0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag såg uppdrag granskning igår 29.. Det jag undrar över är: vart går bladmåttet in när låset dyrkas upp. Mellan låskolv och motbleck eller in i chassit vid låskolven?Går låskolven att trycka in utan vidare eller måste låskolven vibreras för att lossa nån spärr?Vi har Abloy LC100 i våra ytterdörrar. Är det låset säkert mot bladmått?
Citat från: sebbe skrivet 30 oktober 2008, 05:18:28Jag såg uppdrag granskning igår 29.. Det jag undrar över är: vart går bladmåttet in när låset dyrkas upp. Mellan låskolv och motbleck eller in i chassit vid låskolven?Går låskolven att trycka in utan vidare eller måste låskolven vibreras för att lossa nån spärr?Vi har Abloy LC100 i våra ytterdörrar. Är det låset säkert mot bladmått?Bladmåttet ska in längs sidan på haklåset. Om du har dörren öppen och låser den med nyckeln, så är det lätt att sticka in bladmåttet längs sidan av haken och lyfta lite, så öppnar du låset.När dörren är stängd måste man böja bladmåttet så att det går in längs sidan av haken. Det är därför som det behövs en viss dörrspringa för att lyckas. Jag har ett sådant lås, men springan är nästan noll, så jag kan i varje fall inte få upp låset. Är dörren öppen, är det lätt att testa hur det går till.Har man bekymmer med låset, är det bästa man kan göra, att köpa den nya låskistan. Den kostar 800:- och går inte att öppna.//Ronnie
Angående IF´s uttalande har jag svårt att tro på, eftersom det knappast går att bevisa ett inbrott som inte lämnar några synliga skador efter sig. Det kan då komma en tvist om försäkringsbedrägeri eller inbrott. Ta och be om ett skriftligt på den informationen de hänvisar till.