0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Hansson skrivet 26 september 2008, 09:20:33Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?Hej,På krypgrundisoleringen från lfs-web.se(se första inlägget) finns det en variant som ska ligga ovanpå byggplast och en som inte behöver byggplast. Om isoleringen inte är fuktkänslig, typ frigolit, borde det inte spela någon roll om vilken sida plasten ligger på./Lars
Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Citat från: Raj skrivet 26 september 2008, 15:28:33Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bildhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0Hej,Ser bra ut, snygg installation. Är det "vanlig" frigolit och hur tjock är den? Frigolit är väl spröd, går det att krypa på den utan att den spricker?/Lars
Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bildhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0
plast lägger man i detta fall för att stoppa ångtrycket underifrån.vilket innebär att man får ånga fram till plasten...och normalt lägger man isoleringen ovanför plasten, enda gången du kan göra ett undantag är när du har en fukttålig isolering som inte kan mögla/ruttna...som te.x frigolit !!men jag hade lagt plasten i botten, och isoleringen ovanför dels för att isolerings-tyngden ska hjälpa till att hålla plasten fixerad,och dels för att slippa missfärgad och ful frigolit pga fukten.att påstå att en sorts markisolering inte behöver plast känns inte genomtänkt....även om inte isoleringen behöver den ,så mår huset garanterat bättre av att slippa ångtrycket underifrån.mvh. ACE
1. stor risk för fuktproblem när du isolerar innifrån. om du sätter platon eller liknande luftspalt mot grunden innifrån, så leder du ångtrycket från grundmuren upp i syllen. för att undvika detta måste du stoppa fuktvandringen IN i grundmuren, vilket nästan kräver diff.spärr underifrån och utifrån.2. + att du får en köldbrygga via grundmuren upp i syllen.jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord. mvh. ACE
Jag är också i valet och kvalet att isolera krypgrunden med isolering från LFS. Har idag en Corroventa CTR 300TT som jobbar mycket i grunden för att hålla ~70%Rh. Har inga luktproblem, tack och lov, utan anledningen till en ev. isoleringen är att minska tillskottet av fukt i grunden.Nu till min fråga; fukt som kommer genom grundmuren borde väl rimligtvis kondensera när den kommer in i krupgrunden, eller? Alltså i form av droppar på insidan. Kan då verkligen fukten vandra vidare upp i syllen?
jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord. mvh. ACE