Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................  (läst 77537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #75 skrivet: 01 december 2008, 13:54:21 »
Hej igen
Ny lägesrapport:
Nu har vi den 1 december 2008 det har gått 3 veckor sedan jag startade HygroPro och den har icke startat/slagit till någon gång under denna tiden.
Mina värden på Oregonmätarna under perioden:

krypgrund söderläge
Temp ºC,  min 7,3 . max 11,3
RF min 73%, max 80%

krypgrund norrläge
temp ºC, min 8,5 . max 11,4
RF min 67%, max 76%


kallvind
temp ºCmin –4.8 , max 11,4
RF min 79%, max 94%

HygroPro visade följande värden när jag kom ner:
Temp 10  ºC
RF 71 %

Idag var jag ner i Krypgrunden igen och kollade runt lite allt var torrt och fint ovanpå plasten och väldigt blött på undersidan, som det förmodligen skall vara.
Tänkte att jag skulle testa att blåsa på HygroPro som Tomas på Lfs föreslog för att se om den startar.
Blåste lite lätt på den och den reagerade väldigt snabbt steg till RF 73%
och startade vilket glädje mig mycket att den fungerade.
Vad som kanske inte är lika kul är väl att värdena är så olika mellan
Oregon RF=79% samt HygroPro RF=71%, feldiff = 11%
Vilken som är fel vet jag fortfarande inte, vet ju inte ens om någon är rätt,
Vad har jag för värde egentligen i krypgrunden?
Det roliga är väl att jag har 3 givare ( 2 oregon + hygropro) i krypgrunden och fortfarande vet jag inte säkert vad värdet egentligen är?!
Känns ungefär som man köpt mätare för 1 tusing och ändå vet man inte ett skit.
mvh kjulakalle *vinkar*



« Senast ändrad: 01 december 2008, 16:39:49 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #76 skrivet: 01 december 2008, 15:32:38 »
Undrar  varför du har så stor variation på min o max? Under vilken tid har dessa uppmätts? Klimatet i krypgrunden borde vara ganska konstant med små variationer om den är tillsluten o inte ventileras kraftigt.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #77 skrivet: 01 december 2008, 16:03:00 »
hej
om du läser tråden från början så kan du se att aggregatet inte varit igång alls under de sista 3 veckorna därav variationen.
//kjulakalle *vinkar*

//
när jag satte i HygroPro så steg det 4-5% ganska fort//
« Senast ändrad: 01 december 2008, 16:14:39 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #78 skrivet: 01 december 2008, 16:33:53 »
Undrar vilken tidsperiod som dessa min/max värden gäller. Du skriver att mätaren visar dessa värden "idag".

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #79 skrivet: 01 december 2008, 16:41:21 »
hej rollo
det är min och max under 3 veckor
har ändrat på sidan nu
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej
lovade ju att följa upp hur hygroPro till Acetec fungerar.
Sen jag sist skrev 1/12.2008 här så har det inte hänt något HygroPro har inte startat.
Kommer med ny info när den startar annars får lag väl ändra värdena.

Här kommer lite uppmätta värden sen senast, men vet ej om det kan ge någon info:

Kallvind
Idag
Temp.idag   -2,1
RF. Idag   90%

Krypgrund
Sydläge
Temp idag   5,9
RF idag             66%

Krypgrund
Norrläge
Temp. Idag   4,5
RF. Idag   74%


Nedanstående värden gäller från 1 dec
Fram till idag

Kallvind från 1 dec 2008   
Temp. min   -12,6
RF min     79%
Temp max    11,4
RF max     95%

Krypgrund sydläge från 1 dec 2008   
Temp. Min   5,7
RF min   62%
Temp max   11,4
RF max   77%

Krypgrund norrläge från 1 dec 2008
Temp. Min   3,9
RF.min   71%
Temp max   11,3
RF max   81%


//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej igen
Ny lägesrapport:
Har inte skrivit här sedan 1 december 2008.
Sedan jag kopplade in HygroPro så har aggregatet inte startat under hela vintern dvs 3,5 mån.
Dagens värden:
krypgrund söder Temp=9 RF=76%
krupgrund norr  Temp=8,5 RF 78%
vind temp = 23,6 RF=40%

Mina min o max värden på Oregonmätarna har under perioden varit enligt nedan:

krypgrund söderläge
Temp ,  min 5,7 . max 11,4
RF min 62%, max 77%

krypgrund norrläge
temp , min 3,9 . max 11,3
RF min 71%, max 81%


kallvind
temp ºC min –12,6 , max 27,2
RF min 33%, max 95%

Skall försöka och ta mig ner i krypgrunden och inspektera efter påsken
verkar lite jobbigt att den aldrig startar får väl tala med säljaren av Acetec, verkar som att jag investerat i något som man inte behövde. *vinkar*
mvh kjulakalle


LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
dags för nästa rapport
"HÖR OCH HÄPNAD", ACETEC:en har varit igång hat dragit 1 kw sedan jag kollade senast.
igår när den startade var det 11,7 grader samt 81 RF om det nu stämmer med kurvan skall jag kolla
mycket skönt att få bekräftat att den verkligen startat då har man ju ändå inte köpt grisen i säcken.
skall nu kolla varje dag så får vi se hur utfallet blir
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har haft helt avstängd ventilation över vintern och Rf har legat <70% nästan hela tiden. Har under ngn vecka krupit upp mot 75% men jag har tillåtit det eftersom temp varit låg. Nu har dock temp också stigit till 11.5 grader och då känns det lite sämre när RF stiger upp mot 75%. Noterar att uteluften är betydligt torrare nu, särskilt på nätterna. Så jag har börjat ventilera grunden med undertrycksfläkten på nätterna och då är RF nere  på 62% igen. Kondensavfuktaren är fortfarande avstängd. Fläkten drar 35 watt som max.....Dvs ca 0.4kWh per dygn när jag kör fläkten från 22-10. Och RF är som sagt 62%. 

Utloggad Mr Neanderson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla!

Ännu en nykomling har kläckts och ser dagens ljus med sitt första stapplande inlägg här.

Mycket intressanta trådar finns det och jag har försökt läsa merparten i ämnet men det snurrar nu runt i huvudet av all information och idéer…! Vilket ju är bra (mycket tacksam för all info!) för en hugad spekulant på ett hus med krypgrund som tyvärr har mögelangrepp undertill upptäckt vid besiktning, men ingen påtaglig lukt i huset. Men med ett potentiellt köp av detta hus i sitt slutskede, så blir det nästan lite överfullt med information och beslutsångest.  :-\

Från att först trott att man bara kan ”plasta och slänga ned en kondensavfuktare”, till att inse att en ”rejäl” sorptionsavfuktare typ AceTec PD250 nog är det enda rätta (nu börjar pengarna rulla på lite mer tillsammans med vetenskapen och teorierna) med dess tillföljande igensättning av ventilationshålen i grunden.

Jag ber om ursäkt om följande säkert redan tagits upp i andra trådar, länka gärna dit i så fall och ursäkta om jag missat det. Men jag undrar iaf nu i mitt stilla sinne…

1. Vad händer egentligen med Radonhalten, oavsett vilken form av avfuktning man än väljer, när man pluggar igen hålen? Det är ju vad jag förstår mest på vintern radonhalterna stiger och då går väl inte dessa system så mycket. Eller går fläkten jämt? Hur kallt blir det inte då i grunden??

2. Var kommer denna luft ifrån i en undertrycksventilerad krypgrund som man skapar när man försöker täta igen hela grunden? Jag tänker att den nog mest kommer uppifrån bostaden och då känns det ju ungefär som när man tar luften utifrån på sommaren; m.a.o. att det bildas fukt någonstans på vägen genom trossbotten = obra. Eller…? Rent allmänt, vad finns det för nackdelar med undertrycksventilation i krypgrunden?

Som ni kanske förstår så lutar jag i nuläget (efter typ en dags research) mot en AceTec. Detta hus finns i Västerbotten – mellersta Norrland, en bra bit från vattendrag och på sandmark.

Mycket tacksam för all hjälp någon kan och vill ge.  :)
Eder broder,
Torkel

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
1. Vad händer egentligen med Radonhalten, oavsett vilken form av avfuktning man än väljer, när man pluggar igen hålen? Det är ju vad jag förstår mest på vintern radonhalterna stiger och då går väl inte dessa system så mycket. Eller går fläkten jämt? Hur kallt blir det inte då i grunden??

När du kör med en sorptions avfuktare så tätar du alla ventiler utom en. Till den öppena ventilen kopplar du våtgas slangen och det är genom den som avfuktaren blåser ut den fuktiga luften.  På en PD250 går fläkten jämt.( Finns kopplingsschema på nätet så man kan koppla om det beteendet iof).
Hos mig blir det märkbart varmare än innan avfuktaren. (Har en PD250)  Detta beror väl mest på att man tätat igen ventilerna.

Om du kör med en kondensare borde du kunna kompletera med kanalfläkt för att få till undertrycks ventilationen.

Citera
2. Var kommer denna luft ifrån i en undertrycksventilerad krypgrund som man skapar när man försöker täta igen hela grunden? Jag tänker att den nog mest kommer uppifrån bostaden och då känns det ju ungefär som när man tar luften utifrån på sommaren; m.a.o. att det bildas fukt någonstans på vägen genom trossbotten = obra. Eller…? Rent allmänt, vad finns det för nackdelar med undertrycksventilation i krypgrunden?
Luftens sugs väl ned från bostaden.
Nackdelen med att undertrycksventilera är väl att du aldrig får en grund helt tät så iom att du undertrycksventilerar så stiger avfuktningsbehovet och avfuktaren äter mer energi.
Dock s¨säkerställer du att du inte får upp dålig luft i bostaden osv..

Utloggad Mr Neanderson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tack Mange för dina svar.  Thumbsup

Jag undrar, kan man inte stänga av en sån sorptionsavfuktare som PD250’n helt under vinterhalvåret när det, som här uppe i alla fall, blivit minusgrader? Även om det, rätta mig om jag har fel, mest bara är fläkten som går då? Kan något i avfuktaren ta skada av ett längre stillestånd månne…?

För här uppe snöar ju ändå ventilationshålen igen över vintern så då blir det ju ingen skillnad om man själv har pluggat dem eller om snön gör jobbet tänker jag. Det verkar inte finnas något problem med lukt med denna bostad i alla fall så då kanske man kan göra något sådant? Fast det kanske bara är dumsnålt.

Jag antar, för att besvara mig själv delvis, att radonhalten (i bostaden i alla fall) borde bli lägre om man drar ut luften och har undertryck i grunden. Men om man då slår av avfuktaren på vintern så blir det kanske inge bra med tanke på radon… Hmm.

Tack igen för svaret. Ska få en genomgång av husets besiktning (som gjordes av ett par som hoppade av främst p.g.a. detta med krypgrunden) med besiktningsmannen till reducerat pris nästa vecka (jag tror ta mig tusan att de här besiktningsgubbarna – särskilt efter de nya tramsreglerna med energideklaration, är de som tjänar allra mest; mer än mäklarna, på en bostadsaffär. Fast inte i storstäderna förstås  8)). Då får jag säkert än mer frågetecken uträtade.  :)

Grymt forum detta! Ska ta och läsa lite mer trådar senare. Men nu lutar det åt sänghalmen...!

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Mange för dina svar.  Thumbsup

Jag undrar, kan man inte stänga av en sån sorptionsavfuktare som PD250’n helt under vinterhalvåret när det, som här uppe i alla fall, blivit minusgrader? Även om det, rätta mig om jag har fel, mest bara är fläkten som går då? Kan något i avfuktaren ta skada av ett längre stillestånd månne…?
Jag stänger av min frammåt hösten när det inte är särskillt fuktigt i grunden. Har en trådlös hygrometer med larm så jag håller koll på fuktigheten ändå.

Om du inte har några luktproblem, har du då någon synlig påväxt (kan ses om du lyser med en lampa längs trossbotten) eller varför vill du skaffa en avfuktare? Första steget kan ju annars vara att skaffa en hygrometer för att hålla koll på fuktigheten. Alla grunder har väl hög fuktighet under sommaren men det behöver ju inte vara ett problem för det. Vill du ha en avfuktare och inte har några lukt eller radonproblem så varför inte sätta igen alla gluggar och köpa en vanlig kondensare. De är ju effektivare när det är varmt ute och avfuktningsbehovet brukar vara obefintligt när det är kallare så....  En kondensare kostar ju inte så mycket så det kan ju vara värt att testa först. Funkar det har man sparat en rejäl slant. Funkar det inte kan man använda den till att torka tvätt med.
 
Citera
Tack igen för svaret. Ska få en genomgång av husets besiktning (som gjordes av ett par som hoppade av främst p.g.a. detta med krypgrunden) med besiktningsmannen till reducerat pris nästa vecka (jag tror ta mig tusan att de här besiktningsgubbarna – särskilt efter de nya tramsreglerna med energideklaration, är de som tjänar allra mest; mer än mäklarna, på en bostadsaffär. Fast inte i storstäderna förstås  8)). Då får jag säkert

När det gäller besiktningsgubbar och krypgrund så ska du ta allt de säger med en nypa salt om de kommer från anticimex. Anticimex säljer även avfuktare ink installation svindyrt och eftersom de vill sälja så ser de ibland problem som inte finns.

Snubben som var hemma hos mig sa att "har du krypgrund, då behöver du en avfuktare" innan han ens varit nere i min grund. Han menade även på att om allt ser bar ut och du inte har lukt eller påväxt så är det nog bara en tidsfråga. Att huset är ok och bygt för över 30 år sedan behöver inte betyda ngt för nu börjar ju klimatet blir varmare och detta leder minsan till problem med grunderna.

Sen ville han ge mig en offert på installation av deras avfuktare för 40-45 000. (minns inte exakt belopp)

När jag sa att jag tänkte installera en PD250 eller en munters homedry så hävdade han att det inte skulle funka för min grund var på 300 kubik enl hans mätning. När jag bestred påståendet hette det att han faktist mätt.
Huset är på 110 kvadrat och grunden är max 1.5m djup så hur får du ihop den logiken frågade jag.

Då ändrade han sig till att ok de funkar nog men är så klena jämfört med dem så de får gå hela tiden så jag skulle tjäna igen det ekonomiskt på ett par år på elkostnaden.
(Tjäna igen 25000 kr på 2 år.. Den logiken är ju fin. PD250 drar 550w när den avfuktar och 55w vid fläktdrift. Om den avfuktade konstant under ett år så skulle den altså förbruka ca 4500 kwh. Sen är det ju så att stor del av året är den avstängt. Och det är väl bara 4 min av 14 som värmeelementen är inkopplad under avfuktning så under period när avfuktning behövs så den går ju inte så fruktansvärt mycket)

Summa sumarum, Anticimex är även säljare av sådan utrustning så man bör vara lite observant och tänka en extra gång på det de säger. Tror inte heller att alla är såna stolpskott som snubben som var hemma hos mig.

Eftersom du verkar vara inne på en PD250 kan jag väll tillägga att jag är väldigt nöjd med den. Det är väldigt enkelt att installera osv.AceTec var väldigt hjälpsamma och svarade på frågor om man behövde hjäp. (Köpte den direkt från dem)

Dock så hade jag väldigt dålig koll på allt när jag köpte den och ville ta det säkra före det osäkra. Hade det varit idag så hade jag nog hållit noga koll på grunden och ev fortfarande varit utan avfuktare eller testat en vanlig Kondensare.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Undertrycksventilationen är ju till för att hindra luften i grundutrymmet att läcka upp i bostaden. Det bör ju anpassas precis till den nivå där luftflödet vänder, dvs det krävs inga kraftiga undertryck. Ett för kraftigt undertryck medför en onödigt hög ventilation av grundutrymmet vilket medför ökat avfuktningsbehov på sommaren. Om det leder till skadlig kondens i trossbotten pga läckage från bostaden på vintern har jag inte hört något om, men teoretiskt kan det kanske finnas en risk.

Undertrycksventilationen hindrar också ev radon att läcka upp i bostaden. Själv är jag inte rökare och bekymrar mig inte särskilt mycket över radon eftersom det är kombinationen radon + rökning som ger en kraftigt ökad risk för lungcancer.

Jag klarar mig med en enkel kondensavfuktare som kanske går 3-4 mån per år. När jag har aktiv avfuktning har jag ingen ventilation. En kort period vår o höst klarar jag mig genom enbart styrd ventilation. Jag kör fläkten under den period av dagen då uteluften är torrare än krypgrunden (oftast på natten o förmiddagen). Resten av året stänger jag av ventilationen helt o hållet. Den kommande säsongen blir första säsong som jag skall köra med enbart kondensavfuktaren utan ventilation och återkommer med uppgifter om energiförbrukning. Hittills i år har jag kört med avfuktaren enbart en dag, men skall köra igång den imorgon igen.     

Utloggad Mr Neanderson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tack igen för alla broderliga svar till en stackars vilsen!  :) Men som börjar få lite mer koll. Ni får ursäkta att jag inte verkat ha visat något intresse att svara men så är inte alls fallet. Så sjukt mycket att stå i nu bara (slåtter, måla m.m.).  --/

För att lite snabbt svara så:

1. Det är påvisad mögelpåväxt, men jag har inte sett den själv. Det var de tilltänkta köparna (före jag kom in i bilden) som gjorde den besiktningen. Men jag ska få en genomgång med besiktningsmannen nu på fredag. Så då kommer jag ju att veta mer.

2. Besiktningsmannen kommer inte från Anticimex utan han ska vara tämligen oberoende. Men jag får väl se om han ”Det är en sån här du ska ha! Va, AceTec? Nej det är skit…” eller nåt sånt. Men inte Anticimex iaf som verkar ha dragit igång hela den här avfuktningskarusellen en gång i tiden…?

3. Det finns en hel del att göra på det här huset i övrigt för att minska fukten. Som sagt plasta in där under men också en så uppenbar grej som att leda bort regnvattnet från stuprören. Som det är nu pinkar de rakt ner bredvid grunden!!! Ev. dränering får jag också kolla upp. För visst gör man väl det även på krypgrundar? Fast det spelar väl mindre roll om jag ska plasta in. Det är hyfsade diken på två sidor om tomten och som sagt sandig jord. I övrigt rätt så platt.

4. Huset är för övrigt relativt nytt, byggt i början av 80-talet. Och som sagt, ingen lukt enligt telefonkontakten med bes.mannen.

Men risken är väl att man kan behöva en avfuktare för att styra upp det hela iaf. Men vad händer med möglet som redan börjat tro, självdör det när luftfukten blir tillräckligt låg eller? Jag tänker att man kanske skulle klara sig utan en avfuktare sedan man blivit av med den nuvarande påväxten och vidtagit diverse andra åtgärder.

Intressant det där med att man kanske skulle klara sig med kondensare. Jag är beredd att ta en engångskostnad för en sorptionsavfuktare, men vad som känns mindre tilltalande med konceptet är den kontinuerliga kostnaden för driften samt osäkerhet för hur länge en sån där pjäs håller egentligen…? Det är ju inte direkt som att byta panna eller tak.

Undertrycksventilationen är ju till för att hindra luften i grundutrymmet att läcka upp i bostaden. Det bör ju anpassas precis till den nivå där luftflödet vänder, dvs det krävs inga kraftiga undertryck. Ett för kraftigt undertryck medför en onödigt hög ventilation av grundutrymmet vilket medför ökat avfuktningsbehov på sommaren. Om det leder till skadlig kondens i trossbotten pga läckage från bostaden på vintern har jag inte hört något om, men teoretiskt kan det kanske finnas en risk.

Aha, betyder det att man kan ställa farten på fläkten så att det blir ”lagom” (på en PD250) eller tänkte du mer om man använder en kanalfläkt? Och hur skulle man mäta det tro...?  Sc:,h

Undertrycksventilationen hindrar också ev radon att läcka upp i bostaden. Själv är jag inte rökare och bekymrar mig inte särskilt mycket över radon eftersom det är kombinationen radon + rökning som ger en kraftigt ökad risk för lungcancer.

Åhå, det visste jag inte. Jag var mer inne på att det var allmänt obra med radon. Ska kolla upp det någon gång.

Tack igen alla!  Thumbsup Jag har fortfarande inte lyckats sondera mer på forumet men snart så. Bara det lugnar sig lite med allting…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!