0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pågar o töser:Mitt inlägg handlar inte om jag kan eller vågar, vet hur man gör eller har verktygen, är elbehörig eller ej.Det handlar om huruvida det är så smart att spara 1500 för att köpa en vaccumpunp etc sen göra arbetet kanske misslyckas inte kunna göra allt för man inte begriper och inte har redskapen sen om något sker hamna i tjafs med sitt bolag eller den som står för garantin för att de vill se ett drif och igångsättningsintyg och ha namnet på den certifierade installatör som utfört arbetet.Jag kan l/l-vp. Kan el. Kan installera, men gör jag det? Gissa.Vad jag undrar över är om inte alla gdsare faktiskt är så okunniga att de tror de sparat in någon krona och sedan har samma pump som grannen, som anlitade kylnisses firma.Ni som kan kyl vet att det inte är så. Ni vet att man inte kan räkna med skvatt när det gäller ens nya produkter.Det saknas gas eller är för mycket, det saknas ritningar, Det saknas bra rör som kan användas.Sen finns delar som inte sitter fast ordentligt, kablar som måste bytas för de har musgnagad isolering, osv osv osv...Sen drar man på ser att fläkten måste balanseras, att det läcker pga dålig kona....Inte var gång, men så ofta att en stor del av de fel som finns på nya anläggningar beror på att luft och fukt finns i rören med senare kompressorskada som följd, att den dåliga värmen märkliga avfrostningen beeror på fel gasmängd.Allt som en bra installatör kollar när han monterar rör och dirftsätter anläggningen.Läs bara här på siten hur många som klantar till det och sen kommer att få en räkning påtömning, spolning, återfyllning av gas för på kanske 4-5000 totalt ett helt onödigt arbete om det gjorts rätt från början.Det finns inlägg där det kan verka som om jag bytt åsikt. men jag håller fast vid att montering av utrustning kan de flesta, driftsättning kan ytterst få av gds'are även om de får sin vp att pysa ut värme. Det var väl tur det. Men om något inte var så enkelt då. Om det var fel gasmängd.."man får väl anta"...Jag antar att det som skall kollas bör kollas.Jag kan förstå att man vill själv för det är kul. Sån är jag med. Jag väljer dock var jag skall ha kul och med vad.Jag sparar inte in på 1500 för att sedan tjafsa med försäkringsbolag eller leverantören av min vp.Och tro mig. Det utflöde av pengar som förekommit från försäkringsbolag och via garantiåttaganden kommer att stoppa förr eller senare. Bolagen kommer alltså inte att ersätta ett skvatt på en hemmeinstallerad vp i 10 000 klassen som inte har ett vidhängande intyg från behörig person.En orska är att det är dyrt, en annan är att bolagen börjar begripa att många mekaniska fel kan bero på monteringen och driftsättningen.Vem kan då intyga att man gjort det man skall. Lekmannen?Glöm det.Vems fel är det att det blir så här?Utan tvekan kylbranshen. Deras orimliga priser och ibland ovilja till att dela upp arbetet i montering hpltagning och kyl/elarbete gör att folk gör det själv.Så är det inte överallt, men testa mig med att fråga runt om ni vill. Kan ni göra det ni kan och sedan fp ut en kylkille som gör sitt?På många håll i landet skulle de vägra eller ge en lika stor räkning oavsett vad ni gör. Ofta i 4-5000 klassen.Här finns det undentag.Ni spara kanske stora pengar där ni är här är det 1500 till 2000 kronor, som snabbt förbrukas av utrustning, och sämre prestanda.Och, ni som tror er kunna något för att det hänger en vp på väggen som ger värme, tänk om den skulle kunnat ge änu mer?Koppla el... det är bara. Hmmm? Inte en jag har sett dra sin egen el vet vad isolationsprovning är eller hur mycket han skall skall av på isoleringen, hur man mäter, räknar fram belastning, fördelar till grupper eller vad som sker om man gör fel.Jag är utbildad på el. Kan sätta i en kontakt. Sätta upp en dosa.Gör jag det? Nix. Jag har inte heller avlägsnat min blindtarm framför spegeln fast jag har skarpa knivar och vet var den sitter.Varför skulle jag det? För det är kul?Jag vill veta allt, göra allt, kunna allt. Har bytt motorer, kopplat el, fixat hus, lagat båtar, bakat bröd osv.Men jag har inte en enda gång gjort det om de som kan det bättre finns tillhands, tar lagom betalt, eller det inte varit i en situation där det ingår i mitt uppdrag, dvs har behörighet via situationen eller arbetsgivvare.Varför skulle jag? För att det är kul?När jag var 12 var det kul att ta isär en motorcykel, nu är det roligare att köra den.Skulle jag syssla med kyla/värme skulle jag valt det som yrke.Låt dom jobba med det dom kan medan jag slappar och läser en bok.Alltså förbjudet eller ej? Men är det så smart- dvs för er sm inte fattar så lätt, tror ni att ni spara ett enda öre på det ni gör kyltekniskt? Det gör inte jag.låt se vaccumpump 1495 dirftättning 1500 Hmmmm?Där sparade ni 5 kronor. Dom försvinner dag ett för ni inte får uit max av pumpen. och sen är det ren förlust.i västa fall!Det finns dom som kan det mesta och även detta. Ofta är dom som är så smarta, kloka nog att förstå det jag skriver och kommer att trycka på sin montör så de får göra det de kan medan kylkillen gör resten.ElV
En kan ju räkna som en vill.En driftdättning kostar 1500-2000 och det är den besparing du får räkna med.En vacuumpump 1495.+..../ElV
Pågar o töser:Mitt inlägg handlar inte om jag kan eller vågar, vet hur man gör eller har verktygen, är elbehörig eller ej.Det handlar om huruvida det är så smart att spara 1500 för att köpa en vaccumpunp etc sen göra arbetet kanske misslyckas inte kunna göra allt för man inte begriper och inte har redskapen sen om något sker hamna i tjafs med sitt bolag eller den som står för garantin för att de vill se ett drif och igångsättningsintyg och ha namnet på den certifierade installatör som utfört arbetet.Hänger det inte på mera än 1500kr. för pumpen? Det trodde jag eftersom de håller med garantier? Vi skall hålla med deras lön, milersättning osv.Jag kan l/l-vp. Kan el. Kan installera, men gör jag det? Gissa.Vad jag undrar över är om inte alla gdsare faktiskt är så okunniga att de tror de sparat in någon krona och sedan har samma pump som grannen, som anlitade kylnisses firma.Ni som kan kyl vet att det inte är så. Ni vet att man inte kan räkna med skvatt när det gäller ens nya produkter.Det saknas gas eller är för mycket, det saknas ritningar, Det saknas bra rör som kan användas.Sen finns delar som inte sitter fast ordentligt, kablar som måste bytas för de har musgnagad isolering, osv osv osv...Sen drar man på ser att fläkten måste balanseras, att det läcker pga dålig kona....Inte var gång, men så ofta att en stor del av de fel som finns på nya anläggningar beror på att luft och fukt finns i rören med senare kompressorskada som följd, att den dåliga värmen märkliga avfrostningen beeror på fel gasmängd.Allt som en bra installatör kollar när han monterar rör och dirftsätter anläggningen.Därför skall man installera själv så man slipper fusket.Läs bara här på siten hur många som klantar till det och sen kommer att få en räkning påtömning, spolning, återfyllning av gas för på kanske 4-5000 totalt ett helt onödigt arbete om det gjorts rätt från början.Det finns inlägg där det kan verka som om jag bytt åsikt. men jag håller fast vid att montering av utrustning kan de flesta, driftsättning kan ytterst få av gds'are även om de får sin vp att pysa ut värme. Det var väl tur det. Men om något inte var så enkelt då. Om det var fel gasmängd.."man får väl anta"...Jag antar att det som skall kollas bör kollas.Jag kan förstå att man vill själv för det är kul. Sån är jag med. Jag väljer dock var jag skall ha kul och med vad.Precis, jag läser inte böcker och jag har kul med detta, så tycker jag att det där med blindtarmen framför spegeln haltar lite, även om jag tycker att det var roligtJag sparar inte in på 1500 för att sedan tjafsa med försäkringsbolag eller leverantören av min vp.Övertygad om att det är mera än 1500spänn.Och tro mig. Det utflöde av pengar som förekommit från försäkringsbolag och via garantiåttaganden kommer att stoppa förr eller senare. Bolagen kommer alltså inte att ersätta ett skvatt på en hemmeinstallerad vp i 10 000 klassen som inte har ett vidhängande intyg från behörig person.En orska är att det är dyrt, en annan är att bolagen börjar begripa att många mekaniska fel kan bero på monteringen och driftsättningen.Vem kan då intyga att man gjort det man skall. Lekmannen?Glöm det.Gör inte ett dugg eftersom det är en medveten strategi/risktagning.Vems fel är det att det blir så här?Utan tvekan kylbranshen. Deras orimliga priser och ibland ovilja till att dela upp arbetet i montering hpltagning och kyl/elarbete gör att folk gör det själv.Så är det inte överallt, men testa mig med att fråga runt om ni vill. Kan ni göra det ni kan och sedan fp ut en kylkille som gör sitt?På många håll i landet skulle de vägra eller ge en lika stor räkning oavsett vad ni gör. Ofta i 4-5000 klassen.Här finns det undentag.Ni spara kanske stora pengar där ni är här är det 1500 till 2000 kronor, som snabbt förbrukas av utrustning, och sämre prestanda.Och, ni som tror er kunna något för att det hänger en vp på väggen som ger värme, tänk om den skulle kunnat ge änu mer?Menar du att en certifierad firma "trimmar in" anläggningen, har jag aldrig hört, Undantaget är väl installatören som fick brandlarm så han fick dra och gjorde färdigt dagen efter, lång vacumsugning.Koppla el... det är bara. Hmmm? Inte en jag har sett dra sin egen el vet vad isolationsprovning är eller hur mycket han skall skall av på isoleringen, hur man mäter, räknar fram belastning, fördelar till grupper eller vad som sker om man gör fel.Jag är utbildad på el. Kan sätta i en kontakt. Sätta upp en dosa.Gör jag det? Nix. Jag har inte heller avlägsnat min blindtarm framför spegeln fast jag har skarpa knivar och vet var den sitter.Väldigt haltande jämförelse tycker jag, det är frågan om livet istället för några spänn, fast jag tyckte det var skoj.Varför skulle jag det? För det är kul?Precis.Jag vill veta allt, göra allt, kunna allt. Har bytt motorer, kopplat el, fixat hus, lagat båtar, bakat bröd osv.Du glömde laga bilar, fostra barn, diska, tvätta, städa, osv. Men jag har inte en enda gång gjort det om de som kan det bättre finns tillhands, tar lagom betalt, eller det inte varit i en situation där det ingår i mitt uppdrag, dvs har behörighet via situationen eller arbetsgivvare.Tror dig inte helt enkelt fast ditt syfte verkar vara gott, och förstår ditt argument.Varför skulle jag? För att det är kul?Precis, alla kan inte ligga och läsa bocker, hur skulle det se ut då?När jag var 12 var det kul att ta isär en motorcykel, nu är det roligare att köra den.Har du tappat det. Själv tycker jag det är väldigt givande fortfarande att mecka och fixa och lösa problem istf. att ligga och läsa böcker!Skulle jag syssla med kyla/värme skulle jag valt det som yrke.Låt dom jobba med det dom kan medan jag slappar och läser en bok.Alltså förbjudet eller ej? Men är det så smart- dvs för er sm inte fattar så lätt, tror ni att ni spara ett enda öre på det ni gör kyltekniskt? Det gör inte jag.Förstår inte att du inte förstår det.låt se vaccumpump 1495 dirftättning 1500 Hmmmm?Där sparade ni 5 kronor. Dom försvinner dag ett för ni inte får uit max av pumpen. och sen är det ren förlust.i västa fall!Det finns dom som kan det mesta och även detta. Ofta är dom som är så smarta, kloka nog att förstå det jag skriver och kommer att trycka på sin montör så de får göra det de kan medan kylkillen gör resten.Jag tror jag vet vad du far efter, men tycker du är ute och cyklar. Jag har installerat vedpanna med 2st 800l. tankar, varav den ena har en insvetsad vvberedare på 300l. Tot. kostnad max 30.000kr. Tankarna kostade ca. 40krst. +vvberadaren en hundring (firma 80.000kr) Byggt garage på 52m2 med golvvärme 3 slingor och en aerotemper, kulvert från hus/acktankar ca 110.000kr. Då är det inte någe smäck i stomme och takstolar (firma vet ej) Grävt runt huset och fixat drän. med både hängslen och livrem kr? vet ej kostnad (firma vet ej) Tillbyggnad av huset i 2plan med källare, byggyta 5x3m. tot. 45m2. Byte av fasad, (marmoroc) tilläggsisolering, nytt tak, ny skorsten över tak. Golvvärme kök, hall 30m2. Max 200.000 (firma vet ej, men inte under 500.00kr) Vet inte vad du har för rättesnören här i livet, men att ligga och läsa böcker och slappa även om man kan en massa saker är ju dumt. ;)tycker jag. ElV
Uttrycket "kan själv" tog väl sin början för mig då morsan skickade ner mig i källaren för att reparera oljebrännaren, jag var väl 5-6 år då och lyckades faktiskt få fart på brännaren.
Fast egentligen....är ju inte värmepumpar "rocket science" direkt. Efter att ha tagit in offerter och funderat en hel del i somras, bestämde jag mig för att montera själv. Jämfört med offerter så sparade jag cirka 35.000SEK på att montera min L/V själv.Det som jag trodde skulle bli svårt (rörkrökerierna) blev rätt lätt. Och det jag trodde var en baggis (håltagning och el-jobb) tog längre tid än jag räknat med.Hemligheten är nog att vara ordentligt förberedd och påläst. Samt ha gott om tid. Men den största vinsten är inte tjänade kulor, utan att jag gjort intrimmningen själv, och vet hur systemet funkar.
...Kunde ju baka, men så sakta arbetar han inte, utan ett antal sidor i en bra roman var mitt val....Och får läst en bok.......