hej.
jag provade att köra mina borror enl konstens alla regler o köra pararellt o strypa in dessa med s d a d ventiler .
kört så i 3 år o provade i fjol o ta bort dessa o kopplat i serie. går mycket effektivare sedan dess (varmare brine)
krister
tidigare år så har returen på brine ledningen isat ca 3-4 cm tjockt så den var väldigt kall på returen.
numera får jag endast kondens o ingen is !!
som jag upplevde det hela så var det otroligt lätt för ena slingan att stanna o jag fick justera ventilerna ofta om det skulle fungera hyfsat.
Om returen blir så mycket varmare vid seriekoppling måste det vara effektivare även med hänsyn tagen till cirkulationspumpens elförbrukning. När teori och verklighet inte stämmer överens brukar jag låta verkligheten vinna. Det kan ju vara så att borrhål där slangarna går upp och ner tätt intill varandra fungerar på ett annat sätt än vad jag tycker det borde göra.
Markvärmeslingor är lite annorlunda. Slangarna ligger så långt ifrån varandra att de inte påverkar varandra. Det är också lägre effektuttag per meter slang vilket gör att det blir längre slingor. Minskningen in cirkulationspumpens elförbrukning vid parallelllkoppling väger tyngre där.
Men det vore intressant att veta varför det blir som det blir vid seriekopplade borrhål. Har lite svårt att acceptera det.