0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Ser man inga fördelar med att satsa på en AVT luftvärmepump som går tystare, håller längre och sparar mer energi än Sverigepumpen, storleksklass(HE9) som enligt SP har högst energibesparing i sin storleksklass , så kryllar marknaden av billigare och riktigt bra pumpar. Och vi har de flesta av dessa pumpar till riktigt bra priser.Tack för ordet
Det finns väl en handfull säljare på blocket och liknande ställen som inte kan ett skvatt om värmepumpar utan bara kränger dem utan vidare.Jag vill inte peka ut några speciella aktörer, men anser att det är helt uppenbart att seriositeten varierar väldigt bland det som i dag finns på marknaden.Jag tycker inte att det är sämre att ta "för" bra betalt för nåt som man säljer, om man har kunnande och vilja att finnas där för sina kunder om/när det krånglar än att sälja nåt "för" billigt, och inte ens ha en tanke på att finnas där den dag det eventuellt krånglar för dem.Seriositeten är företagets ansvar, att inte betala för mycket för en vara är köparens ansvar, likväl som det är köparens ansvar att inte köpa för billigt - utan inse att det finns en gräns för vad som är rimligt om man förväntar sig att få support om nåt händer.
Citat från: Rickard skrivet 20 januari 2009, 19:48:31Det finns väl en handfull säljare på blocket och liknande ställen som inte kan ett skvatt om värmepumpar utan bara kränger dem utan vidare.Jag vill inte peka ut några speciella aktörer, men anser att det är helt uppenbart att seriositeten varierar väldigt bland det som i dag finns på marknaden.Jag tycker inte att det är sämre att ta "för" bra betalt för nåt som man säljer, om man har kunnande och vilja att finnas där för sina kunder om/när det krånglar än att sälja nåt "för" billigt, och inte ens ha en tanke på att finnas där den dag det eventuellt krånglar för dem.Seriositeten är företagets ansvar, att inte betala för mycket för en vara är köparens ansvar, likväl som det är köparens ansvar att inte köpa för billigt - utan inse att det finns en gräns för vad som är rimligt om man förväntar sig att få support om nåt händer. Så vad menar du då att seriositeten består i, är det att få köparna att betala så mycket att det är oskäligt.Kan man då inte säga att en köpare har rätt att försöka utröna om priset är skäligt eller ej.Detta eftersom varken AVT eller Kinnan verkar vilja svara på frågor om dessa produkter så tycker jag att framförallt Kinnan är väldigt oseriösa som inte vill besvara ens de enkla frågorna jag ställde till dom via E-mail.Och nej jag tycker inte man skall låsa denna tråden bara för att Nisse-Gurra och Rickard tycker att AVT gör rätt.MVHMesser
Om AVT tänker på kunden så säljer de ett annat fabrikat än Panasonic, om de tycker att komponenterna i Panasonic inte duger utan måste bytas/förfättras för att vara "Top of the line". Om kunden vill ha det absolute bästa.
men det finns mycket på marknaden som är sämre. Antagligen det mesta.
Det är väl inte så konstigt, vad kan de annars göra?
Citat från: Rickard skrivet 21 januari 2009, 17:09:13men det finns mycket på marknaden som är sämre. Antagligen det mesta.Jag tror att många inser att Panasonics värmepumpar inte hör till de bästa kvalitetsmässigt. Fläktmotorer som lagren havererar inom 1år och kompressorer som går sönder.
Citat från: Rickard skrivet 19 januari 2009, 20:24:20Det är väl inte så konstigt, vad kan de annars göra?Säga som det är förstås och förklara hur det hänger ihop kring de frågor som ställts på forumet.
Citat från: Zelda skrivet 21 januari 2009, 18:55:22Citat från: Rickard skrivet 21 januari 2009, 17:09:13men det finns mycket på marknaden som är sämre. Antagligen det mesta.Jag tror att många inser att Panasonics värmepumpar inte hör till de bästa kvalitetsmässigt. Fläktmotorer som lagren havererar inom 1år och kompressorer som går sönder.Om du radar upp alla fabrikat som sälj på svenska marknaden idag är Panasonic helt klart på den övre halvan, det finns massor av nöjda kunder som har Panasonic, trots att de haft de seriefel de haft, nu när de (förhoppningsvis/troligvis) är ordnade finns det inte mycket fog för ditt uttalande.Så vitt jag ser det finns det inga värmepumpar som man kan påstå är bra, om de inte funnits i exakt den modellen i några år - först då kan man säga om de är bra eller ej, inte tidigare.Det är min uppfattning, och den står jag för.