CZ, allt är gratis och han länkar till sina lösningar i alla ämnen där det är lämpligt och möjligt + startar nya ämnen, allt är frid och fröjd så länge det är gratis...2. MR X börjar få efterfrågan från besökare i värmepumpsforum som vill betala honom för att leverera en färdig produkt.3. MR X börjar leverera en färdig produkt och bygger upp en webshop, han vet ju att han når en stor del av marknaden via de länkar som finns i värmepumpsforum.4. MR X utvecklar ytterligare produkter, mjukvaror, och färdiga kit som han säljer via sin hemsida.Låt oss anta att detta ligger 1-2 år fram i tiden, under tiden har det blivit tiotals trådar och hundratals, kanske tusentals inlägg som behandlar dessa produkter, exakt när anser ni att det är OK för mig att ingripa för att se till att regelverket när det gäller marknadsföring i forumet skall upprätthållas?Min uppfattning är att det bästa är att stämma i bäcken, innan en hjälpsam "gratisprodukt" fått luft under vingarna och blir kommersiell.Kom också ihåg att det inte behöver vara "MR X" som kommersialiserar produkterna, utan det kan vara ytterligare någon annan som snyltar på hans lösningar och utnyttjar dem för sin egen vinnings skull. Jag har drivit forum i mer än 5 år nu, och sett en hel del av vad som kan hända med "oskyldiga" produkter och lösningar, och jag tror mig veta att mitt sätt att angripa detta är rätt, och att det säkerställer att STORA insatser för att rensa bort massor av länkar, ämnen och inlägg i framtiden.När det gäller presumtivt kommersiella lösningar har jag samma regelverk som när det gäller redan kommersiella lösningar, vill man marknadsföra sig i forumet får man köpa sig en annonsplats.Som jag tidigare skrivit så har jag lite speciella regler i detta forum, jag är rätt tuff när det gäller all typ av marknadsföring, både vad gäller kommersiella produkter (som t.ex. värmepumpar) men även för länkning till olika säljsidor, hemsidor, bloggar o.s.v.Det finns t.ex. bloggare som använder populära forum bara för att kunna få besökare till sina bloggar, de inlägg de skriver saknar som regel värde för andra än dem själva - och jag har därför valt att inte tillåta mer än enstaka länkar till "egna" bloggar, detsamma gäller medlemmar som länkar till egna hemsidor med hobbyprojekt och liknande.Jag betackar mig för spydiga inlägg som misskrediterar mitt sätt att moderera detta forum, och vilka anledningarna till detta är, de som har synpunkter på detta kan kontakta mig via PM, e-post eller ringa mig (070-6798263) så skall jag förklara ännu mer utförligt för de som fortfarande inte tror att jag är fullt kompetent att besluta om vad som är lämpligt att tillåta och vad som inte är lämpligt.Observera även att jag inte hindrar någon att bygga upop egna hemsidor där de ger bort, eller säljer sina lösningar på diverse problem, det enda jag sätter stopp för är för dem att använda detta forum som marknadsförngsplats för sina projekt.