Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Pana.. AVT 5002 vilken är det?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
19
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Pana.. AVT 5002 vilken är det? (läst 92027 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 37
Karma +0/-0
ceekey
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
«
Svar #60 skrivet:
04 november 2008, 22:33:28 »
Citera
Raffen,
Det är din uppfattning. Jag anser att våra kunder är mycket väl medvetna om att de flesta värmepumpar kostar 20-30 000 kr. Samtidigt tycker de flesta att AVT-modellerna är värda att satsa på pga de "mjuka värdena" såsom kvaliteten och garantierna och fördelen med att få tre starka leverantörer (Varmthem, Allvärmeteknik och Kinnan) i ryggen när de investerar i sin uppvärmning. Vi lovar inga "guld och gröna skogar" utan bara vad vi kan hålla. Vi har bred erfarenhet av skillnaden mellan olika pumpar och vet mycket väl vad vi pratar om. 5 års längre garanti räcker gott för de flesta för att välja att satsa på AVT istället för en SverigePump.
Om du anser att vårt sätt att arbeta är oetiskt så får det stå som din uppfattning. Har, som sagt, aldrig hört någon av våra 1000-tals kunder yttra sig på det sättet...
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2575
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #61 skrivet:
04 november 2008, 22:44:13 »
Citera
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=printpage;topic=19847.0
Tusentals kunder hmmmmm
2006+2007 tillsammans omsattes 17.5miljoner i bolaget om de hållt samma utveckling spå har totalt till dags dato omsatts maximalt ca 35miljoner.
Detta skulle innebära att man har maximalt mellan 1000-1500kunder, så ta tusentals kunder med en nypa salt
«
Senast ändrad: 04 november 2008, 22:48:05 av Mike
»
Loggat
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #62 skrivet:
04 november 2008, 22:48:53 »
Citera
Rickard,
Äntligen en "vettig" människa!
Vi jämför alltid mot billigare alternativ hos kund och förklarar att en pump för 20-25 000 kr fungerar nästan lika bra, men att det finns vissa unika fördelar med AVT. 10 års garanti är alltid 10 års garanti och ger en mer långsiktig investering. Ser man luftvärmepumpsköpet som en kortsiktigare satsning och inte är beredd att satsa 40 000 kr och uppåt har vi riktigt bra priser på t ex SverigePumpen. Alla kunder har olika behov och värderingar.
Det är klart att äldre personer kanske innebär mindre motstånd för vår del, men vi väljer faktiskt inte våra kunder på det sättet. Jobbar man seriöst måste man vara försiktig med sådana kunder. Övertramp kan stå en dyrt.
Oavsett vad man anser om hemförsäljning så intygar jag än en gång att vi arbetar seriöst. Sedan har jag givetvis all respekt för att alla inte gillar att få påhälsning av "såna som oss". Men det är skillnad att vara ute och försöka pracka på folk dammsugare och dylikt, och att helt enkelt bara vara ute och erbjuda villaägare en riktigt bra uppvärmningslösning/investering oavsett om det handlar om en värmepump för 25- eller 50 000 kr.
Det finns faktiskt många som tackar oss för att vi kom och knackade på och hjälpte dem att "få tummen ur" efter 3 års funderande och en förlorad besparing på t ex 25000 kr...
Loggat
ElVikingo
Expert på värmepump
Stad/land: Landsbygd
Antal inlägg: 227
Karma +0/-0
Kön:
Hellre en värmepump i handen än två på foten
ElVikingo
«
Svar #63 skrivet:
04 november 2008, 22:52:54 »
Citera
Jag som varit i den delen av branschen där saker tillverkas och programmeras är inte så lättflörtad.
Det är kunden som betalar för dåliga avrop med.
Vad kan det vara för märkvärdigt med att programmera några kretsar till en vp?
Jag skulle skämmas om jag tänkte efter och inte bara slukade allt nonsens som en leverantör serverar.
Jag känner inte företaget, men försvarar de Kinnans priser eller utvecklingskostnader bör de välja en som förbättrar eller bevarar deras rykte inte en som gör att man undrar om Kinnan bytt ägare eller inriktning.
Loggat
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....
Många fiskar små...får plats i en stor å
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #64 skrivet:
04 november 2008, 22:55:24 »
Citera
Mike,
Stämmer delvis som du säger, men vi har expanderat rejält senaste året. Vi har ett par tusen befintliga kunder.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #65 skrivet:
04 november 2008, 23:03:12 »
Citera
Ceekey så här trovärdig är du tyvärr:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000009&conference=10500000000000156&posting=19500000004809000#19500000004809000
Hur går din egna fantastiska pump med COP2.9 vi -20?
Varmthems garantivillkor ser inte ut att uppfylla konsumetköplagen fullt ut, där står bla att kunden själv får stå för returkostnad om det skulle behövas vilket inte är i enlighet med lagen. Dock är sidan så rörigt skriven så det är svårt att förstå den.
http://varmthem.ehandel.net/sv/help/5/garantier
Loggat
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #66 skrivet:
04 november 2008, 23:11:30 »
Citera
ElVikingo:
Jag förstår dig. Men om man vänder på det -borde inte Kinnan, med sin erfarenhet och sin ställning på marknaden, veta vad de sysslar med? Kinnan har för övrigt samma ägare och inriktning som de alltid haft. Med all respekt för din kunskap och erfarenhet, men allt är i detta fallet kanske inte helt som det "borde" i dina ögon?
Enbart materialkostnaden i ombyggnationen motiverar knappast hela prisskillnaden, men väg in att en ingenjör ska lägga ner en hel arbetsdag på varje maskin med svensk lön och svenska skatter, arbetsgivaravgifter mm. Plus att ett antal svenska ingenjörer lagt ner mycket tid och möda på att utveckla och prova ut dessa förbättringar. Sedan avsätter jag som säljare en massa tid hos varje kund som kan förklara allt de vill veta, vi gör en projektering och energibesparingsanalys mm. Då inser man att tusenlapparna rinner iväg. Vi sysslar med kvalitetsprodukter och merkostnaden för detta jämfört med produkter av lägre kvalitet får givetvis kunden betala som i alla andra branscher. Och det gör många, gladeligen, om de vet att de köpt en bra produkt och fått den goda service man kan kräva för de pengarna. Är man inte beredd att betala de pengarna finns som sagt var billigare anläggningar som vi kan leverera tillsammans med god service.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #67 skrivet:
04 november 2008, 23:13:45 »
Citera
Om man tittar på allvärmetekniks hemsida så finns det ingen personal som arbetar med produktutveckling och ombyggnationer, hur kommer det sig?
Loggat
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #68 skrivet:
04 november 2008, 23:17:25 »
Citera
Mike,
Lustigt det där men det där inlägget är faktiskt inget som jag ligger bakom, tro't eller ej... Finns säkert många som använder alias "Ceekey", jag har inte copyright på den vad jag vet... Men det ser onekligen lite misstänkt ut, håller med!
Förövrigt råkar vi nämligen vara, som sagt var, den största leverantören volymmässigt i hela Norrland, men framför allt i Ångermanland/Sundsvall/Ådalen så det förvånar mig inte att vi kan vara omtalade där. Allt som skrivs om oss är faktiskt inte negativt vad du än anser...
Är du inte lite onödigt kritisk mot mig och min arbetsgivare? Gräv fram något som tyder på att vi någonsin har misskött oss eller att vi lurat någon kund så ger jag mig!
«
Senast ändrad: 04 november 2008, 23:28:13 av ceekey
»
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #69 skrivet:
04 november 2008, 23:25:31 »
Citera
Med tanke på hur inlägget är skrivet så framgår det ganska klart att det är en säljare som säljer pumpen som skrivit det och det användarnamnet tror jag är svårt att förklara med slumpen.
Jag väljer därför att inte tro på dig i detta fallet.
(Och nej det finns inte många som använder det aliaset, finns endast en träff i sverige på en bloggande kvinna + gamla inlägg i poolforum om varmthem som verkar vara raderade)
Att jag varit kritisk är dels för att jag VILL VETA vad man får när man handlar och betalar extra och dels för att jag är allergisk mot företag som har som affärside att vara uppsökande som gamla dammsugarförsäljare och pracka på äldre och tekniskt okunniga ngt som är alldeles för dyrt (tills motsatsen bevisats).
Märk väl att kritiken enbart gällt AVT-modellerna, de andra har jag inga synpunkter på eftersom ni inte har orimliga priser på dessa.
Det fanns ju ett inlägg från ngn avhoppad säljare från er som inte var direkt lyriskt som man kunde ställa frågor till, det kanske är dags snart, han försvann iof sig efter ett inlägg bara...
«
Senast ändrad: 04 november 2008, 23:49:11 av Mike
»
Loggat
Göran.w
Expert på värmepump
Stad/land: Tomelilla
Antal inlägg: 359
Karma +0/-0
Kön:
Göran.w
«
Svar #70 skrivet:
05 november 2008, 02:12:24 »
Citera
39000kr för en pump är helt åt he... för dyrt.
För 34000kr får jag i mina traker 2st NE9GKE installerade av en seriös firma.
2 pumpar som går på del last går tystare än Avt pumpen det blir längre livslängd på en pump på del last och cop värdet stiger även på del last.
Innomhus klimatet blir även det bättre med jämnare värmespridning med 2 pumpar.
I dag finns det absolut ingen anledning till att slanta upp 39000kr för en pump när man får 5års garanti på en vanlig pump till under halva priset.
Loggat
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #71 skrivet:
05 november 2008, 09:17:11 »
Citera
I Skåne är kanske 39 000 ganska mycke för en värmepump... Men i Norrland är det helt annorlunda. Här gör helt enkelt AVT:n ett bättre jobb då vi faktiskt har -20 eller kallare på många platser plus att vi har betydligt mer snö och is än i Skåne... Då räcker inte en vanlig standardpump hela vägen utan blir bara ett rent höst/vår-komplement.
Loggat
macallan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
macallan
«
Svar #72 skrivet:
05 november 2008, 09:29:27 »
Citera
är avt 5002 en så mycket bättre pump ??
39 000:- är väl lika mycket i norrland??!!
är det inte så att husen till 99% är BÄTTRE isolerade i norrland
samt mindre fuktigt klimat (därigenom får pumpen en lättare resa)
Loggat
ceekey
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ceekey
«
Svar #73 skrivet:
05 november 2008, 10:01:28 »
Citera
Angående husen, nja inte alltid, inte till 99% i alla fall... Dessutom svårare att utvinna värmeenergi ur torr luft. Ju högre luftfuktighet ju mer energi finns det i luften. Det blir mycket is/vatten men så länge avfrostningen och avrinningen fungerar så är det inget problem. Vårt torra kyliga klimat är lite för tufft för vissa pumpar. AVT har visat sig gå riktigt bra varför det faktiskt är en storsäljare i Norrland. Sedan kan man anse vad man vill om priset. Det är befogat och som kund räknar man hem investeringen.
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #74 skrivet:
05 november 2008, 10:48:48 »
Citera
Hej
Fuktigt nollgradigt väder är i allmänhet värre än torrt och kallt väder. Avfrostningarna drar ner COP högst avsevärt. Visserligen finns det mer energi i fuktig luft men det äts upp av ökat avfrostningsbehov vill jag påstå.
Vad gäller isolering av värmepumpens varma delar (kompressor, rör, kopplingar) så ger det endast några få procent. Det är enkelt att beräkna utifrån exponerad yta och deltaT. Jag har själv isolerat kompressorn, kopplingarna samt hetgas- och vätskerör ända in till husväggen. Man får en sänkning av utomhusdelens ljudnivå och en marginell förbättring. Det är värt några meter tejp och lite isolering, definitivt inte värt dubbla kostnaden. Vissa tillverkare har redan idag en bra isolerad kompressor, exempelvis Sharp. Det finns cellplastkåpor att köpa till kopplingarna på utomhusdelen.
Nej, köp 2 mindre maskiner istället. Vill man vara petig så kan man dra på lite isolering runt rören och under bulan på utdelen. Men räkna inte med underverk.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
19
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Pana.. AVT 5002 vilken är det?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 788
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
tipo874
Lexus
Josth
Mike
SkaneErik
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info