0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag menar förstås mitt tangentbord. Jag ska inte skriva mer idag. Kanske återkommer imorron nån'gpång efter 12..
Förbjudet eller ej, är det smart?NEJ.Garantin liksom försäkringen kommer allt mer att kopplas till krav på kompetent montage av rätt person. Som jag ser det är rätt person den som ar kunskap OCH är behörig. Sen gäller det ekonomin. Du vet inte om du har rätt gas mängd i vid leverans. Att bara vaccumsuga utan provtryckning, utan kontroll av rätt gasmängd, dvs superheat/supercool är att kasta pengar i sjön.Läste att de vanligaste felen var fel gasmängd samt skitiga lameller i kondensor/evapurator.Båda dessa felen handlar om saker som påverkar ditt COPtal.Ok nu har ni fattat.Näe, det har jag inte. Man behöver inte ha ett "körkort" och vara "behörig" för att göra en bra installation. En privatist kan vacumsuga i 12timmar, 24 timmar vilket Greven har poängterat, det har man "tid" med. Gasmängden får man förutsätta att det finns i utedelen för rekommenderade rörlängder. Man informerar, i värsta fall får man åka bort till de man har installerat hos med den lilla kompressorn för renblåsning. Ok, de är medvetna om den mycket sämre garantin vid sådana här installationerSå sätt gärna fast utedelen, innedelen och borra hålen, men låt en kylperson göra resten.Nä.Elen då? Många kylkillar har rätt att koppla el se där smart va.Vad kostar det då?1500 till 2000 i Skåne syd + resa.Hmmm? nu tänks det........Inte alls. Hur svårt är det med el i hus egentligen? L1,L2,L3,N, Skyddsjord, går inte nollan och skyddsjorden ihop i proppskåpet till samma skena? I 2fall beordrade jag ny matning med brytare och fick beröm av elektriker´n för min "provisoriska" eldragning från vägguttag där uttaget och stickproppen var märkta så det blev "rätt" med ledare, nolla i "skarven. Väl förberett och rätt omdöme.Då sparar jag in en vaccumpump som bara kan suga vaccum och när behöver jag den som kostar 1495kr igen?Spelar ingen roll när jag behöver den igen, om 5 eller 10 år kvittar, den ligger i garaget med manometerställ och jag vet att jag klarar mig själv när det är dags. Ska köpa en sniffer också. Så det så. Kostar inte så många tusen. Kan vara bra att ha om jag köper en lvvp med gas in av tex. Greven. Blir det en Nibe 2025 så har jag sniffern iallafall när det är dags att byta ut min llvp, eller någon av polarnas. Som med pumpen, den kan få ligga på hyllan ett tag.Just det.Och så får jag det rätt och sparar ännu mer pengar?Jajjamensann, men det är inte det viktiga, utan intresset.Ja och....MItt försäkringsbolag blir glada och spara pengar som gör att alla försäkringstagare blir glada de med ...Ja...Ossså gäller garantin utan problem...osåå....Tveksamt, men det är ju en chansning, det vet vi ju. Om inget annat så lär man sig en massa utav det. Men jag förutsätter att om det är rätt monterat och det är fel på pumpen så ska det inte vara någe större problem, hoppas jag.Det räcker nu...Men...Okey sista.....Jag får ett bra pris på elen och så knyter jag en kontakt med en kylkille som....'Lägg av...Men jag tänkte bara säga det om att man spara ännu mer om allt är rätt gjort...Har du sagt...Ok att ElV blir jätteglad... och alla kylkillar och tjejer som jobbar och sliter och...DET RÄCKER!!!Men vad med det att en kylkille kan skarva rör, kapa rör osv....DET RÄCKER! DE FÖRSTÅR!Ja, vad är det för märkvärdigt med att kapa rör, kona, skarva, löda, skyddsgas osv? Fattar inte varför det skall jagas så på amatörinstallationer, det är ju inte säkert att det blir sämre för det! Kan snarare bli tvärtom eftersom man tar god tid på sig. Vet man inte så tar man reda på fakta, ventilerar med andra yrkesgrupper på jobbet tex. och gör därefter, svårare än så är det ju inte, och man behöver inte kunna redogöra i detalj på djupet för att kunna utföra en sak, (har märkt att det är svårt för yrkesfolk ibland också när man ställer vissa frågor), det är ju bara att göra som man ska så det blir rätt!Eller hur?Eller hur, grabbar och tjejjer.ElV
Citat från: kilo skrivet 27 oktober 2008, 21:01:33Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"Ja nu är frågan ute i periferin igen...Som ni ser finns det hänvisat till en ändring i den förordning ni läser. Det ni pratar om är gammalt och ändrat...Ändringen hänvisar till "SFS 2008:260"Och här finns den... http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24{HTML}=sfst_lst&%24{OOHTML}=sfst_dok&%24{SNHTML}=sfst_err&%24{BASE}=SFST&%24{TRIPSHOW}=format%3DTHW&BET=2007%3A846%24Som ni ser är §31 ändrad och mycket annat. För folk utanför branschen kan förordningen vara svårtolkad och en vägledning finns på...http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Ozonnedbrytande-amnen/Nya-koldmediebestammelser/Vagledning-om-F-gasforordningen/Där det klart och tydligt säger:"Privata hushållObservera att inget undantag görs för privata hushåll och att de därför också omfattas av kravet på läckagekontroll. I praktiken berörs dock få eftersom kravet endast gäller utrustning som innehåller mer än 3 kg F-gaser."Samt:"PrivatpersonerObservera att till skillnad från nuvarande svenska certifierings- och ackrediteringskrav inskränker sig inte kommissionens minimikrav till den som hanterar utrustning (aggregat) yrkesmässigt. Det betyder att minimikraven kommer att gälla även en privatperson som exempelvis installerar en värmepump själv. Detta kommer att börja gälla i Sverige senast den 4 juli 2008 då de svenska kraven har anpassats till miniminivån inom EU. ""Denna vägledning är framtagen av naturvårdsverket för hur man ska verka i Sverige för att EU,s min krav ska uppfyllas...Nu är det fritt fram för er att älta hur man kan vända och vrida på detta men som vanligt är det ganska meningslöst då om man blir ertappad, anmäld och inte har följt Naturvårdsverkets vägledning så har man inte mycket att komma med juridiskt...
Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"
Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?
Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen.
Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh Mano
Citat från: kjell62 skrivet 29 november 2008, 23:52:31Citat från: 7anne skrivet 29 november 2008, 23:37:40Citat från: kilo skrivet 27 oktober 2008, 21:01:33Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"Ja nu är frågan ute i periferin igen...Som ni ser finns det hänvisat till en ändring i den förordning ni läser. Det ni pratar om är gammalt och ändrat...Ändringen hänvisar till "SFS 2008:260"Och här finns den... http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24{HTML}=sfst_lst&%24{OOHTML}=sfst_dok&%24{SNHTML}=sfst_err&%24{BASE}=SFST&%24{TRIPSHOW}=format%3DTHW&BET=2007%3A846%24Som ni ser är §31 ändrad och mycket annat. För folk utanför branschen kan förordningen vara svårtolkad och en vägledning finns på...http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Ozonnedbrytande-amnen/Nya-koldmediebestammelser/Vagledning-om-F-gasforordningen/Där det klart och tydligt säger:"Privata hushållObservera att inget undantag görs för privata hushåll och att de därför också omfattas av kravet på läckagekontroll. I praktiken berörs dock få eftersom kravet endast gäller utrustning som innehåller mer än 3 kg F-gaser."Samt:"PrivatpersonerObservera att till skillnad från nuvarande svenska certifierings- och ackrediteringskrav inskränker sig inte kommissionens minimikrav till den som hanterar utrustning (aggregat) yrkesmässigt. Det betyder att minimikraven kommer att gälla även en privatperson som exempelvis installerar en värmepump själv. Detta kommer att börja gälla i Sverige senast den 4 juli 2008 då de svenska kraven har anpassats till miniminivån inom EU. ""Denna vägledning är framtagen av naturvårdsverket för hur man ska verka i Sverige för att EU,s min krav ska uppfyllas...Nu är det fritt fram för er att älta hur man kan vända och vrida på detta men som vanligt är det ganska meningslöst då om man blir ertappad, anmäld och inte har följt Naturvårdsverkets vägledning så har man inte mycket att komma med juridiskt... och åter VEM ska springa runt och kolla det på gårdar å bak-gårdar ska kyl-nissarna vara poliser när någon pump strular kjellDet var ju inte frågan men vem som helst kan anmäla det till respektive kommuns miljönämnd.Forumet har ju en ambition att vara seriöst och då är det ju inte rätt att råda folk att strunta i regler och förordningar... Frågan var vilka som får installera osv, det svarade jag på.
Citat från: 7anne skrivet 29 november 2008, 23:37:40Citat från: kilo skrivet 27 oktober 2008, 21:01:33Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"Ja nu är frågan ute i periferin igen...Som ni ser finns det hänvisat till en ändring i den förordning ni läser. Det ni pratar om är gammalt och ändrat...Ändringen hänvisar till "SFS 2008:260"Och här finns den... http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24{HTML}=sfst_lst&%24{OOHTML}=sfst_dok&%24{SNHTML}=sfst_err&%24{BASE}=SFST&%24{TRIPSHOW}=format%3DTHW&BET=2007%3A846%24Som ni ser är §31 ändrad och mycket annat. För folk utanför branschen kan förordningen vara svårtolkad och en vägledning finns på...http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Ozonnedbrytande-amnen/Nya-koldmediebestammelser/Vagledning-om-F-gasforordningen/Där det klart och tydligt säger:"Privata hushållObservera att inget undantag görs för privata hushåll och att de därför också omfattas av kravet på läckagekontroll. I praktiken berörs dock få eftersom kravet endast gäller utrustning som innehåller mer än 3 kg F-gaser."Samt:"PrivatpersonerObservera att till skillnad från nuvarande svenska certifierings- och ackrediteringskrav inskränker sig inte kommissionens minimikrav till den som hanterar utrustning (aggregat) yrkesmässigt. Det betyder att minimikraven kommer att gälla även en privatperson som exempelvis installerar en värmepump själv. Detta kommer att börja gälla i Sverige senast den 4 juli 2008 då de svenska kraven har anpassats till miniminivån inom EU. ""Denna vägledning är framtagen av naturvårdsverket för hur man ska verka i Sverige för att EU,s min krav ska uppfyllas...Nu är det fritt fram för er att älta hur man kan vända och vrida på detta men som vanligt är det ganska meningslöst då om man blir ertappad, anmäld och inte har följt Naturvårdsverkets vägledning så har man inte mycket att komma med juridiskt... och åter VEM ska springa runt och kolla det på gårdar å bak-gårdar ska kyl-nissarna vara poliser när någon pump strular kjell