0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fortfarande är inte jordfelsbrytare ett måste! Om man inte har ett hus som är byggt uder den lagen.
Hej Sebbe! Vad menar du nu då Sebbe?? Stöpsel?? Stöpsel under dörrlisten?? vad skulle det vara för fel i detta?? Att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt?? En fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5 mm2?? Min kabel har minst 1,5 mm2 elkablar av den riktiga sorten (hårda stela rackare). Vad snackar du om egentligen Sebbe??Mvh Raffen.
...den bilden kan jag använda på mina framtida föreläsningar
Citat från: Raffen skrivet 30 september 2008, 21:02:42Hej Sebbe! Vad menar du nu då Sebbe?? Stöpsel?? Stöpsel under dörrlisten?? vad skulle det vara för fel i detta?? Att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt?? En fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5 mm2?? Min kabel har minst 1,5 mm2 elkablar av den riktiga sorten (hårda stela rackare). Vad snackar du om egentligen Sebbe??Mvh Raffen. Jag snackar om att du hempular med din el och uppmanar folk att göra likadant.Vad du gör i ditt hus bryr jag mej inte om. Men att ge andra rådet att göra likadanaharakiri-kopplingar är åt helsike fel.Jag har två gånger under alla år råkat ut för faromoment i elarbete. Båda gångerna hade det varit hempulare i farten. Den där egenmonterade brytaren med egen matning på värmepumpen är verkligen pricken över I-et, den bilden kan jag använda på mina framtida föreläsningar.
Citera...den bilden kan jag använda på mina framtida föreläsningarEller inte med tanke på upphovsrättslagen. Äntligen är vi inne på MITT yrkesområde (men man kanske ska vara försiktig med att anlägga en lättsam/skämtsam ton i den här tråden)
Citat från: sebbe skrivet 01 oktober 2008, 16:58:41Citat från: Raffen skrivet 30 september 2008, 21:02:42Hej Sebbe! Vad menar du nu då Sebbe?? Stöpsel?? Stöpsel under dörrlisten?? vad skulle det vara för fel i detta?? Att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt?? En fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5 mm2?? Min kabel har minst 1,5 mm2 elkablar av den riktiga sorten (hårda stela rackare). Vad snackar du om egentligen Sebbe??Mvh Raffen. Jag snackar om att du hempular med din el och uppmanar folk att göra likadant.Vad du gör i ditt hus bryr jag mej inte om. Men att ge andra rådet att göra likadanaharakiri-kopplingar är åt helsike fel.Jag har två gånger under alla år råkat ut för faromoment i elarbete. Båda gångerna hade det varit hempulare i farten. Den där egenmonterade brytaren med egen matning på värmepumpen är verkligen pricken över I-et, den bilden kan jag använda på mina framtida föreläsningar.Hej Sebbe! Ja gör du gärna det Sebbe, och hälsa dem från mig att mer än så behövs det faktiskt inte för att bryta strömmen (fasen), även om du antagligen skulle vilja ha en sån där kraftfull brytare som nästan är avsedd för ett mindre kraftverk. Den enda nackdelen med en dylik tryckknapp är ju att man inte vet exakt när den är till eller frånslagen, utan det får man ju lösa med en kontrollampa precis som jag har gjort i mitt fall. Mvh Raffen.
Citat från: MGKea skrivet 01 oktober 2008, 15:37:52Fortfarande är inte jordfelsbrytare ett måste! Om man inte har ett hus som är byggt uder den lagen.Både rätt och fel här.......för att göra det än virrigare... Rätt att det inte behövs i äldre hus med äldre elsystem där det finns skyddsjord.Men fel i detta specifika fall då Kasch redan har uppgraderat sitt elsystem med en befintlig jordfelsbrytare, då anses det som uppgraderad och modern elanläggning = krav om jordfelsbrytare ska skydda utomhuselen = man bör då sektionera upp jfb:er så allt inte ligger på en och samma jfb, då kan vp:n lösa ut denna.För säkerhets skull rättade jag detta på tråden ovan, hade helt glömt bort denna gamla regel, och det var helt mitt fel här.Däremot rekommenderar jag starkt att man åtminstone kan kosta på sig en jfb för vp om jfb saknas i gruppcentralen.Tack för den gamla "detaljen" MGKea.
Men det där med nyinstalltion ... om han nu installerat jordfelsbrytare har då också ändrat all eldragning så att den också uppfyller lagen?
Citat från: MGKea skrivet 01 oktober 2008, 19:33:50Men det där med nyinstalltion ... om han nu installerat jordfelsbrytare har då också ändrat all eldragning så att den också uppfyller lagen?Kärt ämne, och jag är inte behörig elektriker, snarare ska man ta en dust med elsäkerhetsverket här då om det är oklarheter.Tror vi alla är överens om att respekt gäller för starkström och att vissa redogjorda kopplingar här var gränsfall mellan funktion, kremering eller kortis, beroende på hur man ser på problematiken. Trådskaparen frågade i alla fall innan han satte sina kopplingar i verket, och då är det viktigt att detta forum ger rätt information så det inte blir värre. Alltså heder åt Kasch som frågar först o kopplar sen, jag själv kopplar frisk och hälften blir brunnet, men jag håller mig under 24V då, annars frågar jag lika mycket innan och det hoppas jag att övriga gör också, även om det kan få någon lysmask att tända till. Om det är något i stickpropps-problematiken som inte har nämnts än, vore det bra om detta kom fram innan Kash tar fram verktygslådan.