0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om givaren till frånluften visar fel temperatur är det nog lättast att flytta givaren själv.Säg till om du behöver beskrivning hur.När det gäller frågan frånluftsvarningen vid 15 ºC, och att det inte finns någon relation till inställningen i meny, vore det väl bra om någon orkar sitta i NIBEs telefonkö för att få ett svar. Själv provade jag förra vintern och offrade många timmar under flera dagar, till jag började tvivla på om det över huvud taget fanns någon som tänkte svara i andra änden.Skulle vara intressant att vet om någon som har lyckats komma fram till NIBEs support?
Jag tänkte bara berätta att vid injusteringen av vår anläggning konstaterades alldeles för låga luftflöden från alla rum utom ett.
Efter justeringen hade vi korrekta flöden i från alla frånluftsventilerna trots att vi ställde ner hastigheten på frånluftsfläkten ett par steg.
Nu har vi ca 20 - 21 grader inne och en frånluftstemp på mellan 16,5 och 18 grader.
Jag tror att jag hittade den lille gynnaren bara genom att kika in genom det hål man stoppar in filtret i. Tar man ur filtret ser man en liten moj upptill på vänster sida av det utrymme som man kikar in i genom "filterluckan". I mitt fall satt den dikt an mot "taket" i utrymmet och inte mot mellanväggen. Jag vek ner den lite försiktigt och nu har jag en frånlufttemp på runt 18 grader istället för runt 16.Placeringen av den givaren verkar inte så genomtänkt tycker jag eftersom både den plåt som utgör mellanvägg och den som är tak blir rätt kalla just där givaren sitter. Detta eftersom metallen i plåten leder över kyla från det kalla utrymmet på vänster sida av mellanväggen.Jag hoppas att min lilla åtgärd ska få min värmepump att skärpa sig lite fram tills att det är dags för finjusteringen senare. Kanske kan man rådgöra med den teknikerna och ev få hjälp med att flytta givaren lite. Kanske är det inte någon bra idé? Någon anledning måste det väl ändå finnas till varför givaren sitter där den sitter.Mvh,Johan G