Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av krypgrund ?!  (läst 27863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #15 skrivet: 16 september 2008, 12:20:24 »
Tror vi har svaret där, grundmuren brukar se torr ut men regnvattnet går ner och tar sig förmodligen in under grundmuren.
Står huset i lutning så att marken ligger högre än krypgrunden någonstans ? I så fall behövs ett dräneringsdike.
Det enklaste  (och jobbigaste) är att gräva upp runt hela krypgrunden, pÃ¥ med platonmatta sÃ¥ lÃ¥ngt ner som möjligt, fixa just dränering runt om, sen ev lägga lite cellplast utanpÃ¥ platonmattan och lägga tillbaka jorden samt avleda allt regnvatten frÃ¥n huset.
Att isolera innefrån och låta fuktig/blöt jord ligga mot krypgrunden funkar inte, fukten letar sig igenom någonstans ändå och då får du köra mycket värme.

Hej,
Huset ligger på en liten kulle och är dränerad runt om, men den gamla delen är från slutet av 70-talet så statusen på dräneringen där är lite osäker. Grundmuren i gamla delen är av betongsten och är isolerad utvändigt under mark med någon form av stenullsmattor. Nya delen är murad med lecasten. Om det blir isolering är det grundmuren ovan mark som är aktuell att isolera utifrån. Om vi hittar utloppet från dräneringen kanske man kan försöka rensa den/spola rent den först innan ev uppgrävning. Svärfar som byggde huset har gått bort, och vi har inte frågat tillräckligt mycket verkar det som....
/Lars

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #16 skrivet: 16 september 2008, 12:44:38 »
Hej

Det är alltså en avfuktare som går i krypgrunden, hur vet du att den fungerar och hur mycket vatten för den bort säg per timme?
Samtidigt så är väggarna torra och marken är täckt med plast hela golvet ut mot väggarna, då undrar jag är det väldigt blött under själva plasten?

Har du problem med hela grunden eller sitter problemet lokalt ?
Jag hade själv en vattenläcka som jag inte upptäckte förräns jag trampade igenom golvet.

MVH
Messer

Hej,
Fukthalten innan vi installerade avfuktaren var närmare 100% pÃ¥ sommaren mätt med clas ohlsson mätare(mätaren "maxade"  och visade high eller ngt liknande) .  Med avfuktaren sjönk fukthalten till drygt 80 %, mätt med bÃ¥de clas ohlsson och en mätere som följde med avfuktaren. Acetecen för bort ca 0.55kg/timme vid 20grader, flera firmor rekommenderade en större avfuktare sÃ¥ avfuktaren är nog lite underdimensionerad. Anticimex ville sätta in en dubbelt sÃ¥ stor avfuktare(som acetecen), sen backade dom pÃ¥ offerten och lämmnade en ny med en tre-fyra ggr sÃ¥ stor avfuktare för att kunna lämmna fuktgaranti, och dÃ¥ kostade det pengar bÃ¥de i installation och drift. Man ser kondensdroppar under plasten endast ibland och pÃ¥ vissa ställen, jag har inte känt efter om jorden är fuktig, men det borde den väl vara.

Givarna till fuktmätaren sitter på tre ställen, och det är fuktigt på alla (drygt 80%) och de sitter i olika sektioner, värst efter norrväggen. Däremot kan man se på blindbotten i gamla delen att skadorna (missfärgning, röta) skiljer rätt mycket mellan olika partier trots att det är ett enda öppet "rum". Värst är sluttet på en bärande längsgående balk som ruttnat upp helt, en kille som lämmnade offert sa att det såg ut som om det varit fritt vatten på den. Resten av balken är inte lika illa, och jag har förstärkt den delen som är sämst.
/Lars

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #17 skrivet: 16 september 2008, 12:50:35 »
Skulle vara lockande att skylla den sorbtionsavfuktaren o föreslÃ¥ byte till kondens, men avstÃ¥r just nu. FörvÃ¥nar mig att du har sÃ¥ hög RF under stora delar av Ã¥ret trots avfuktning. Och dÃ¥ bör man kolla om det finns fukttillskott nÃ¥gon annan stans ifrÃ¥n. Jag har tidigare förelsgait att mäta absolut fuktighet i grundutrymmet och jämföra med uteluften. Om det är fuktigare i grundutrymmet trots avfuktning sÃ¥ är det för stort tillskott av fukt som är orsaken o dÃ¥ bör det avhjälpas pÃ¥ annat sätt än avfuktning, höjning av temperaturen. Själv har jag stängt av min avfuktare sedan en vecka eftersom viu nu har torr o kall luft. Har 65% RF o 12 grader i grunden nu. 

Bra ide' att mäta i grunden/ute.  Jag är trodde nog att rf skulle sjunka lite mer när vi installerade avfuktaren, men det var ju som sagt flera firmor som rekommenderade större avfuktare. Att kolla upp dränering, stuprör mm är nog ocksÃ¥ en bra ide'.
/Lars

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #18 skrivet: 16 september 2008, 14:30:30 »
Hej

Om det vore så att ditt problem berodde på luftfuktigheten så borde den längsgående balken vara rutten hela vägen så jag tror att det kommer vatten till den balken där den är förstörd.
Vad finns ovanför den balken där den är förstörd.
I mitt fall berodde det på att förra ägaren hade dragit vattnet dolt i en låda på väggen och klämringskopplingen innuti väggen så var inte röret intryckt i kopplingen så det uppstod läkage innuti väggen.
Jag borde ha kollat noggrannare men man är ju slö, vattenpumpen stog och gick varje halvtimme eller nått och det luktade lite grann i hallen när man kom in men lukten försvinner snabbt.
Så kolla om det går något vatten ovanför problemet.

Ta gärna ett foto på orådet med den ruttna balken så vi får se hur det ser ut.

MVH
Messer

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #19 skrivet: 17 september 2008, 08:47:55 »
Utan att ha läst vare sig hela tråden eller hela inlägget (ja, jag är lat men jag är också effektiv)
så kan jag omedelbums rekommendera följande sida:

http://krypgrund.blogspot.com/2007/01/efter-16-veckor.html

Det är en kompis till mig som haft, minst sagt, problem med sin krypgrund men också löst det.
Jag är tämligen säker på att du kommer få jättemycket hjälp där.

Lycka till!

//Nicke
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #20 skrivet: 17 september 2008, 14:19:10 »
Nicke

Visst - SMEs blogg är verkligen intressant och det verkar som att Trygghetsvakten fungerar för honom. Men LMEs fall är helt klart annorlunda med mycket hög fuktighet stora delar av året. Det finns ju de som har andra erfarenheter av TV och jag tror särskilt det gäller situationer liknande LMEs.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #21 skrivet: 18 september 2008, 14:43:24 »
Så är det säkert.

Som sagt, jag läste inte hela inlägget och inte alls något mer i tråden.

Tänkte bara att all information är bra information, take it or leave it.

//Nicke
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #22 skrivet: 25 september 2008, 09:23:41 »
Hej

Om det vore så att ditt problem berodde på luftfuktigheten så borde den längsgående balken vara rutten hela vägen så jag tror att det kommer vatten till den balken där den är förstörd.
Vad finns ovanför den balken där den är förstörd.
I mitt fall berodde det på att förra ägaren hade dragit vattnet dolt i en låda på väggen och klämringskopplingen innuti väggen så var inte röret intryckt i kopplingen så det uppstod läkage innuti väggen.
Jag borde ha kollat noggrannare men man är ju slö, vattenpumpen stog och gick varje halvtimme eller nått och det luktade lite grann i hallen när man kom in men lukten försvinner snabbt.
Så kolla om det går något vatten ovanför problemet.

Ta gärna ett foto på orådet med den ruttna balken så vi får se hur det ser ut.

MVH
Messer

Det varierar mellan olika partier hur stora angreppen är pÃ¥ blindbotten, trots att det är ett öppet rum(nÃ¥gra murade stolpar mm) och jag tror att det även gäller balken, dvs angreppen är olika pÃ¥ olika platser. Det finns inga vatten rör ovanför balken vad jag vet och jag har inte sett nÃ¥gra läckage. Jag ska försöka hinna lägga upp nÃ¥gra bilder, men blindbotten bestÃ¥r av spÃ¥ntade bräder(i gamla delen). NÃ¥gra partier är utbytta(ser bra ut), andra ej utbytta och är allt frÃ¥n rätt ok, till missfärgade, till nästan ruttna. 
/Lars

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #23 skrivet: 25 september 2008, 09:29:11 »
Utan att ha läst vare sig hela tråden eller hela inlägget (ja, jag är lat men jag är också effektiv)
så kan jag omedelbums rekommendera följande sida:

http://krypgrund.blogspot.com/2007/01/efter-16-veckor.html

Det är en kompis till mig som haft, minst sagt, problem med sin krypgrund men också löst det.
Jag är tämligen säker på att du kommer få jättemycket hjälp där.

Lycka till!

//Nicke

Hej,
Tack för tipset. Intressant med trygghetsvakten, att tillföra värme funderar ju jag med på. Dessutom var det ett inlägg på bloggen från en killa som skaffat en acetec. Den grunden han installerade avfuktaren i var på 110 m2 och mindre fuktig från början, det verkar som om acetecen var tillräcklig där.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #24 skrivet: 26 september 2008, 09:06:30 »
LME: Såhär låååångt i efterhand ser jag att jag inte länkade till själva startsidan utan till ett av inläggen.

Visst - du har garanterat redan fattat att startadressen är http://krypgrund.blogspot.com/
men jag tänkte jag skriver det för säkerhets skull.

FörlÃ¥t.  :D

//NickeFuktbiten
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #25 skrivet: 26 september 2008, 09:20:33 »
Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #26 skrivet: 26 september 2008, 15:28:33 »
Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?

Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #27 skrivet: 26 september 2008, 15:45:13 »
Okej.
Tack
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #28 skrivet: 26 september 2008, 19:58:14 »
Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Hej,
På krypgrundisoleringen från lfs-web.se(se första inlägget) finns det en variant som ska ligga ovanpå byggplast och en som inte behöver byggplast. Om isoleringen inte är fuktkänslig, typ frigolit, borde det inte spela någon roll om vilken sida plasten ligger på.
/Lars

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #29 skrivet: 26 september 2008, 20:17:27 »

Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0

Hej,
Ser bra ut, snygg installation. Är det "vanlig" frigolit och hur tjock är den? Frigolit är väl spröd, går det att krypa på den utan att den spricker?
/Lars

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 295
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!