0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3. alltid utifrån, finns grundmurs-isolerskivor.mvh. ACE
Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.har du verligen tätat tillräckligt ?
Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.har du verligen tätat tillräckligt ?1. värmen i en varmgrund tillsätter du med huset/värmesystemet = bort med den mesta isoleringen i trossbotten.Du bör behålla isoleringen runt kanterna för att få hel-isolerad syll ! dra hellst värmerör/golvvärmeslang oisolerat i den nya varmgrunden.2. minst 200, helst 300mm markisolering är att rekomendera.
3. alltid utifrån, finns grundmurs-isolerskivor.4. redan avhandlat.mvh. ACE
Citat från: ace skrivet 14 september 2008, 23:34:513. alltid utifrån, finns grundmurs-isolerskivor.mvh. ACEvad är anledningen att det ska vara utifrån? jag sitter i samma sits där jag skulle behöva isolera krypgrunden och det skulle bli mycket enklare att göra inifrån.
HejDet skulle vara intressant att veta varifrån fukten kommer.Hur mycket vatten producerar avfuktaren och hur får du bort det vattnet.Ta gärna bild på krypgrunden och lägg upp.MVHMesser
Har Du kollat din avfuktare? Läcker luft mellan plåtskarvarna? Stänger spjället under 4 min fasen när den inte avfuktar utan blåser ut den fuktiga luften ur grunden? Är det så att en allt för stor del av den luft som skulle blåsts ut ur grunden, går tillbaka in i grunden via slangen? Sätt slangänden mot ansiktet och känn efter (insidan av huset).
det är ngt konstigt med detta. Varifrån kommer fukten? Detta låter inte som det vanliga problemet med fuktiga krypgrunder på sommar/höst pga låg temperatur i grunden. Misstänker att det finns fukttillskott någonstans ifrån. Hur är det med stuprör, takrännor, markfukt...Kan dränering behövas?
Det är några stuprör utan avrinning, fast grundmuren ser torr ut. Jorden i grunden är av lätt typ som suger upp fukt (tror jag), så vid grundmuren där jag lagt sten på plasten kanske det kommer upp lite fukt. Du kanske föreslår en kondensavfuktare? /Lars