0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Nikolai skrivet 21 december 2009, 14:34:09Om givaren till frånluften visar fel temperatur är det nog lättast att flytta givaren själv.Säg till om du behöver beskrivning hur.När det gäller frågan frånluftsvarningen vid 15 ºC, och att det inte finns någon relation till inställningen i meny, vore det väl bra om någon orkar sitta i NIBEs telefonkö för att få ett svar. Själv provade jag förra vintern och offrade många timmar under flera dagar, till jag började tvivla på om det över huvud taget fanns någon som tänkte svara i andra änden.Skulle vara intressant att vet om någon som har lyckats komma fram till NIBEs support? Jag ringde NIBE nu precis på nummer 0433-73995 öppetider:Måndag-Fredag09.30-11.30 och 13.30-15.30Rinde 14:12 och fick bara ett röstmeddelande som läste upp deras öppetider och att man i första hand skall ringa installatören som installerade pumpen. Sen sa de "tack för ditt samtal, välkommen åter" sen bröts det... Tror de behöver kolla över sitt callcenter lite och ställa om klockan på burken som sköter det hela.. Den tror säkert de har lunch fortfarande.... Kanske är inställd på sommartid? Om de nu blir åt rätt håll? orkar inte tänka Så.. Det är min upplevelse av NIBE supporten än så länge
Om givaren till frånluften visar fel temperatur är det nog lättast att flytta givaren själv.Säg till om du behöver beskrivning hur.När det gäller frågan frånluftsvarningen vid 15 ºC, och att det inte finns någon relation till inställningen i meny, vore det väl bra om någon orkar sitta i NIBEs telefonkö för att få ett svar. Själv provade jag förra vintern och offrade många timmar under flera dagar, till jag började tvivla på om det över huvud taget fanns någon som tänkte svara i andra änden.Skulle vara intressant att vet om någon som har lyckats komma fram till NIBEs support?
Citat från: taz79 skrivet 22 december 2009, 14:17:04Citat från: Nikolai skrivet 21 december 2009, 14:34:09Om givaren till frånluften visar fel temperatur är det nog lättast att flytta givaren själv.Säg till om du behöver beskrivning hur.När det gäller frågan frånluftsvarningen vid 15 ºC, och att det inte finns någon relation till inställningen i meny, vore det väl bra om någon orkar sitta i NIBEs telefonkö för att få ett svar. Själv provade jag förra vintern och offrade många timmar under flera dagar, till jag började tvivla på om det över huvud taget fanns någon som tänkte svara i andra änden.Skulle vara intressant att vet om någon som har lyckats komma fram till NIBEs support? Jag ringde NIBE nu precis på nummer 0433-73995 öppetider:Måndag-Fredag09.30-11.30 och 13.30-15.30Rinde 14:12 och fick bara ett röstmeddelande som läste upp deras öppetider och att man i första hand skall ringa installatören som installerade pumpen. Sen sa de "tack för ditt samtal, välkommen åter" sen bröts det... Tror de behöver kolla över sitt callcenter lite och ställa om klockan på burken som sköter det hela.. Den tror säkert de har lunch fortfarande.... Kanske är inställd på sommartid? Om de nu blir åt rätt håll? orkar inte tänka Så.. Det är min upplevelse av NIBE supporten än så länge Hej!Ringde själv Nibe´s support idag vid ett par tillfällen i samma ärende. Dvs att kompressorn lägger av pga för låg frånluft. Mycket irriterande. Både att inte få prata med Nibe-support och att inse att åker man hemifrån och frånluften sjunker under 16 grader så slutar kompressorn att gå och man står där med en ren elpanna utan värmeåtervinning. Dubbelt dyrt!Surt sa räven. Någon som vet om man kan ändra någon inställning så att man får ett annat brytvärde än 16 grader??Mvh TZ
CiteraJag tänkte bara berätta att vid injusteringen av vår anläggning konstaterades alldeles för låga luftflöden från alla rum utom ett. Hur mätte dom flödena från rummen? Mätte dom vi tilluftsventilen?CiteraEfter justeringen hade vi korrekta flöden i från alla frånluftsventilerna trots att vi ställde ner hastigheten på frånluftsfläkten ett par steg. Vad justerades? Frånluftsdonen, tilluftsventilerna eller både och?CiteraNu har vi ca 20 - 21 grader inne och en frånluftstemp på mellan 16,5 och 18 grader. Verkar som din givare också beter sig märkligt. Min säger 23-24 ºC om jag har 20-21 inne.
Jag tänkte bara berätta att vid injusteringen av vår anläggning konstaterades alldeles för låga luftflöden från alla rum utom ett.
Efter justeringen hade vi korrekta flöden i från alla frånluftsventilerna trots att vi ställde ner hastigheten på frånluftsfläkten ett par steg.
Nu har vi ca 20 - 21 grader inne och en frånluftstemp på mellan 16,5 och 18 grader.
Hej taz79.Temperatur sensorn för frånluft sitter i utrymmet med filtret, och fläkt, och kompressor. Alltså till höger längst upp på maskin.Jag lyckades själv inte hitta givaren förren jag skruvade bort hela plastfronten. Skruvarna är förvisso förseglade med rött lack, men det gick fint ändå.Givaren hittades inpetad under skummet (!!), i hörnet mellan tak och mellanvägg. Den låg alltså mot mellanväggen som kyla av avluften, och därmed visade helt fel temperatur.Du kan hitta den svarta sensorkabeln komma upp från kabelhärvan i fronten på maskin, och fortsätt förbi några ventiler, för att sedan smita in under skumet. Små plstaclips håller fast kabeln vid skummet. Nu låter jag den hänga 3 cm ut från mellanväggen i luftflödet från inkommande frånluft, och då stämmer värdena. Lycka till.Kan också nämna att jag dessutom hade monterat sensor från en vanliga termometer i bägge luftkanalerna, utanför pumpen. Jag använder nu dessa externa termometrar för att få ett akustiskt larm vid för låga temperaturer.Har senare varit inne och rotat ännu en gång och monterat ett antal sensorer i värmepumpen kopplade till Logger 2020, men det är ju en annan historia...
Citat från: gurravasa skrivet 21 december 2009, 21:58:48CiteraJag tänkte bara berätta att vid injusteringen av vår anläggning konstaterades alldeles för låga luftflöden från alla rum utom ett. Hur mätte dom flödena från rummen? Mätte dom vi tilluftsventilen?CiteraEfter justeringen hade vi korrekta flöden i från alla frånluftsventilerna trots att vi ställde ner hastigheten på frånluftsfläkten ett par steg. Vad justerades? Frånluftsdonen, tilluftsventilerna eller både och?CiteraNu har vi ca 20 - 21 grader inne och en frånluftstemp på mellan 16,5 och 18 grader. Verkar som din givare också beter sig märkligt. Min säger 23-24 ºC om jag har 20-21 inne.Luftflödena mättes vid frånluftsdonen och det var även frånluftsdonen som justerades genom att man tog bort eller satte i små runda brickor i de hål som finns i donen.Jag har också mina undringar om givaren. Dock är det så att när jag öppnar luckan med dammfiltret i så stiger frånluftstempen direkt till den temperatur jag har inomhus, så jag gissar att det kanske är så att frånluften hinner kylas av en del innan den når pumpen. Kanske har Modulenthus haft otur när de tänkte ut var frånluftskanalerna ska gå, så att luften kyls av någonstans efter vägen.Angående frågan från taz79 om utseendet på utrymmet så stämmer beskrivningen på hur mitt ser ut. Angående var givaren sitter så måste jag hem och kolla igen, för jag minns inte riktigt. Jag återkommer.Mvh,Johan G
Hej!Det stämmer att min frånluftstemp går upp en hel del om kompressorn slås av, så det är nog så att även min givare kyls av mellanväggen en del. Kanske skulle kika om det finns något överskott på kabel fram till givaren, så att jag kan få den att hänga några centimeter ner från "taket" i utrymmet där den sitter.En fundering som jag har är dock om det blir någon skillnad i hur pumpen beter sig. Är det ändå inte så att den klagar om avluften från pumpen hamnar under 0 ºC ? Jag vet iofs att det finns en funktion för avfrostning. Symbolen för avfrostning har dock aldrig visat sig på min display. En annan relaterad fundering är om man får mer nytta av värmepumpen om den mäter frånluftstempen mer korrekt, dvs med mindre grad av avkylning av frånluftsgivaren från mellanväggen och taket i utrymmet där den sitter? Hoppas att någon kan svara.Mvh,Johan G