0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 10 november 2008, 22:50:43Hej 7anne! Ja det där har jag ju läst, men det verkade som att det framgick av den här presskonferensen att det redan nu var förbjudet för privatpersoner att installera sina egna värmepumpar, vilket ju är helt fel. Kommer förmodligen inget sådant heller antar jag, och det här med att en installation av utrustning med förfyllda rör skulle omfattas av krav på certifierad personal är ju fullständigt hål i huvudet ju. Mvh Raffen.Det står ju klart och tydligt att det är F-gasförordningen som gäller from, 080101 och det är där det framgår att priv-installationer är förbjudna enl SVEP och Naturvårdsverket...Då den trädde i kraft 080101 så började den ju gälla omgående. Däremot har tolkningarna varit oklara för att att det ska vara lika min, krav i för olika länder. Det är det som nu har blivit klart, tolkningen och det är det som står på Naturvårdsverkets och SVEP,s hemsidor.Stod tom, att den ska gälla retroaktivt hur nu det ska gå till, men jag hittar inte den texten nu... Förstår int hur Naturvårdsverkets och SVEP,s text ska kunna vara tydligare. Däremot finns det äldre motstridiga uppgifter men dom är som sagt äldre....!Mao: F-gasförordningen har gällt from 080101. Nu kommer det klarhet i hur den ska tolkas...Den gäller ju inte mindre bara för att man inte känner till den, eller begriper den...Det är ju byråkrati i ett nötskal... Det bara är så....
Hej 7anne! Ja det där har jag ju läst, men det verkade som att det framgick av den här presskonferensen att det redan nu var förbjudet för privatpersoner att installera sina egna värmepumpar, vilket ju är helt fel. Kommer förmodligen inget sådant heller antar jag, och det här med att en installation av utrustning med förfyllda rör skulle omfattas av krav på certifierad personal är ju fullständigt hål i huvudet ju. Mvh Raffen.
Citat från: kilo skrivet 11 november 2008, 00:02:15Jag är nog inte helt med i svängarna här. Texten på naturvårdsverkets hemsida som du länkade till var deras tolkningar om jag fattat det rätt? Den texten inleds med: "Nedan återger vi kommissionens tolkningar tillsammans med våra egna tolkningar och kommenterar till delar av F-gasförordningen. Tolkningarna kan komma att ändras. Texten är enbart tänkt som ett stöd när du läser F-gasförordningen"Så det är väl inget nytt under solen? Var finns texten som vars tolkning inte kan komma att ändras undrar jag?Svep-dokumentet som är en pressrelease är heller inte värd så mycket, de talar ju i egen sak och tolkar naturligtvis till sin egen fördel.SVEP återger ju Naturvårdsverkets tolkning. Den kan du anse som gällande. Det är ju skilnad när det gäller mindre avvikelser vid tex, en större installation där man kan göra på olika sätt... Ofta kan olika regler gå in i varandra och då behövs det belägg för sin tolkning...Så är det ju inte i detta fallet. Det är svart el, vitt och naturvårdsverket har gett sin tolkning. Här finns ju inte många andra alternativ. Det står att aggregatet ska installeras av ackrediterad firma. Hur ska man lyckas kringgå det och förklara det som en misstolkning...Det kommer man garranterat inte långt med...Självklart kan det ändras, men nu är det ju som det är...Vet inte vad du menar för text som skulle ändras, det är ju inget som har ändrats, i F-gasförordningen... Den har bara börjat gälla from, 080101 och med tiden har tolkningshjälp kommit... När det nu kommer från Naturvårdsverket är det ju inte mycket att prata om, det är det som gäller...Hade det däremot stått som en insändare i tidningen KYLA så kunde man ha denna dialogen...Edit: Jag har inte mycket mer att tillföra när det gäller Naturvårdsverkets tolkning av F-gasförordningen då jag inte tycker det kan bli tydligare.Det är ju inte mina ord utan deras. Finns det ngn, nyare info från myndig källa så länka gärna till det då det ju är viktigt med aktuella uppgifter...Så länge det inte finns så måste man ju rätta sej efter kommissionens och Naturvårdsverkets tolkningar om man vill följa reglerna...
Jag är nog inte helt med i svängarna här. Texten på naturvårdsverkets hemsida som du länkade till var deras tolkningar om jag fattat det rätt? Den texten inleds med: "Nedan återger vi kommissionens tolkningar tillsammans med våra egna tolkningar och kommenterar till delar av F-gasförordningen. Tolkningarna kan komma att ändras. Texten är enbart tänkt som ett stöd när du läser F-gasförordningen"Så det är väl inget nytt under solen? Var finns texten som vars tolkning inte kan komma att ändras undrar jag?Svep-dokumentet som är en pressrelease är heller inte värd så mycket, de talar ju i egen sak och tolkar naturligtvis till sin egen fördel.
Är det någon på detta forum som vet något mer om vilket av dom olika förslag som kommer att gälla och från och med när Tycker dom har velat länge nog nu Själv hoppas jag inte att man måste ha kontroll på värmepump med över 3 kg hos privathushåll, då Ecodan har över 5kg och råkar sitta hos mig Har ingen lust att slänga ut massa pengar till något så kallat proffs för att han ska köra en sniffer över kopplingarna