0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsett om man nu klarar av att installera en luft/luftvärmepump eller inte: Får man göra det själv nu efter 4:e juli 2008?
Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh Mano
Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?
Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Hej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"
Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Hej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?
Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Hej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen.
Jag gissade nästan att det var din avsikt. Men jag tyckte att ditt påstående utan referens eventuellt skulle kunna ge en läsare den felaktiga idén att du kanske hade fel i detta, och därmed också låta det felaktiga ryktet om att man inte får installera sin egen pump frodas ytterliggare.
Citat från: sebbe skrivet 27 oktober 2008, 20:34:53Citat från: Raffen skrivet 27 oktober 2008, 19:37:57Citat från: mano skrivet 27 oktober 2008, 14:24:43Tack Raffen! Jag har läst en del på Naturvårdsverkets hemsida samt varit inne på en del trådar i ämnet - som dock inte alltid varit så aktuella - och jag har tolkat det som att installationer måste utföras av ackrediterad/certifierad installatör och att samma krav ställs på privatpersoner. Alltså vem får installera luft/luftpumpar?Mvh ManoHej Mano! Ja det är bra att du har varit inne och tagit del av Naturvårdsverkets information. Det är ju då på det sättet med anledning av din ytterligare fråga: vem som får installera luftvärmepumpar, att du får installera din egen pump Mano, men däremot så får du inte installera någon annans pump, för till det krävs det ju precis som du mkt riktigt själv påpekar en ackrediterad/certifierad installatör som gör. Mvh Raffen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM§31: "Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda."...eller har jag missat nåt?I slutet på ovannämnda §31 står:"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet"
Det kan oxå vara så....att Naturvårdsverket med avsikt försökt att tona ner informationen om att självmontage är OK.Såg i går kväll ett TV inslag om fiske i Östersjön. Forskarna säger att det finns gott om torsk nu, och därför har fiskekvoterna utökats rejält. Men en Naturvårdsnisse tyckte fortfarande inte att man skulle äta lagligt fånga torsk, utan exportera den till Frankrike istället.