0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Vad händer egentligen med Radonhalten, oavsett vilken form av avfuktning man än väljer, när man pluggar igen hålen? Det är ju vad jag förstår mest på vintern radonhalterna stiger och då går väl inte dessa system så mycket. Eller går fläkten jämt? Hur kallt blir det inte då i grunden??
2. Var kommer denna luft ifrån i en undertrycksventilerad krypgrund som man skapar när man försöker täta igen hela grunden? Jag tänker att den nog mest kommer uppifrån bostaden och då känns det ju ungefär som när man tar luften utifrån på sommaren; m.a.o. att det bildas fukt någonstans på vägen genom trossbotten = obra. Eller…? Rent allmänt, vad finns det för nackdelar med undertrycksventilation i krypgrunden?
Tack Mange för dina svar. ThumbsupJag undrar, kan man inte stänga av en sån sorptionsavfuktare som PD250’n helt under vinterhalvåret när det, som här uppe i alla fall, blivit minusgrader? Även om det, rätta mig om jag har fel, mest bara är fläkten som går då? Kan något i avfuktaren ta skada av ett längre stillestånd månne…?
Tack igen för svaret. Ska få en genomgång av husets besiktning (som gjordes av ett par som hoppade av främst p.g.a. detta med krypgrunden) med besiktningsmannen till reducerat pris nästa vecka (jag tror ta mig tusan att de här besiktningsgubbarna – särskilt efter de nya tramsreglerna med energideklaration, är de som tjänar allra mest; mer än mäklarna, på en bostadsaffär. Fast inte i storstäderna förstås ). Då får jag säkert
Undertrycksventilationen är ju till för att hindra luften i grundutrymmet att läcka upp i bostaden. Det bör ju anpassas precis till den nivå där luftflödet vänder, dvs det krävs inga kraftiga undertryck. Ett för kraftigt undertryck medför en onödigt hög ventilation av grundutrymmet vilket medför ökat avfuktningsbehov på sommaren. Om det leder till skadlig kondens i trossbotten pga läckage från bostaden på vintern har jag inte hört något om, men teoretiskt kan det kanske finnas en risk.
Undertrycksventilationen hindrar också ev radon att läcka upp i bostaden. Själv är jag inte rökare och bekymrar mig inte särskilt mycket över radon eftersom det är kombinationen radon + rökning som ger en kraftigt ökad risk för lungcancer.